Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A8 |
Analitzar la teoria de la comunicació i de les habilitats interpersonals. |
| A12 |
Identificar els canvis estructurals, fisiològics, funcionals i de conducta que es produeixen com a conseqüència de la intervenció de la fisioteràpia. |
| A25 |
Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia. |
| A31 |
Proporcionar una atenció de fisioteràpia de manera eficaç, atorgant una assistència integral als pacients / usuaris, per la qual cosa serà necessari interpretar les prescripcions facultatives; preparar l'entorn en què es durà a terme l'atenció de fisioteràpia perquè sigui confortable, mantenir informat al pacient del tractament que se li aplica, explicant les proves i maniobres que se li practiquen, la preparació que requereixen i demanar-li que col • labori en tot moment, registrar diàriament l'aplicació de l'atenció en fisioteràpia, l'evolució i els incidents, identificar signes i símptomes d'alteració de les funcions biològiques relacionats amb l'atenció de fisioteràpia, controlar i interpretar els signes vitals durant l'execució del tractament diari, orientar les activitats i l'actuació en relació als pacients / usuaris, del personal no sanitari i subaltern, i avaluar la pròpia atenció proporcionada als pacients / usuaris. |
| A32 |
Intervenir en els àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia. Això inclou, entre altres, identificar els factors socials i econòmics que influeixen en la salut i en l'atenció a la salut, dissenyar i realitzar activitats de prevenció de la malaltia i promoció de la salut, assessorar en l'elaboració i execució sobre polítiques d'atenció i educació en l'àmbit de la fisioteràpia, identificar riscos i factors de risc, avaluar i seleccionar els usuaris que poden beneficiar-se de les mesures preventives, proporcionar educació sanitària a la població en els diversos àmbits: familiar, escolar, esportiu, laboral i d'oci , planificar, establir i aplicar exercicis, postures i activitats en programes de prevenció de la salut, col.laborar amb els serveis dedicats al desenvolupament de la salut i ser un agent de salut, participar en els programes d'educació maternal, pediàtrica, geriàtrica, escolar, laboral, esportiva, de l'adolescent, sexual i d'educació especial, assessorar en programes d'educació per la salut, dissenyar i ensenyar els diferents mitjans de prevenció de les alteracions funcionals, de control per mitjans físics del dolor i, específicament, en relació amb la higiene postural, les situacions de pèrdua de mobilitat i les fases agudes àlgids i aconsellar sobre tot això. |
| A33 |
Relacionar-se de forma efectiva amb tot l'equip pluridisciplinar. Això inclou establir els objectius de fisioteràpia en l'equip, recollir, escoltar i valorar les reflexions de la resta de l'equip pluridisciplinar sobre les seves actuacions, acceptar i respectar la diversitat de criteris de la resta dels membres de l'equip, reconèixer les competències, habilitats i coneixements del resta dels professionals sanitaris, participar i integrar-se en els treballs de l'equip en els seus vessants científiques i professionals, així com de relació amb els familiars, grups d'interès i institucions, fer de la comunicació i el respecte als professionals les eines per superar els conflictes interprofessionals i de competències. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A8 |
Desenvolupar la necessitat de comunicar i les capacitats d'atenció i concentració necessàries per entendre els missatges del pacient.
Exercitar el silenci, com una eina útil per a lluitar contra les interpretacions precipitades, els prejudicis i el desig de donar consol immediat.
Prendre consciència per no imposar al pacient que hauria de pensar o no pensar i que hauria de sentir o no sentir.
Conèixer i desenvolupar la teoria de la comunicació i les habilitats interpersonals.
Definir les habilitats de comunicació bàsiques del fisioterapeuta i els seus àmbits d'aplicació
| | A12 |
Comprendre les necessitats bàsiques de l'individu.
Iniciar-se en el camp de la relació fisioterapeuta-pacient, incorporant coneixements de comunicació interpersonal i d'empatia.
Significar el paper del fisioterapeuta i sanitaris en general, com "persones comprensives" dels pacients i dels seus problemes.
| | A25 |
Comprendre les necessitats bàsiques de l'individu.
Raonar les possibles dificultats en la relació amb el pacient.
Iniciar-se en el camp de la relació fisioterapeuta-pacient, incorporant coneixements de comunicació interpersonal i d'empatia.
Significar el paper del fisioterapeuta i sanitaris en general, com "persones comprensives" dels pacients i dels seus problemes.
Introduir-se en el procés assistencial amb la finalitat d'analitzar problemes i iniciar-se en la presa de decisions.
Conèixer i desenvolupar la teoria de la comunicació i les habilitats interpersonals.
Fomentar la participació de l'usuari i família en el seu procés de recuperació.
Definir les diferents fases de l'entrevista clínica de Fisioteràpia dintre el procés d'intervenció en Fisioteràpia.
Tenir la Capacitat per valorar l'estat funcional del pacient tenint en compte els aspectes físics, psicològics i socials.
| | A31 |
Comprendre les necessitats bàsiques de l'individu.
Introduir-se en el procés assistencial amb la finalitat d'analitzar problemes i iniciar-se en la presa de decisions.
