Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | CE2 |
Identificar, interpretar y emplear las fuentes jurídicas internas, europeas, internacionales y comparadas |
| CE3 |
Asesorar, mediar, negociar y resolver conflictos desde una perspectiva jurídica |
| CE10 |
Utilizar de manera precisa el derecho aplicable, involucrándose en los problemas de actualidad |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CE2 |
Genérico
| | CE3 |
Da respuesta a un problema planteado aplicando la normativa, la jurisprudencia y la doctrina autorizada
| | CE10 |
Identifica la indisoluble relación existente entre la normativa estudiada y la realidad social con relevancia en la materia
Genérico
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Introducció al dret de nacionalitat i estrangeria |
Consideracions generals i polítiques d’estrangeria. Condició jurídica de l’estranger. Característiques de la immigració a Espanya. Immigració en un context de crisi. Competències de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya. Les polítiques d’acollida. |
Marc normatiu espanyol en matèria d’estrangeria |
Característiques i evolució del marc normatiu espanyol. La Llei d’estrangeria i el seu reglament. Els drets dels estrangers. L’empadronament d’estrangers. Règim comunitàri. |
Residència legal dels estrangers |
Idees generals. Situació dels estrangers: trànsit, estada i residència. L’entrada d’estrangers a Espanya: requisits.Règim general: a) Autorització de residència i treball inicial. b) Autorització de residència per reagrupament. c) Autorització de residència per circumstàncies excepcionals. d) Autorització de residència per a menors nascuts a Espanya fills de residents legals. e) Altres. Sol·licituds de modificació i renovació. El dret d’asil. |
La integració europea i el règim d'estrangeria |
circulació de persones: lliure circulació de treballadors, lliure prestació de serveis i llibertat d'establiment. Entrada i permanència a Espanya: Normativa d'aplicació.- Àmbit d'aplicació.- Entrada: documents.- Permanència: Estada. concepte i documents. Residència.- concepte i documents. |
Procediment administratiu sancionador.- |
Idees generals. Infraccions i sancions. El procediment administratiu en matèria estrangera. La denegació de l’autorització sol·licitada. Denegació d’entrada. Devolució. Recursos administratius. |
Sortida i expulsió d’estrangers |
L’expulsió: causes d’expulsió, procediments i recursos. El procediment contenciós-administratiu: els diversos procediments i accions. L’escrit de demanda. La celebració de la vista i la prova documental. Mesures cautelars i cautelaríssimes. Els centres d’internament d’estrangers: regulació legal. |
La nacionalitat i dret de la nacionalitat |
Concepte de nacionalitat. Concepte i naturalesa del vincle nacional. Aspectes interns i internacionals de la nacionalitat. Fonts de Dret en matèria de nacionalitat: a) Constitució espanyola b) Codi civil i darreres modificacions en matèria de nacionalitat. c) Reglament del Registre Civil d) Doctrina de la Direcció General de Registres del Notariat. |
L’atribució de la nacionalitat |
Idees generals. La inscripció del naixement. La nacionalitat espanyola d’origen. Ius sanguinis i ius soli. La possessió d’estat. L’opció de nacionalitat. El dret d’opció. |
L’adquisició de la nacionalitat |
Concepte. Atribució per carta de naturalesa. Atribució per residència en territori espanyol. Procediment i requisits. |
Pèrdua i recuperació de la nacionalitat |
Idees generals. La pèrdua de la nacionalitat espanyola: a) la pèrdua voluntària: requisits; la pèrdua com a sanció: supòsits d’admissibilitat. La recuperació de la nacionalitat espanyola en els diversos supòsits. |
Els conflictes de nacionalitat |
La doble nacionalitat. Tractats de doble nacionalitat. L’apatrídia. La lluita contra l’apatrídia en el dret convencional i en el dret intern espanyol. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
0 |
2 |
Sesión magistral |
|
15 |
30 |
45 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
10 |
10 |
20 |
Trabajos |
|
3 |
10 |
13 |
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Pruebas mixtas |
|
6 |
12 |
18 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l'assignatura: continguts; objectius; metodologies; sistemes d'avaluació; bibliografia recomanada |
Sesión magistral |
Desenvolupament del marc teòric. Sessions expositives del professor. Els alumnes han de participar amb dubtes, debats, i respondre. S'han d'utilitzar els textos normatius com a eina de treball. |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
estudi de casos a l'aula ordinària Realització de casos pràctics a classe amb l'orientació del professor. Imprescindible l'ús dels textos legals. Així mateix, es proposaran lectura i comentari de textos legals, doctrinals, jurisprudència. |
