DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES II Codi 14214109
Ensenyament
Grau en Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Tercer AN
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
FIBLA SIMÓ, MONTSERRAT
Adreça electrònica joaquin.escribano@urv.cat
antonio.aguilera@urv.cat
juanantonio.lopez@urv.cat
josep.vallverdu@urv.cat
josemaria.barroso@urv.cat
sonia.monterde@urv.cat
mariasantos.garrido@urv.cat
ester.castellarnau@urv.cat
vanesa.bernardo@urv.cat
carolina.bergel@urv.cat
clara.pique@urv.cat
cristina.adillon@urv.cat
evamaria.hernando@urv.cat
sara.llutart@urv.cat
montserrat.fibla@urv.cat
david.aragones@urv.cat
victor.fernandez@urv.cat
Professors/es
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
AGUILERA BAREA, ANTONIO
LÓPEZ VILLADA, JUAN ANTONIO
VALLVERDÚ GENE, JOSEP
BARROSO JORNET, JOSÉ MARÍA
MONTERDE PÉREZ, SONIA
GARRIDO MARCHAL, MARIA SANTOS
CASTELLARNAU FIGUERAS, ESTER
BERNARDO DEVESA, VANESA
BERGEL PETIT, CAROLINA
PIQUÉ FARGAS, CLARA
ADILLÓN CAMÓN, CRISTINA
HERNANDO GIMENO, EVA MARIA
LLUTART PERI, SARA
FIBLA SIMÓ, MONTSERRAT
ARAGONÈS ZABALZA, DAVID
FERNÁNDEZ VENTUREIRA, VÍCTOR
Web
Descripció general i informació rellevant

En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.

Aquesta assignatura és teorico-pràctica.

El contingut es divideix en: neurologia, pediatria, geriatria, cremats i amputats. Cada bloc, té un percentatge en l'examen, que potser tipus test, avaluació continuada, preguntes llargues i avaluació dels seminaris mitjançant preguntes curtes a desenvolupar.

