Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
| A2 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica |
| A3 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries |
| A4 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica |
| A5 |
Establir un pla d'actuació |
| A6 |
Registrar les troballes |
| A9 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a otorrinolaringologia |
| A17 |
Conèixer els principis generals de la investigació del pacient |
| A19 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge |
| A21 |
Conèixer els principis generals per al tractament del pacient |
| A22 |
Saber en relació als fàrmacs per al tractament del pacient |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
| | A2 |
Exploració de la cavita nasal, sins paranasls, cavitat oral, faringe, laringe i oida amb l´instrumental adient qaun calgui
Explorar i valorar patología cervical, adenopaties, quists, etc
| | A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
| | A4 |
Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
| | A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
| | A9 |
Interpretar les exploracions de diagnòstic per la imatge i del funcionalisme audiovestibular i laringi
Saber fer maniobres terapèutiques senzilles: Maniobres de Dix-Hallpike i Epley Taponament d'epistaxi
| | A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
| | A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
| | A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
| | A22 |
Conèixer els principis de bona prescripció
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
CLASSES TEÒRIQUES
OTOLOGIA
Tema 1. Presentació de l´assignatra. Patologia de l’orella externa.
Tema 2. Patologia inflamatòria aguda de l’orella mitjana.
Tema 3. Otitis mitjanes cròniques.
Tema 4. El nervi facial intraòtic.
Tema 5. Sordeses de transmissió no supurades.
Tema 6. Afeccions coclears.
Tema 7. Vertígens. Patología del laberint posterior
Tema 8. Traumatismes i tumors de l’orella.
RINOLOGIA
Tema 9. Patologia piràmide-envà nasal. Traumatismes facials i epistaxis.
Tema 10. Rinitis agudes i cròniques.
Tema 11. Sinusitis agudes i cròniques.
Tema 12. Poliposi nasosinusal. Tumors nasosinusals.
FARINGE-CAVITAT ORAL-LARINGE-COLL
Tema 13. Patologia inflamatòria de la faringe.
Tema 14. Roncopatia crònica i SAHOS.
Tema 15. Tumors de la cavitat oral i faringe.
Tema 16. Patologia glàndules salivals.
Tema 17. Laringitis agudes i cròniques.
Tema 18. Traumatismes, estenosis i paràlisis de la laringe.
Tema 19. Tumors laringis.
Tema 20. Patologia cervical.
Tema 21. Disfonies per mal us vocal. Foniatria.
APRENENTATGE BASAT EN PROBLEMES
1.- Pacient que es mareja (2 hores)
2.- Pacient amb hipoacúsia (2 hores)
3.- Pacient amb bultoma cervical (1 hora)
PRÀCTIQUES (1 setmana, de dilluns a divendres, de 8 a 12h)
Rotacions clíniques (8-12h)
1.-Visita de malalts ingressats i urgències
2.-Consultes externes
3.-Quiròfan
4.-Exploracions funcionals
5.-Interpretació proves i imatges darrer dia: otoscòpia, laringoscòpia, audiometria, impedanciometria, rinometria, vHIT
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Presentacions / exposicions |
|
21 |
21 |
42 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
5 |
13 |
18 |
Pràctiques clíniques |
|
28 |
10 |
38 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Fa referència als principis bàsics aplicats a l'assignatura |
Presentacions / exposicions |
Sessió magistral que desenvolupa el temari de l'assignatura |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
El punt de partida és un problema dissenyat pel professor.
L'estudiant, en grups de treball, ha d'abordar de forma ordenada i coordinada les fases que impliquen la resolució o desenvolupament del treball al voltant del problema o situació.
|
Pràctiques clíniques |
Integració personal de la pràctica professional en el mon sanitari. Pràctiques mèdiques i quirúrgiques. |
Atenció personalitzada |
Una hora d'atenció personalitzada durant el període de l' assignatura |
Descripció |
Temps per atendre i resoldre dubtes als alumnes de manera personalitzada |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
20%: L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura.
Es sol.licitarà explicar/fer algunes de les maniobres bàsiques de la ORL
20%: Presentació del portafoli, amb l´ampliació d´un cas real vist a urgències. |
40 |
Altres |
|
Exàmen teòric 60% Exàmen tèoric (60 preguntes test elecció múltiple 4 opcions. Encert 1 punt, Error -0.33) L´alumne no serà avaluable si no assisteix a un 100% de les pràctiques, amb possibilitat de recuperar si hi ha absència justificada No es podrà fer el promig entre les avaluacions si no s'obté una puntuació mínima de 5/10 en cadascuna de les tres proves. |
60 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
2a convocatòria 20% Exàmen pràctic realitzat per a la primera convocatòria 20% Portafoli valorat per a la primera convocatòria 60% Exàmen oral amb desenvolupament de tres temes, un per bloc teòric (Otologia, Rinologia, Cavitat oral-Faringe-Laringe-Coll) L´alumne no serà avaluable si no assisteix a un 100% de les pràctiques, amb possibilitat de recuperar si hi ha absència justificada No es podrà fer el promig entre les avaluacions si no s'obté una puntuació mínima de 5/10 en cadascuna de les tres proves. La llengua d´impartició de l´assignatura serà el català |
Bàsica |
Probst R, Gerhard Grevers G, Iro, Basic Otorhinolaryngology: A Step by Step Learning Guide, Thieme. New York., 2006
Abelló P, Quer M, Manual d'otorinolaringologia, Publicacions de la UAB, Bellaterra, 1992
Guillermo Til, Protocolos en Otorrinolaringología y cirugía de cabeza y cuello, 2 ed. Ed. Ergon, 2019
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ANATOMIA QUIRÚRGICA/14204210 | OTOLOGIA I AUDIOLOGIA/14204221 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
MALALTIES DEL SISTEMA NERVIÓS/14204123 | CLÍNICA I/14204127 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANATOMIA QUIRÚRGICA/14204210 | ANATOMIA DEL SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS/14204106 | PATOLOGIA GENERAL/14204114 | ANATOMIA PATOLÒGICA CLÍNICA/14204146 | ONCOLOGIA/14204126 | MALALTIES DE L'APARELL RESPIRATORI/14204121 | CLÍNICA QUIRÚRGICA/14204150 | INTRODUCCIÓ PRÀCTICA A LA RECERCA/14204159 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|