Trabajos |
Es proposarà l'elaboració d'un document jurídic (p.ex. una demanda) que podrà anar acompanyat de preguntes complementàries. Caldrà la utilització dels textos legislatius i utilització de les TIC per a la seva resolució. Un altre treball pot consistir en el comentari jurídic d'un text legal, doctrinal o jurisprudència. |
Atención personalizada |
|
descripción |
L'alumne disposa, a part de les hores de classe magistral i pràctiques per a poder realitzar consultes al professor, de les hores de tutoria personalitzada, per a les quals cal concertar cita prèvia per correu electrònic. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Trabajos |
|
1 prova avaluativa de redacció d'un document jurídic (p.ex. demanda o recurs)
|
-Document jurídic (25%) |
Pruebas mixtas |
|
2 Proves avaluatives amb contingut teòric i pràctic |
-Resolució, anàlisi i/o comentari d'un document o situació jurídica (25%)
- Examen teòrico-pràctic (50%) |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
PRIMERA CONVOCATÒRIA: ÚNIC SISTEMA D'AVALUACIÓ CONTINUADA CONSISTENT EN 3 ACTIVITATS AVALUATIVES. S'HAN DE REALITZAR LES TRES ACTIVITATS AVALUATIVES PER TAL DE SEGUIR L'AVALUACIÓ CONTINUADA I EL RESULTAT DEL CÒMPUT DE LES TRES ACTIVITATS HA DE SER DE 5 PER SUPERAR L'ASSIGNATURA. ELS ESTUDIANTS QUE NO SUPERIN L'AVALUACIÓ CONTINUADA (CÒMPUT INFERIOR A 5) O NO ES PRESENTIN A L'AVALUACIÓ CONTINUADA, TINDRAN LA SEGONA CONVOCATÒRIA CONSISTENT EN UN EXAMEN TEÒRICO-PRÀCTIC DE TOT EL TEMARI. Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. |
Básica |
Carmen Parra; Marc Giménez, Nacionalidad y extranjería, Huygens, edició 2021
J.R. Fuentes; D. Marín; J. Gifreu(dir), Esquemas de Extranjería, 2021, Tirant lo Blanch
Teresa Díaz Oltra, Formularios de extranjería, Valencia : Tirant lo Blanch, edició 2020
Ana Paloma Abarca Junco... [et al.] , Legislación de nacionalidad y de extranjería , Valencia : Tirant lo Blanch,,
varis, Memento Experto Extranjería, Francis Lefebrve, última edició
D. Marín Consarnau (Dir.),, Retos en inmigración, asilo y ciudadanía, Perspectiva Unión Europea, internacional, nacional y comparada, 2021, Ed. Marcial Pons,
|
Estudis
especialitzats: Marín Consarnau, Diana, “Nuevos y heredados desafíos en el contexto del
regreso al país de origen del ciudadano de la unión y su familia”, Revista Española de Derecho Internacional,
vol. 73, 2, 2021, PP.131-146. Marín Consarnau, Diana, “Movilidad internacional e inversión inmobiliaria
extranjera en la UE: especial referencia al programa español desde un enfoque
de desarrollo sostenible”, La Ley Unión
Europea, núm. 98, 2021, pp. 1-20. M. Font i Mas, “Documentos extranjeros en los procedimientos de extranjería”,en: C. Parra Rodríguez; M. Giménez
Bachmann, D. Marín Consarnau, Nacionalidad y extranjería, Huygens
Editorial, Barcelona, (2a ed), 2021, pp.
377-409. (ISBN: 978-84-15663-61-4// DL: B
18963-2016) M.Font Mas: F. Filipetto Serra, “10. Régimen especial
de los estudiantes extranjeros” pp.199-225; “11. Régimen de los menores extranjeros”;
pp.227-254, en: R. Fuentes i Gasó/ J.
Gifreu i Font/D. Marín Consarnau (Dirs.) y M. Font i Mas/ F. X. Forcadell Esteller/ R. Torres Estrada
(Coords.), Esquemas de derecho de extranjería, Tomo XVIII, Tirant lo
blanc, València, (2a edició), 2021, pp.321 (ISBN 978-84-1355-958-2) Maria Font-Mas, “El ejercicio de la libre circulación
y la eliminación de los requisitos de autentificación y traducción de
determinados documentos públicos: el Reglamento (UE) 2016/1191”, D. Marín
Consarnau (Dir.), Retos en inmigración, asilo y ciudadanía, Perspectiva
Unión Europea, internacional, nacional y comparada, Ed. Marcial Pons, Madrid, 2021,
pp. 189-210. ISBN: 978-84-1381-025-6 |
Complementaria |
|
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
DERECHO INTERNACIONAL PRIVADO/15214121 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
ACTIVIDAD ADMINISTRATIVA Y CONTROL DE LAS ADMINISTRACIONES PÚBLICAS/15214111 | PARTE GENERAL DEL DERECHO CIVIL/15214007 | CONSTITUCIÓN Y SISTEMA DE FUENTES/15214005 |
|
|
Otros comentarios |
En cas de plagi entre treballs la qualificació serà de 0, si fos un treball en grup, la qualificació serà de 0 per als dos grups sense distincions.
El correu electrònic del professor només serveix per confirmar data i hora de tutoria, la resta de correus NO es respondran.
NO ES MODIFICARAN LES DATES PER PARTICULARITATS DIVERSES DELS ALUMNES. Les dates s'informen amb temps suficient per a què no hi hagi solapaments amb les assignatures del mateix curs i trimestre. L'estudiant ha de ser capaç de gestionar el seu calendari. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|