L'assitència a les pràctiques i als seminaris és obligatòria. La falta d'assistència no justificada comporta no poder presentar-se a l'exàmen.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A25 Valorar l'estat funcional del pacient / usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials, per a això haurà de: a) rebre el pacient, recollir i valorar les dades subjectives manifestades per l'usuari i / o les persones significatives del seu entorn; b) aplicar els procediments adequats de valoració en fisioteràpia, la qual cosa inclou executar les proves elèctriques i manuals destinades a determinar el grau d'afectació de la innervación i de la força muscular, les proves per determinar les capacitats funcionals, l'amplitud del moviment articular i les mesures de la capacitat vital; c) identificar les dades i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats trobades reals i potencials, d) registrar de forma sistemàtica les dades significatives de la informació recollida i expressar-de forma correcta en la història clínica de fisioteràpia.
 A27 Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
 A28 Executar, dirigir i coordinar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia, atenent al principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, és a dir, el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques que mitjançant l'aplicació dels mitjans físics curen, recuperen, habiliten, rehabiliten, adapten i readaptar les persones amb deficiències, limitacions funcionals, discapacitats i minusvalideses; prevenen les malalties i promouen la salut a les persones que volen mantenir un nivell òptim de salut. Això implica establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es presten als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia on sigui necessària l'aplicació dels mitjans esmentats. Dissenyar i aplicar exercicis terapèutics, amb mètodes especials, per a les malalties i lesions cardiorespiratòries, ortopèdiques, traumatològiques, pediàtriques, reumatològiques, geriàtriques, neurològiques, pneumòleg, esportives, així com per les alteracions del raquis, la incontinència urinària i fecal i els exercicis maternals prepart i postpart. Dissenyar i aplicar els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia, teràpia manual, osteopatia, quiropràxia i la resta de tècniques manuals. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats de electroteràpia, termoteràpia i crioteràpia, fotototerapia, ultrasonoteràpia, vibroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia i pressoteràpia. Dissenyar i aplicar les diferents modalitats d'hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterápia, talassoteràpia, etc. Dissenyar i aplicar les diverses modalitats dels mètodes i tècniques terapèutiques reflexes així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. Establir i aplicar el tractament en grups a usuaris amb problemes similars. Fomentar la participació de l'usuari i la família en el seu procés de recuperació. Prevenir i evitar els riscos en l'aplicació del tractament. Establir el pla de pautes que ha de seguir durant el tractament.
 A29 Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts. Serà necessari: definir i establir els criteris de resultats, realitzar la valoració de l'evolució del pacient / usuari, redissenyar els objectius segons la valoració, si cal, i adequar el pla d'intervenció o tractament als nous objectius, si escau.
 A31 Proporcionar una atenció de fisioteràpia de manera eficaç, atorgant una assistència integral als pacients / usuaris, per la qual cosa serà necessari interpretar les prescripcions facultatives; preparar l'entorn en què es durà a terme l'atenció de fisioteràpia perquè sigui confortable, mantenir informat al pacient del tractament que se li aplica, explicant les proves i maniobres que se li practiquen, la preparació que requereixen i demanar-li que col • labori en tot moment, registrar diàriament l'aplicació de l'atenció en fisioteràpia, l'evolució i els incidents, identificar signes i símptomes d'alteració de les funcions biològiques relacionats amb l'atenció de fisioteràpia, controlar i interpretar els signes vitals durant l'execució del tractament diari, orientar les activitats i l'actuació en relació als pacients / usuaris, del personal no sanitari i subaltern, i avaluar la pròpia atenció proporcionada als pacients / usuaris.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A25 Conèixer les característiques del pacient neurològic
Conèixer els elements discriminants per a cada procés patològic
Conèixer el procés d'envelliment
Conèixer els sistemes de classificació de la gent gran
Conèixer la patologia de l'envelliment
Conèixer les característiques i els problemes del pacient amputat, i saber aplicar les tècniques adequades
Conèixer el procés de l'embaràs i el part
Saber dissenyar i aplicar el pla de tractament pel pre-part, part i post-part
Conèixer les causes d'incontinència
Conèixer i saber aplicar les tècniques de Fisioteràpia en els pacients amb incontinència d'orina i fecal
 A27 Marcar objectius terapèutics i preventius a curt i llarg termini
Aplicar adequadament les tècniques fisioterapèutiques generals i específiques per assolir els objectius proposats
Saber dissenyar el pla de tractament
 A28 Aplicar adequadament les tècniques fisioterapèutiques generals i específiques per assolir els objectius proposats
Conèixer el procés de l'embaràs i el part
Saber dissenyar i aplicar el pla de tractament pel pre-part, part i post-part
Conèixer les causes d'incontinència
Conèixer i saber aplicar les tècniques de Fisioteràpia en els pacients amb incontinència d'orina i fecal
 A29 Marcar objectius terapèutics i preventius a curt i llarg termini
 A31 Conèixer i preveure totes les situacions de risc per al pacient en el context de la Fisioteràpia
Saber avaluar la situació del pacient dins de cada nivell de la patologia
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
RA2. Identificar els principals problemes ambientals. (Medi ambient)
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà/ana)
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària. (Ètica)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Neurologia
La fisioteràpia en neurologia
Avaluació bàsica del pacient neurològic
Fisioteràpia amb AVC
Fisioteràpia amb TCE
Fisioteràpia amb Parkinson
Fisioteràpia amb EM i malalties de les motoneurones
Fonaments de la fisioteràpia en el tractament de Les lesions nervioses perifèriques
Processos patològics dels nervis perifèrics
La lesió medul.lar
Fisioteràpia en els problemes de deglució
Envelliment: Osteoporosi i Artrosi
Fisioteràpia en la patologia neurològica infantil Introducció a la Fisioteràpia Pediàtrica Fitxer
Marxa de puntetes TEA Fitxer
Desenvolupament Psicomotriu Fitxer
El Nen Prematur Fitxer
Avaluar en Fisioteràpia pediàtrica Fitxer
Teràpies assistides amb cavalls/Hidroterapia Fitxer
Estratègies d'intervenció Fitxer
Retard Psicomotor. Fisioteràpia.
Activitat bucofacial
Ajuts tècnics en Pediatria Fitxer
Luxació de Maluc Fitxer
Osteoartritis septica Fitxer
Espina Bífida Fitxer
Artritis idiopática juvenil Fitxer
Activitat Bucofacial Fitxer
PARÀLISI CEREBRAL INFANTIL
La Fisioteràpia en els pacients cremats. Tractament del pacient cremat
Fisioteràpia en geriatria CARACTERÍSTIQUES DE LA FISIOTERÀPIA GERIÀTRICA
RECURSOS ASSISTENCIALS
IMMOBILITZACIÓ
COMUNICACIÓ
LA MARXA GERIÀTRICA
CODI ICTUS
B. PSICOLOGIA
TEORIA GRUPAL
VALORACION EN GERIATRIA
ABORDAJE DE LAS DEMENCIAS

ABORDAJE DE LAS DEMENCIAS MP4 INV Fitxer
APRAXIES Fitxer
Ocult per als estudiants
PRAXIAS MP4 INV Fitxer
SDR IMMOBILITAT Fitxer
Ocult per als estudiants
SDR DE INMOVILIDAD MP4 INV Fitxer
CAIGUDES Fitxer
Ocult per als estudiants
CAIDAS MP4 INV
Activitat física i exercici terapeutic Activitat física i exercici físic
Fisioteràpia en pacients amputats Tractament del pacient amputat en les diferents fases de recuperació.
Pròtesis
Embenats

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Pràctiques clíniques
A14
A25
A26
A27
A28
120 30 150
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A24
A29
A30
2 2 4
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Pràctiques clíniques
Supòsits pràctics/ estudi de casos
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes disposen dels correus dels professors per a poder-se comunicar amb ells i plantejar els dubtes que tinguin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A14
A25
A26
A27
A28
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.

Supòsits pràctics/ estudi de casos
A24
A29
A30
Examen tipus test
Examen amb preguntes curtes o a desenvolupar
Altres  

Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

En funció dels casos clíncs que es treballin l'alumne haurà de buscar fonts d'informació fiables i actualitzades.
La bibliografia recomanada en les diferents assignatures del grau serà molt útil per poder treure el màxim profit de les pràctiques i els casos.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent