DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) SELECCIÓN DE RECURSOS HUMANOS Código 15204206
Titulación
Grado en Relaciones Laborales y Empleo (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Psicología
Coordinador/a
TÀPIA CABALLERO, PATRÍCIA
Correo-e patricia.tapia@urv.cat
Profesores/as
TÀPIA CABALLERO, PATRÍCIA
Web
Descripción general e información relevante <div>Aquesta assignatura forma part de le menció de Tècnic/a de relacions laborals. Per obtenir-la cal superar 18 crèdits de les assignatures de la menció. La resta de crèdits optatius, fins a 30, poden ser de tota l'oferta d'assignatures optatives activades del Grau. La selecció de personal es una de les activitats més importants que realitzen els Departaments de Recursos Humans de les empreses. Per poder desenvolupar aquesta tasca es requereixen una sèrie de coneixements teòrics que provenen de la Psicologia i una pràctica, i aquest es l’objectiu que pretén oferir aquesta assignatura, perquè els alumnes puguin desenvolupar de forma correcte i eficient un procés de selecció. .</div>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE4 Reconocer la complejidad y el carácter dinámico e interrelacional del trabajo y de sus agentes sociales, atenediendo de forma integrada a sus perspectivas jurídica, organizativa, psicológica, sociológica, histórica y económica
 CE6 Realizar funciones de asesoramiento, representación, negociación y resolución de conflictos en los diferentes ámbitos de las relaciones laborales
 CE7 Intervenir y gestionar socio-laboralmente en las relaciones laborales
 CE8 Aplicar las diferentes técnicas propias de la gestión de los recursos humanos, de la investigación social y de la evaluación y la auditoría laboral
 CE12 Analizar y diagnosticar situaciones y problemas del mercado de trabajo (inmigración, igualdad por razón de género, desarrollo local, ...)
 CE14 Intervenir, asesorar y gestionar la prevención de riesgos laborales
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE4 Adquiere herramientas teóricas y analíticas para comprender la complejidad del fenómeno del trabajo y la ocupación en la sociedad actual
 CE6 Genérico
 CE7 Genérico
 CE8 Planifica y gestiona de forma integrada los recursos humanos
 CE12 Genérico
 CE14 Genérico
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Tema 1.- Conceptes bàsics de selecció de personal.
Tema 2.- Metodologia del procés de selecció clàssic.
Tema 3.- Selecció de personal basada en competències.
Tema 4.- Anàlisi i Descripció de lloc de treball. El Perfil professional. El reclutament.
Tema 5.- La pràctica efectiva de la selecció de personal a les empreses. - Tècniques i instruments utilitzats en el procés de selecció de personal (Eines de preselecció, Proves professionals o de coneixements, Proves en situacions reals o simulades, Outdoor training).
- L’entrevista de selecció de personal (Cracteristiques i models de l’entrevista de selecció, Funcions de l’entrevista, Metodologia i organització de l’entrevista, Insuficiencies i problemes que genera l’entrevista).
- Avaluació dels candidats.
- Limitacions etiques i legals dels procés de selecció.
Tema 6.- Casos pràctics.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
CE4
CE8
0.5 0 0.5
Sesión magistral
CE4
CE8
20 14 34
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
CE4
CE8
10 30 40
Atención personalizada
CE4
CE8
0.5 0 0.5
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l’assignatura a l’alumne, bàsicament, els seus continguts, objectius, metodologia i criteris d’avaluació.
Sesión magistral Es l’exposició dels continguts teòrics de l’assignatura. Posant èmfasi amb les idees importants i posant exemples. L’exposició anirà recolzada amb presentacions fetes amb el programa informàtic Powerpoint i altres mitjans tradicionals. L'assistència a les sessions magistrals serà obligatòria.
Una actitud inadequada dels alumnes o el fet que estiguin realitzant altres activitats no corresponents a l'assignatura motivarà la seva exclusió de la classe.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Consisteix en la formulació d’un cas o problema, amb el posterior anàlisi de la situació, la seva resolució i en algunes ocasions un debat.
Normalment es una activitat autònoma, individual o en petit grup, on el resultat s’haurà de presentar per escrit al professor.
L'assistència a les Activitats de resolució de problemes serà obligatòria.
Una actitud inadequada dels alumnes o el fet que estiguin realitzant altres activitats no corresponents a l'assignatura motivarà la seva exclusió de la classe.
Atención personalizada Recepció de l'estudiant per resoldre dubtes de l'assignatura.

Atención personalizada
descripción

Es faran tutories setmanals  de forma presencial o virtual d’una hora per aclarir i consultar els dubtes de l’assignatura. Els alumnes també es podran posar en contacte amb els professors de l’assignatura a través del correu electrònic. També s’obriran fòrums específics per cada tema perquè es puguin plantejar els dubtes de l‘assignatura.


Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
CE4
CE8
Resolució dels casos pràctics, que seran tres:
A)Disseny d'un procés de selecció: On es realitzarà un cas general de selecció, L'anàlisi i descripció d'un lloc de treball, El perfil d'un lloc de treball, Determinació de les fonts de reclutament, i disseny correcte de les fases d'un procés de selecció.
B) Avaluació d'un candidat: On es realitzarà una entrevista preliminar, Proves Psicotécniques, Proves de competències, Elaboració d'una prova Situacional, Elaboració d'un outdoor training, i una entrevista en profunditat.
C)Informe d'un candidat en relació a un proces de selecció.
Aquests casos s’hauran d'entregar en els terminis fixats pel professor, si això no es produeix la qualificació serà de No Apte.
La practica A tindrà un valor del 40% (4 punts) sobre la nota global de l’assignatura (10 punts). Per superar aquesta part s'exigeix una qualificació mínima del 20% (2 punts).
La practica B tindrà un valor del 40% (4 punts) sobre la nota global de l’assignatura (10 punts). Per superar aquesta part s'exigeix una qualificació mínima del 20% (2 punts).
La practica C tindrà un valor del 20% (2 punts) sobre la nota global de l’assignatura (10 punts). Per superar aquesta part s'exigeix una qualificació mínima del 10% (1 punt). Cadascun d'ells s'ha de superar de forma independent, i no es fa la mitja. La no superació d'algun d'aquest casos comportara la qualificació de No Apte.
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.

L'avaluació en segona convocatòria pels alumnes que No han assistit a les classes magistrals o activitats de resolució de problemes serà:

- Realització d'un treball on hauran de fer les següents tasques: Anàlisi i descripció de un lloc de treball, Perfil del lloc, Determinar les fonts de reclutament, Fer un Anunci de reclutament, Dissenyar un proces de selecció, Correcció de proves psicotècniques d'un candidat, Correcció de proves de competències d'un candidat, Realització d'un entrevista en profunditat a un candidat i Elaboració d'un Informe a un candidat. Aquest treball tindrà un valor del 50% (5 punts) sobre la nota global de l'assignatura (10 punts). Per superar aquesta part s'exigeix una qualificació mínima del 25% (2,5 punts).

- Un control tipus test basat en el contingut de les sessions magistrals. Aquest Control tindrà un valor del 50% (5 punts) sobre la nota global de l'assignatura (10 punts). Per superar aquesta part s'exigeix una qualificació mínima del 25% (2,5 punts).

Cadascuna de les parts s'ha de superar de forma independent, i no es fa la mitja. La no superació d'alguna d'aquestes parts comportarà la qualificació de No Apte.

L'avaluació en segona convocatòria pels alumnes que han assistit a les classes magistrals o activitats de resolució de problemes serà:

- Els alumnes que no han superat algun dels casos o problemes els podran repetir i entregar per superar la part pràctica en la segona convocatòria. Cal remarcar que per superar aquesta part s'exigeix una qualificació mínima del 20% (2 punts) en el cas A, 20% (2 punts) en el cas B, i 10% (1 punt) en el cas C. Cadascun d'ells s'ha de superar de forma independent, i no es fa la mitja. La no superació d'algun d'aquest casos comportara la qualificació de No Apte.


Fuentes de información

Básica De ANSORENA CAO, Alvaro, 15 pasos para la selección de personal con exito., , Paidós Empresa.
Pereda Marín, Santiago y Berrocal Berrocal, Francisca, Técnicas de Gestión de Recursos Humanos por Competencias, 2a., Editorial Universitaria Ramón Areces
OLLEROS, Manuel., El proceso de captación y selección de personal., , Gestión 2000.
FERNANDEZ-RIOS, M, Analisis y descripcion de puestos de trabajo. , , Diaz de Santos.
HAY Group., Factbook Recursos Humanos., , Aranzadi & Thompson.
Chamorro-Premuzic, Tomás, Psicología de la selección de personal, , Tea ediciones
Pereda Marín, Santiago y Berrocal Berrocal, Francisca, Dirección y Gestión de Recursos Humanos por Competencias, , Edtorial Centro de Estudios Ramón Areces S.A.

Complementaria

Recomendaciones


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
PSICOLOGÍA DEL TRABAJO Y DE LAS ORGANIZACIONES/15204010
PSICOLOGÍA DE LOS RECURSOS HUMANOS/15204115
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.