Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Fisiopatologia i patologia nutricional. |
| A7 |
Bases de l'alimentació saludable. |
| A17 |
Identificar els factors que influeixen en la nutrició. |
| A18 |
Avaluar l'estat nutricional individual i en col•lectivitats. |
| A20 |
Elaborar i interpretar una història dietètica. Interpretar una història clínica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Aplicar, avaluar, demostrar i valorar les tècniques i les fonts d’informació en les bases de les malalties, la nutrició i dietètica, aplicades a un tema concret. Elaborar un informe clínic sobre el cas que es treballa a l’assignatura
| | A7 |
Saber aplicar la sistemàtica de l'abordatge global i dietètic del pacient pediàtric i del geriatric història clínica, objectius concrets i elaboració de recomanacions específiques
| | A17 |
Conèixer els factors de risc que influeixen en l'aparició de les malalties, així com les mesures per prevenir i controlar. Conèixer les estratègies de prevenció nutricional
| | A18 |
Saber aplicar la sistemàtica de l'abordatge dietètic del pacient en diferents patologies: història dietètica, objectius concrets i elaboració de recomanacions específiques
| | A20 |
Saber interpretar una correcta història clínica
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Nutrició i Envelliment |
1. Envelliment i nutrició
2. Envelliment saludable. Fragilitat
3. Valoració nutricional en el pacient geriàtric
4. Envelliment. Síndromes geriàtriques
5. Valoració integral del pacient geriàtric
6. Envelliment i nutrició
|
Fonaments generals de nutrició pediàtrica i alimentació infantil |
7. Bases fisiològiques per a l’alimentació i nutrició dels nens. Fisiologia del desenvolupament, creixement i maduració
8. Requeriments i recomanacions nutricionals al llarg de la infància
9. Valoració nutricional: valoració de la ingesta, creixement, composició corporal en pediatria
10. Programació metabòlica i epigenètica
11. Alimentació durant el 1r any de vida: alletament matern, lactància artificial, alimentació complementària
|
Suport nutricional en situacions especials en pediatria |
12. Nutrició enteral en pediatria
13. Nutrició parenteral pediàtrica
14. Nadó prematur: desenvolupament, valoració, suport i seguiment
15. Aspectes nutricionals en el malalt cardiològic
16. Aspectes nutricionals de les malalties renals cròniques
17. Suport nutricional en el malalt greu
18. Suport nutricional en els trastorns neurològics pediàtrics
19. Suport nutricional en la patologia digestiva pediàtrica
20. Introducció als errors innats del metabolisme
21. Aspectes nutricionals de la patologia endocrinològica pediàtrica (I): Talla baixa, raquitisme, diabetis
22. Aspectes nutricionals de la patologia endocrinològica pediàtrica (II): Obesitat infantil
23. Dietes veganes i vegetarianes en pediatria
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
36 |
81 |
117 |
Seminaris |
|
12 |
24 |
36 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
12 |
24 |
36 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es farà una introducció a l'assignatura el primer dia de classe magistral. |
Sessió Magistral |
Es realitzaran 36 h de sessions magistrals on els professors impartiran el temari principal amb suport multimèdia, que l'estudiant ampliarà posteriorment. |
Seminaris |
Els estudiants (repartits en 2 grups) realitzaran diversos seminaris (total 18 h) i tots ells d'assistència obligatòria.
Durant els seminaris es reforçaran els continguts teòrics i s’entrenaran habilitats per part dels estudiants.
Aquests seminaris seran presencials.
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Els estudiants (repartits en els 3 grups de pràctiques definits pel deganat) participaran en 4 pràctiques de 3 h de durada, durant les quals caldrà resoldre casos clínics d’envelliment i pediatria i elaborar informes clínics adaptats a l'etapa fisiològica treballada.
Aquestes pràctiques en grups reduïts es realitzaran de forma presencial.
|
Atenció personalitzada |
Els professors oferiran sessions de tutoria als alumnes per a resolució de dubtes si aquests ho demanen.
Els alumnes comptaran amb l'atenció personalitzada per part dels professors sempre que ho requereixin per aclarir dubtes de l'assignatura a través del Fòrum de dubtes de Moodle o amb cita prèvia mitjançant correu electrònic. |
Descripció |
Els estudiants comptaran amb l'atenció personalitzada per part dels
professors sempre que ho requereixin per aclarir dubtes de l'assignatura.
No es
fixa un horari tancat d'atenció personalitzada, de manera que l'estudiant
sol·licitarà atenció a través de correu electrònic o Moodle amb el professor
específic que necessiti per aclarir dubtes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Els seminaris s'avaluaran mitjançant l'assistència, participació, execució i entrega dels treballs executats durant els mateixos. |
20% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Les pràctiques s'avaluaran mitjançant l'assistència i participació, així com l'entrega dels casos clínics treballats. |
30% |
Proves objectives de tipus test |
|
Per avaluar l'aprenentatge de continguts treballats, es farà una prova objectiva tipus test multiresposta, on les respostes errònies descomptaran de forma proporcional al nombre de preguntes i de possibles respostes.
A través del test s'avaluaran els coneixements adquirits tant a les classes magistrals, com els seminaris i a les pràctiques. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Caldrà aprovar els diferents apartats amb un 5, per aprovar l'assignatura: tant el bloc d'envelliment com el bloc de pediatria, amb els seus apartats teòrics i pràctics. La primera convocatòria es realitza de forma continuada durant el quadrimestre. En el bloc de pediatria, l'avaluació continuada es realitza mitjançant assistència i execució dels seminaris i les pràctiques. Per a que els exercicis siguin avaluats, cal haver assistit als seminaris i a les pràctiques. A la segona convocatòria del mateix curs, caldrà recuperar únicament la/les part/s que no hagi estat superada/es (examen contingut teòric tipus test / pràctiques envelliment / seminaris i pràctiques pediatria). La recuperació en segona convocatòria de les pràctiques d'envelliment i/o seminaris i pràctiques de pediatria serà amb un examen pràctic de cada bloc, el mateix dia i hora establert per a l'examen de 2a convocatòria de l'assignatura. En el cas de tindre l'examen test suspès, primer es recuperarà el test i després es recuperaran la o les parts pràctiques suspeses. En el cas dels alumnes que cursen l'assignatura per segona vegada (o més), a l'inici de l'assignatura (principi 2n quadrimestre) hauran d'escollir la modalitat de la primera convocatòria:a) continuada: assistència i execució al llarg del quadrimestreb) examen pràctic en primera convocatòria No es permetrà l'ús o tinença d'aparells electrònics durant els exàmens (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). L'incompliment de la normativa, suposaria la finalització de la prova i no superació de l'assignatura. |
Bàsica |
Ángel Gil-Hernández, Nutrición en la infancia. Tratado de nutrición clínica, 2a, Editorial Medica Panamericana
Junta Directiva de la SEGHNP, Protocolos diagnóstico-terapéuticos de la Asociación Española de Pediatría Sociedad Española de Gastroenterología, Hepatología y Nutrición Pediátrica, 2ª, Ergón S.A.
Ballabriga A, Carrascosa A, Nutrición en la infancia y adolescencia, 3a, Ergón
Robert M Kliegman, Bonita M.D. Stapton, Joseph St. Geme, Richard E. Behrman, Hal B. Jenson, Nina F S, Tratado de pediatría esencial, 18a, Elsevier Saunders
M Teresa Muñoz Calvo, Lucrecia Suárez Cortina, Manual práctico de nutrición en pediatría, 2a, Ergón
Longo D, Fauci A, Kasper D, Hauser S, Jameson J, Loscalzo J, Harrison principios de medicina interna, 20ª, McGraw-Hill Interamericana
Rozman C, Cardellach F, Medicina Interna. Farreras/Rozman, 18a, Elsevier cop.
Kasper DL, Fauci AS, Longo DL, Hauser SL, Jameson J, Loscalzo J, Harrison's Principles of Internal Medicine., 19a, McGraw-Hill
Pére-Moneo B, Crespo-Escobar P, Luque-Moreno V, Guía de productos de nutrición enteral y parenteral. Interacciones entre fármacos y nutrientes. En: Tratamiento en gastroenterología, hepatología y nutrición pediátrica, 5ª, Ergon
Ricardo Closa, Verónica Luque, Alimentación del Recién Nacido de Bajo Peso, en: Pediatría Clínica I y II,, 1a ed, Córdoba: EDUCC - Editorial de la Universidad Catól
Closa-Monasterolo R, Escribano-Subías J, Luque-Moreno V, Ferré-Pallàs N, Early Nutrition: Effects of Specific Nutrient Intake on Growth, Development, and Long-Term Health, en:Early Nutrition and Long-Term Health, 1ª, Elsevier
Luque V, Feliu A, Guillen N, Closa-Monasterolo R, Escribano J, Ferré N, Gutiérrez Marin D, Obemat 2.0. Programa per al tractament de l'obesitat infantil: Fitxes de material motivacional i educatiu, 1ª, Publicacions URV
Luque V, Feliu A, Guillen N, Closa-Monasterolo R, Escribano J, Ferré N, Gutiérrez Marin D, Obemat 2.0. Programa para el tratamiento de la obesidad infantil: Fichas de material motivacional y educativo, 1ª, Publicacions URV
Susana Clemente Bautista, Dámaso Infante Pina, Susana Redecillas Ferreiro, Guía de nutrición pediátrica hospitalaria, 4ª,
Ana Belén Martínez Zazo, Consuelo Pedrón Giner, Manual para la alimentación de pacientes con errores innatos del metabolismo, 1ª,
Lilianne Gómez López, Consuelo Pedrón Giner, Cecilia Martínez Costa, Guía para la administración y los cuidados de la Nutrición Enteral a través de Sonda Nasogástrica, ,
Lilianne Gómez López, Consuelo Pedrón Giner, Cecilia Martínez Costa, Guía para la administración y los cuidados de la Nutrición Enteral a través de Sonda o Botón de Gastrostomía, ,
|
|
Complementària |
Kleinman RE, Pediatric Nutrition Handbook, 6a, American Academy of Pediatrics
Manuel Cruz Hernández, Tratado de pediatría, 10a, Ergón
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANATOMIA I HISTOLOGIA/14224006 | FISIOLOGIA/14224002 | NUTRICIÓ HUMANA I METABOLISME/14224105 | FISIOPATOLOGIA/14224114 | FARMACOLOGIA/14224115 | DIETOTERÀPIA I/14224106 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|