DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) MÈTODES I TÈCNIQUES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL Código 15204116
Titulación
Grau en Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
5 Obligatòria Segon 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Economia
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
CORBELLA DOMÈNECH, TERESA
Correo-e coia.domingo@urv.cat
teresa.corbella@urv.cat
Profesores/as
DOMINGO VERNIS, MARIA MISERICORDIA
CORBELLA DOMÈNECH, TERESA
Web
Descripción general e información relevante

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE8 Aplicar les diferents tècniques pròpies de la gestió dels recursos humans, de la investigació social i de l’avaluació i l’auditoria laboral
 CE9 Interpretar dades i indicadors socioeconòmics relatius al mercat de treball
 CE11 Analitzar, diagnosticar, avaluar i definir estratègies en l’àmbit de l’organització del treball i dels recursos humans
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE8 Genèric
 CE9 Interpreta les estadístiques i bases de dades disponibles sobre el mercat de treball i les seves implicacions socials
Analitza les dimensions sociològiques i metodològiques de la realitat social del mercat de treball i l’ocupació, a través de les tècniques d’investigació social
 CE11 Coneix i aplica els mètodes i les tècniques d’investigació social
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Introducció
2. Introducció a l'obtenció de dades Tipus de dades, dades primàries versus secundàries
Tipus de fonts
Recollida d'informació: cens/enquestes/entrevistes/observació
Recollida d'informació: mostres
3. Gestió de dades Conceptes generals
Tipologia de dades i variables
L'organització de la informació en una matriu de dades.
4. Descripció de les dades
Taules, gràfiques i mesures: diferents formes de descriure i resumir informació
Resum de les dades en taules univariants i bivariants
Resum de dades en gràfiques
Resum de dades a través de mesures: posició, dispersió i asimetria
Un apunt sobre la relació entre dues variables
5. Sèries temporals Els components d'una sèrie temporal
Taxes de variació
Interpretació d'un índex: El cas de l'IPC
6. Indicadors El concepte de mesura
Construcció d'indicadors

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
CE9
14 30 44
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CE9
14 30 44
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
CE8
14 14 28
Atenció personalitzada
CE9
2 0 2
 
Proves mixtes
CE9
CE11
2 0 2
Proves pràctiques
CE9
CE11
2 0 2
Proves mixtes
CE9
CE11
1 0 1
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Sessió d'introducció a l'assignatura on s'expliquen els objectius, els continguts, la metodologia, el material i l'avaluació
Sessió Magistral Sessions de presentació dels conceptes i dels mètodes que configuren els continguts bàsics del temari de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Sessions en aula d'informàtica
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Resolució de problemes en format de classe de inversa.
Atenció personalitzada Hores de consulta o consultes telemàtiques

Atenció personalitzada
descripción

Tutorització de les pràctiques desenvolupades amb les TIC i consulta fora de l'aula ja siguin presencials o per altres mitjans.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves mixtes
CE9
CE11
Prova en aula de classe o en suport telemàtic total o parcialment 20
Proves pràctiques
CE9
CE11
Prova en aula d'informàtica o amb suport telemàtic total o parcialment 30
Proves mixtes
CE9
CE11
Examen final 50
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'examen de segona convocatòria val un 100%

Els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per a una prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Fonts d'informació

Bàsica Hernández Bastida, A., Curso elemental de estadística descriptiva, Piramide, Madrid (2008)
Pérez, C., , Estadística aplicada: Conceptos y ejercicios a través de Excel, Garceta grupo editorial, Madrid (2012)
Tomeo Perucha, V., Uña Juárez, I., Lecciones de estadística descriptiva, Thomson, Madrid (2003)
Lind, D.A., Marchal, W.G., Wathen, S.A., Estadísitca aplicada a los negocios y a la economía, McGraw-Hill, Madrid (2012)
Pérez, C., Excel y la estadística, , 2017

Complementària Azofra, H. J., Cuestionarios, CIS, Madrid (1999)
Finkelstein, M.O., Levin, B., Statistics for lawyers, Springer, New York (2001)
Montero Lorenzo, J.M., Problemas resueltos de estadística descriptiva para ciencias sociales, Thomson-Paraninfo, Madrid (2007)
Peña, D., Romo, J., Introducción a la estadística para las ciencias sociales, McGrawHill, Madrid (2003)
Sierra Bravo, R. , Técnicas de investigación social: ejercicios y problemas, Paraninfo, Madrid (1998)

Altres recursos:

Pàgina web de l’Organització Internacional del treball (www.ilo.org)

Pàgina web de l' Instituto Nacional de Estadística (www.ine.es)

Pàgina web de l’Institut Català d’Estadística (www.idescat.cat)

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.