Conèixer i desenvolupar la teoria de la comunicació i les habilitats interpersonals.
| | A32 |
Fomentar la participació de l'usuari i família en el seu procés de recuperació.
| | A33 |
Conèixer i desenvolupar la teoria de la comunicació i les habilitats interpersonals.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Ètica |
Tema 1E. Conceptos generales sobre ética.
Tema 2E. Historia de la Bioética: Origen de la ética médica occidental.
Tema 3E. Principios éticos.
Tema 4E. Casuismo y consecuencialismo.
Tema 5E. Valores profesionales.
Tema 6E. Los conflictos éticos en la práctica profesional.
Tema 7E. El secreto profesional.
Tema 8E. El derecho a la información.
Tema 9E. La muerte digna. La actitud de los fisioterapeutas ante la muerte.
Tema 10E. Bioética y cultura del cuerpo.
Tema 11E. Ética y Política. Género y multiculturalismo.
Tema 12. Identidad profesional en fisioterapia y compromiso ético.
Tema 13E. Dilemas éticos en la práctica profesional de fisioterapia: ámbito asistencial.
Ética en la práctica clínica. Las buenas prácticas. Razonamiento ético y toma de decisiones. Relaciones entre profesionales sanitarios. Prevención y promoción de la salud.
Tema 14E. Recursos y servicios de Salud. Justicia social y equidad en salud. Acceso a los servicios de fisioterapia: Proceso histórico y cuestiones actuales.
Tema 15E. Dilemas éticos en otros entornos asistenciales: Ética y deporte.
Tema 16E. Dilemas éticos en la práctica profesional de fisioterapia: ámbito docente. Ética y educación para la salud.
Tema 17E. Dilemas éticos en la práctica profesional de fisioterapia: ámbito gestión. Ética de las organizaciones. Compromiso ético y calidad.
Tema 18E. Dilemas éticos en la práctica profesional de fisioterapia: ámbito investigación. Los comités de bioética en la investigación.
Tema 19E. Asociacionismo. Código deontológico de la Fisioterapia.
Tema 20E. Ética de la investigación. |
Comunicació |
Tema 1C. El malalt i la seva malaltia considerat individualment
Tema 2C. La família i l’entorn. I
Tema 3C. La família i l’entorn. II
Tema 4C. Les habilitats de comunicació. Concepte de comunicació. Models de comunicació I
Tema 5C. Les habilitats de comunicació. Concepte de comunicació. Models de comunicació II
Tema 6C. La comunicació verbal i no verbal.
Tema 7C. La comunicació verbal i no verbal.
Tema 8C. Àmbits de la comunicació en Fisioteràpia i l’entrevista clínica de Fisioteràpia. I
Tema 9C. Àmbits de la comunicació en Fisioteràpia i l’entrevista clínica de Fisioteràpia. II
Tema 10C. Elements de recolzament per enfortir les habilitats de comunicació
Tema 11C. Fases de l’entrevista clínica. I
Tema 12C. Fases de l’entrevista clínica. II
Tema 13C. L'informe clínic. I
Tema 14C. L'informe clínic. II
|
Seminaris |
Seminari 1-4 (comunicació). Seguiment i elaboració d’un informe biopsicosocial.
Seminari 5-6 (ètica). Caso sobre dilemes ètics
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
34 |
49.5 |
83.5 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
8 |
4 |
12 |
Pràctiques clíniques |
|
4 |
4.5 |
8.5 |
Treballs |
|
1 |
4 |
5 |
Tècnica del dilema |
|
8 |
6 |
14 |
Fòrums de debat |
|
4 |
2 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura amb explicació dels criteris d'avaluació |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del bloc teòric del temari de Ètica i Comunicació |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Quatre sessions de seguiment d'un cas clínic real d'un malalt crònic assignat en les pràctiques clíniques . |
Pràctiques clíniques |
Pràctiques en un Servei de RHB (amb l'objectiu d'establir un primer contacte amb el pacient dins d'un servei de RHB). Aquestes pràctiques estan sotmeses a la disponibilitat del SRB del HUSJ. En cas que les condicions no siguin favorables a la seva realització s'adaptaran per poder-se realitzar amb altres activitats que s'informaran en el seu moment a traves de Moodle. |
Treballs |
Realització d'un informe biopsicosocial del malalt assignat |
Tècnica del dilema |
Discussió d'un cas. Quatre sessions. |
Fòrums de debat |
Els fòrums de discussió estan previstos en l'activitat de videofòrum (2 sessions). En cas que s'hagi d'adaptar es transformaran en supòsits pràctics / estudis de casos. |
Atenció personalitzada |
Demanar hora al professor o al responsable de l'assignatura per qualsevol dubte. |
Descripció |
Els professors de l'assignatura podran atendre de forma personalitzada als alumnes desprès de concretar una cita prèvia per correu electrònic. Les reunions podran ser presencials al lloc acordat o alternativament es podrà organitzar una reunió virtual. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
- assistència a les pràctiques
- participació en les discussions dels casos clínics
- treball del cas clínic
- informe biopsicosocial |
15% |
Pràctiques clíniques |
|
Desenvolupament de la feina proposada a les pràctiques clíniques |
10% |
Treballs |
|
informe biopsicosocial |
10% |
Tècnica del dilema |
|
Dilema ètic |
15% |
Fòrums de debat |
|
Seminaris video forum |
10% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Examen de comunicació |
15% |
Proves objectives de tipus test |
|
Examen d'ètica |
25% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es potestat dels professors avaluar l'assistència ales classes magistrals de manera que les faltes injustificades sigui penalitzades (descomptant 1 dècima de la nota final de l'assignatura per cada falta). Per aprovar l'assignatura l'alumne haurà de: - Aprovar les proves tipus test (ètica ) i de preguntes curtes (comunicació).
