DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) QUIMIOMETRIA Codi 13204126
Ensenyament
Grau en Química (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4 Obligatòria Tercer 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
RUISANCHEZ CAPELASTEGUI, MARÍA ICIAR
RIU RUSELL, JORDI
Adreça electrònica itziar.ruisanchez@urv.cat
jordi.riu@urv.cat
Professors/es
RUISANCHEZ CAPELASTEGUI, MARÍA ICIAR
RIU RUSELL, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant

En aquesta assignatura es tracta sobre l’aplicació de mètodes matemàtics o estadístics per extreure informació rellevant de dades químiques. Els continguts del curs es divideixen en estadística aplicada al laboratori d'anàlisi, anàlisi multivariant i disseny d’experiments.



Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE4 Extreure informació química de qualitat sobre objectes naturals i artificials mitjançant el coneixement dels processos de mesura en Química.
 CE5 Valorar la importància de l'impacte de la Química en la vida: indústria, medi ambient, farmàcia, salut, agroalimentació, etc.
 CE8 Demostrar coneixement, i la seva comprensió per a l'aplicació pràctica, dels fets essencials, conceptes, principis i teories de la Química.
 CE9 Demostrar habilitats per identificar i resoldre problemes qualitatius i quantitatius amb un enfocament estratègic.
 CE12 Demostrar habilitats per als càlculs numèrics i la interpretació de les dades experimentals, amb especial èmfasi en la precisió i l'exactitud.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE4 Conèixer el procés analític, les diferents etapes que ho integren i els estàndards i el tractament estadístic de les dades experimentals, que constitueixen punts bàsics per a obtenir uns resultats de qualitat
Reconèixer la Química Analítica com la ciència metrològica que desenvolupa, optimitza i aplica processos de mesura (mètodes analítics) destinats a obtenir informació química de qualitat
 CE5 Reconèixer la Química Analítica com la ciència metrològica que desenvolupa, optimitza i aplica processos de mesura (mètodes analítics) destinats a obtenir informació química de qualitat
 CE8 Conèixer el procés analític, les diferents etapes que ho integren i els estàndards i el tractament estadístic de les dades experimentals, que constitueixen punts bàsics per a obtenir uns resultats de qualitat
 CE9 Conèixer el procés analític, les diferents etapes que ho integren i els estàndards i el tractament estadístic de les dades experimentals, que constitueixen punts bàsics per a obtenir uns resultats de qualitat
Reconèixer la Química Analítica com la ciència metrològica que desenvolupa, optimitza i aplica processos de mesura (mètodes analítics) destinats a obtenir informació química de qualitat
 CE12 Conèixer el procés analític, les diferents etapes que ho integren i els estàndards i el tractament estadístic de les dades experimentals, que constitueixen punts bàsics per a obtenir uns resultats de qualitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Estadística aplicada al laboratori d'anàlisi 1.1 Comparació simultània de més de dos conjunts de dades analítiques: ANOVA
1.2. Aplicació de l'ANOVA a la calibració univariant
2. Anàlisi multivariant. 2.1. Objectiu de l’anàlisi multivariant
2.2. Tècniques d'exploració de dades
2.2.1. Tècniques de representació
2.2.2. Tècniques d'agrupació
2.3. Tècniques de calibratge multivariant
2.4. Tècniques de classificació
2.4.1. Tècniques discriminants
2.4.2. Tècniques de modelatge
3. Disseny estadístic d'experiments químics 3.1. Objectiu del disseny d’experiments
3.2. Dissenys simultanis
3.2.1. Dissenys factorials complerts
3.2.2. Dissenys factorials fraccionats
3.2.3. Dissenys Plackett-Burman

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CE4
CE5
CE8
CE9
CE12
20 35 55
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE9
CE12
12 22 34
Atenció personalitzada
1 0.5 1.5
 
Proves mixtes
CE4
CE5
CE8
CE9
CE12
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació del programa de l'assignatura. S'explicarà a l'alumnat la forma de contactar amb el professor fora de les hores de classe.
Sessió Magistral Combinació de classe magistral i estudi de casos mitjançant la introducció de conceptes bàsics, la discussió d'exemples i la realització conjunta d'exercicis de forma presencial.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes per part dels alumnes i el professor. Inclou treball individual per part de l'alumne.
Atenció personalitzada Aclariment de dubtes de conceptes treballats a les diferents metodologies.

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.

Despatx 312, tercer pis facultat de Química. jordi.riu@urv.cat


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE9
CE12
Resolució d'exercicis o preguntes de qüestions curtes a l'aula ordinària o fora de l'aula relatius als continguts dels temes 40
Proves mixtes
CE4
CE5
CE8
CE9
CE12
Examen escrit final 60
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Per superar l'assignatura la puntuació de l'examen escrit final ha de ser igual o superior a 4 i la mitjana ponderada entre examen escrit final i resolució de problemes ha de ser igual o superior a 5.

A la segona convocatòria el 100% de la qualificació s'obtindrà realitzant una prova mixta.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica J.N. MILLER, J.C.MILLER, Estadística y Quimiometría para Química Analítica, Madrid : Prentice Hall, DL 2002,
Ramis Ramos, Guillermo, Quimiometría , Madrid : Síntesis, DL 2001 ,
B.G.M. Vandeginste et al, Handbook of chemometrics and qualimetrics. Parts A and B, Amsterdam, The Netherlands : Elsevier, cop. 2013,
B.G.M. Vandeginste et al, Handbook of chemometrics and qualimetrics , Amsterdam [etc.] : Elsevier, 1998 ,
Atkinson, A. C., Optimum experimental designs, Oxford : Clarendon Press, 2002,
Federico. Marini, Chemometrics in food chemistry, Oxford : Elsevier Ltd., 2013,
Richard G. Brereton, Applied chemometrics for scientists, Chichester, England ; Hoboken, NJ : John Wiley & Sons, ©2007,
A. L. Pomerantsev, Chemometrics in Excel, Hoboken, New Jersey : John Wiley & Sons, 2014,
Richard G. Brereton, Chemometrics : data analysis for the laboratory and chemical plant, Chichester, West Sussex, England ; Hoboken, NJ : Wiley, [2003],
Steven D. Brown, Roma. Tauler, Beata. Walczak (editors), Comprehensive Chemometrics, Amsterdam, The Netherlands : Elsevier, 2009.,
Paul Gemperline, A practical guide to chemometrics, CRC Taylor & Francis, Boca Raton, 2006,

Complementària George E.P. Box, William G. Hunter, J. Stuart Hunter, Statistics for experimenters : an introduction to design, data analysis, and model building , New York [etc.] : John Wiley and Sons, 1978,

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LABORATORI DE QUÍMICA ANALÍTICA/13204104

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LABORATORI DE QUÍMICA ANALÍTICA/13204104

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTADÍSTICA APLICADA/13204007
QUÍMICA ANALÍTICA/13204101
ANÀLISI INSTRUMENTAL/13204102
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent