Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
Professionalitzador |
|
AP5 |
Especialitat "Aliments Saludables": Conèixer en profunditat la composició dels aliments i els perfils nutricionals saludables. |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Objectius |
Competències |
Conèixer els components dels aliments i la seva influència en les caracterísitiques dels mateixos. |
AP5
|
|
|
Aplicar els coneixements obtinguts sobre els components dels aliments per a modificar les propietats dels aliments finals. |
AP5
|
|
|
Coneixer l'aplicació dels components bioactius en la indústria dels aliments. |
AP5
|
|
|
Estudiar els perfils nutricionals i diferents estratègies per a millorar-los. |
AP5
|
|
|
Tema |
Subtema |
1.Paràmetres que defineixen un aliment: |
Físico-químics, Organomèptics, Microbiològics, Reològics, Estabilitat, Seguretat Alimentària i Nutricionals. |
2.Funcionalitat tecnològica dels ingredients dels aliments. |
Conceptes i diferenciació de funcionalitat fisiològica i funcionalitat tecnològica. Possibles funcionalitats tecnològiques.
Components implicats:
-L'aigua. Activitat de l'aigua, isotermes d'adsorció. Interès de les isotermes per a la tecnologia alimentaria.
-Propietats funcionals de les proteïnes. Interaccions proteïna-proteïna. Texturització (formació de la matriu proteica). Interaccions proteïna-volàtils: fixació d'aromes. Propietats superficials: Propietats emulgents. Propietats escumants.
-Els hidrats de carboni.
-Els lípids.
|
3.Perfils nutricionals. |
-Concepte i definició de perfils nutricionals adecuats.
-Problemàtica en la definició dels perfils nutricionals adequats: empresarial, tradicional.
-Millora de perfil nutricional. Posibilitats i problemàtica.
.-Millora del perfil lipídico.
.-Millora del perfil de sucres.
.-Disminució de sal.
-Matrius alimentàries més adequades. |
4.Modificacions tecnològiques dels aliments degudes a l'addició de components bioactius amb funcionalitat fisiològica. Casos pràctics en producte acabat. Formulació. Adequació dels processos industrials a la incorporació dels components bioactius. |
-Aplicació sensorial: textura.
-Aplicació per incremento de la seguretat: increment en la vida útil de l'aliment i ingredients amb propietats antimicrobianes.
-Aplicació saludable: millora del perfil nutricional.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
14 |
35 |
49 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
1 |
20 |
21 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Mètode expositiu (lecció magistral) |
Resolució de problemes, exercicis |
Treball en el que es planteja la modificació del procés de producció d'un aliment per tal de fer front a una millora del producte des del punt de vista organolèptic i/o de millora del seu perfil nutricional
|
Atenció personalitzada |
Tutories individuals i de grup |
|
Descripció |
Despatx 105
Departament de bioquimica i biotecnologia
e-mail: manuel.suarez@urv.cat |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Treballs o projectes (presentació escrita i/o oral) |
50% |
Proves mixtes |
Proves (examen tipus mixte, text i preguntes curtes) |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
ASTIASARÁN, I, Alimentos: composición y propiedades, McGraw-Hill Interamericana, 2000
MATISSEK, R, Análisis de los alimentos: fundamentos, métodos, aplicaciones, Acribia, 1998
FENNEMA, O.R., Química de los alimentos, Acribia, 2010
MAZZA, G., Alimentos funcionales: aspectos bioquímicos y de procesado, Acribia, 2000
Ingrid Aguiló?Aguayo and Lucía Plaza, Innovative Technologies in Beverage Processing, John Wiley & Sons Ltd, 2017
Puiggròs, F; Muguerza, B; Aragonès, G; Arola-Arnal, A; Suárez,S; Bladé, C; Arola, L; *Suárez, M, Functional beverages, John Wiley & Sons Ltd, 2017
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|