- Fer i aprovar les pràctiques que son obligatòries.
- tenir una nota mitja mínima de 5 tant de l'apartat d'ètica (test + dilema + videofòrum) com de comunicació (preguntes curtes + informe biopsicosocial + clínic).
SEGONA CONVOCATÒRIA: Si l'alumne té pendent una part de l'assignatura, podrà presentar-se de l'apartat pendent d'Ètica o de Comunicació fent un examen com el de la primera convocatòria de la part suspesa sempre que l'alumne hagi assistit a les pràctiques obligatòries de l'assignatura. L'actitud negativa de l'alumne envers els seus companys, al professorat repercutirà negativament en un 10% en la qualificació final de l'assignatura. En el cas de tres o més faltes injustificades en les pràctiques es perdrà el dret a examen tant a la primera com a la segona convocatòria. |
Bàsica |
|
BIBLIOGRAFIA ÈTICA:- AZUCENA COUCEIRO. Bioéticapara clínicos, Ed. Triacastella,Madrid, 1999. ISBN: 84-921418-9-1
- ADELA CORTINA. Ética mínima, 13ª ed. Ed. Tecnos, Madrid,2008. ISBN: 978-84-309-4714-0
- ARISTÓTELES. Ética a Nicómaco, 5ª ed. Alianzaeditorial, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-206-3928
- Sánchez,
Miguel. Bioética en ciencias de la salud. Elsevier,2013 .
Disponible a Clinical Key Student Medicina (cal validar-se amb SABIDI i
posteriorment entrar al compte personal utilitzant les mateixes dades
d'accés que els usades per entrar a Scopus o Web of Science): https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C2012003390X
- FRANCESC ABEL. Bioética: Orígenes, presente y futuro. FundacionMapfre, Madrid, 2008. ISBN: 978849844044
- LINO CICCONE. Bioética: Historia, principios, cuestiones. Ed.Palabra, Madrid, 2005. ISBN: 84-8239-899-
- JAMES CHILDRESS y TOMBEAUCHAMP. Principios de ética biomédica. Ed. Masson, Barcelona, 2005. ISBN: 978844580480
- DAVID THOMASMA Y THOMASINEKUSHNER. De la vida a la muerte: ciencia y bioética. Ed. Cambridge Universty Press España,1999. ISBN: 978848323073
- ARMANDO GARDUÑO. Bioética: temas de pediatría. Ed. McGrawHill/Interamericana,2001. ISBN: 978-970-10-3229-9
BIBLIOGRAFIA COMUNICACIÓ:- Baptiste S, SolomonP. Developing communication skills. In: Baptiste S, Letts L, editors.Innovations in Rehabilitation Sciences Education: preparing leaders for thefuture: Springer Berlin Heidelberg; 2005. p. 135-145.
- Borrell i Carrió F. Manual de entrevista clínica: para la atenciónprimaria de salud. Barcelona: Doyma; 1989.
- Borrell i Carrió F. Entrevista clínica: manual de estrategiasprácticas. Barcelona: SEMFYC, Sociedad Española de Medicina de Familia yComunitaria; 2004.
- Clèries X editor. La comunicación. Una competencia esencial para los profesionalesde la salud. Barcelona: Masson; 2006.
|
Complementària |
|
French S, Sim J.
Fisioterapia, un enfoque psicosocial. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 2006. García Pérez, R.; Gallego, T.; Rebollo, J. (2007). Bases Teóricas y
Fundamentos de la
Fisioterapia. Madrid: Editorial Medica Panamericana. Kurtz SM, Silverman J, Draper J. Teaching and learning communication
skills in medicine. 2nd ed. Abingdon, Oxon: Radcliffe; 2005. Maitland G, Hengeveld E, Banks K, English K. Maitland. Manipulación
vertebral. 7ª ed. Madrid: Elsevier;
2005. Petty N, Moore AP. Exploración y evaluación neuromusculoesquelética. Madrid: McGraw-Hill ·
Interamericana; 2003. Silverman J, Kurtz S, Draper J. Skills for communicating with patients.
2nd ed. Abingdon, Oxon: Radcliffe; 2005. |
Assignatures que en continuen el temari |
BIOÈTICA CLÍNICA/14214212 |
|
|
Altres comentaris |
L'assignatura de BIOÈTICA CLÍNICA es una ampliació del BLOC d'ÈTICA.
Dins de l'assignatura optativa Seminaris interdisciplinaris hi ha una activitat que es una ampliació del BLOC de COMUNICACIÓ. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|