DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) REVISIÓ, EDICIÓ I POSTEDICIÓ DE TEXTOS TRADUÏTS (ESPANYOL-ANGLÈS) Codi 12845108
Ensenyament
Traducció Professional Anglès-Espanyol (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Coordinador/a
COSTELLO , KEVIN PATRICK
Adreça electrònica kevinpatrick.costello@urv.cat
Professors/es
COSTELLO , KEVIN PATRICK
Web http://www.intercultural.urv.cat/masters/
Descripció general i informació rellevant <p> This course is intended for practising translators and graduate students who are interested in a future career in translation or who wish to acquire language and technical skills that will give them added value in their chosen profession. Students will develop professional editing skills and acquire a greater awareness of the norms of clear and concise academic and technical writing. These skills can be applied to their draft translations to ensure they are accurate, efficient, and complete.&nbsp;</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8 Elaborar esborranys, reformular, reestructurar, sintetitzar i posteditar de forma efectiva en llengua anglesa i espanyola
 A9 Integrar i utilitzar de manera efectiva una sèrie de programes d'assistència en traducció, correcció, postedició, terminologia, maquetació, recerca documental (per exemple, els processadors de text, correctors ortogràfics i gramaticals, Internet, memòries de traducció, bases de dades terminològiques, programes de reconeixement de veu)
 A10 Preparar i produir una traducció en diferents formats i per a diferents suports / mitjans tècnics
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8 Domina les diferents tècniques de revisió per a l'edició i postedició de traduccions
Identifica i soluciona problemes d'expressió en la llengua d'arribada
 A9 Aprofita les tecnologies de la traducció disponibles per augmentar l'eficiència de l'acompliment professional
Sap utilitzar les eines informàtiques més avançades per a l'exercici de la tasca traductora
Aprofita les tecnologies de la traducció disponibles a l'hora d'editar i posteditar una traducció
 A10 Presenta les traduccions al format físic i electrònic adequat a l'encàrrec de traducció
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes
Crear informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes
Produir un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes
Produir un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexes i interactuar de manera efectiva amb l’auditori
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Part 1. An overview of editing and revising Definitions
Editors and revisers
Four types of editing
Degrees of editing
Part 2. Copy editing Introduction to copy editing; the pre-set rules.
House Style; style manuals and publishers’ style sheets.
Spelling; spelling mistakes and typographical errors; spellchecker; proper nouns, compound words and homophones; British & American spelling.
Idiomaticity; idioms & Idiomaticity; subject-verb agreement; false friends, fickle friends & faithful friends.
Punctuation; basic rules; the comma: the comma splice, relative clauses, the serial comma, a history of the comma; the modern approach to comma use; colons and semi-colons; the hyphen and the en-dash.
Usage; non-inclusive language; split infinitives; dangling participles.
Part 3. Style editing
(stylistic transposition)
Introduction to style editing; clarity & concision; the historical context; writing to impress vs. writing to express; foggy language; readability statistics: the Gunning Fog Index, the Flesch Reading Ease and the Flesch-Kincade Grade Level; writing guidelines for clarity and concision.
Write tight; writing longer sentences; writing shorter sentences; lists; redundancies; verbosity.
Prefer verbs; nominalisations.
Use parallel structure; bulleted lists.
Prefer the active voice; the active vs passive debate.
Get personal; impersonal writing; personal pronouns.
Small is beautiful; circumlocutions; multisyllabic words; specialised terminology.
Avoid ambiguity; misplaced modifiers; unclear antecedents.
Start strong; expletives.
Be positive; negatives and double negatives.
Cut the strings; prepositional strings.
Part 4. Revising Revision techniques
Self-revision
Order of operations
Revising other people's work
Principles for making corrections to a draft translation

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Resolució de problemes, exercicis
A8
A9
A10
CT2
CT5
3 33 36
Pràctiques a través de TIC
A8
A9
A10
CT2
CT5
0 4 4
Activitats d’auto seguiment
CT2
CT5
0 9 9
Videoconferència
CT2
CT5
4 0 4
Fòrums de debat
CT5
0 4 4
Treballs col·laboratius.
CT5
2 0 2
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A8
0 14 14
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries The course will begin with an initial discussion of the role of the professional editor and how this relates to the role of the professional translator. The course design, structure and format will also be presented and the course assignments and evaluations will be defined.
Resolució de problemes, exercicis The consolidation (homework) exercises are designed to enable students to practise the concepts of copy editing and style editing analysed during the group sessions. These exercises will be discussed thoroughly in class during the following group session.
Pràctiques a través de TIC Students will be given a final editing assignment in which they will practise their newly acquired editing skills by revising the translation of one of their colleagues. They will also be given a final translation assignment to test their translation ability and their response to the revision of their work conducted by one of their colleagues. Both of these assignments will be completed via the online course management system.
Activitats d’auto seguiment Students are asked to do some activities, which have little weight in the final grade, that enable them to control their learning process. These activities can be of various sorts. One of the most common formats is the self-assessment test.
Videoconferència Presentation of subject content, presentation of activities, problem solving and queries using videoconferencing. This activity requires students and lecturers to be present at the same time and the amount of interaction depends on the objectives. It may be recorded so that it can be made available to students in the virtual classroom.
Fòrums de debat Students argue and confront their ideas on a particular issue using asynchronous tools such as the forum of the Virtual Campus.
Treballs col·laboratius. Students engage in group work. The main aim of this activity is for students to work together to achieve a common goal. All the members contribute their own knowledge and learning to the knowledge and learning of the group.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Students read and work on documents published in a variety of formats. The documents can be selected or produced by the lecturers so that students can develop the more theoretical competencies and acquire the knowledge they need for practical activities.
Atenció personalitzada To contact students during the course the tutor will use their official URV email addresses. Students are also welcome to consult their tutor during official office hours or by email.

Atenció personalitzada
Descripció

To contact students during the course the tutor will use their official URV email addresses. Students are also welcome to consult their tutor during official office hours or by email.



Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A8
A9
A10
CT2
CT5
The online exercises are designed to enable students to practise and consolidate the concepts outlined in detail in the course dossier and discussed in the group sessions. 50%
Pràctiques a través de TIC
A8
A9
A10
CT2
CT5
The copy editing and style editing assignments are designed to evaluate how far students have managed to assimilate the concepts taught and to what extent they are able to incorporate them into their own translations into English.
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Students registered at the URV follow the ECTS system and have the right to the examination sessions outlined in the current academic regulations governing undergraduate and Master's degree courses.

Assessment for this course will be as follows.

Online mode

First call:

1 preliminary translation assignment 5%

1 preliminary copy editing assignment 5%

Consolidation exercises on copy editing 15%

Consolidation exercises on style editing 15%

1 quiz on copy editing 5%

1 quiz on style editing 5%

Assignments on copy editing 15%

Assignments on style editing 15%

1 self-revision assignment 10%

1 post-editing assignment 10%

Second call:

Students will complete the translation of a text from Spanish into English. In addition to producing an accurate and complete translation, they will need to focus on achieving clarity and concision, particularly if the source text is neither clear nor concise. To do so they will need to bear in mind the stylistic transposition techniques we have discussed in class and provide examples of where they have used them. They must also bear in mind the copy editing rules we have analysed in class.


Fonts d'informació

Bàsica

There is no text book for this course. Students will be able to access all their learning materials on Moodle. These comprise: (i) a comprehensive instructor-prepared course dossier containing explanations, illustrations, examples and practical exercises; (ii) Word documents with consolidation assignments for each lesson; (iii) PDF documents with sample solutions to each consolidation assignment (these will be uploaded progressively during the course after each assignment deadline has passed); (iv) one final translation and one final revision assignment.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent