DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) HISTÒRIA DEL DRET I DE LES INSTITUCIONS LOCALS Código 15214214
Titulación
Grau en Dret (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
4 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Dret Públic
Coordinador/a
FURRIOLS ESPONA, CLARA
Correo-e clara.furriols@urv.cat
Profesores/as
FURRIOLS ESPONA, CLARA
Web
Descripción general e información relevante

L'objectiu de l'assignatura és assolir un coneixement essencial dels aspectes bàsics de les principals institucions Locals: Ajunatments i Diputacions,  de  l'època contemporània (segles XIX i XX). ES realitzarà un treball de recerca en grup, tutoritzat per la professora mitjançant seminaris, on s'analitzarà la doctrina existent, la legislació correponent, , així com la seva aplicabilitat en la realitat del dia a d¡a, en una institució local concreta del terrtitori tarragoní,  per tal d'adonar-se i qüestionar-se  sobre el grau d'aplicabilitat  del Dret ,o fins a quin punt, es produdeix un divorci entre el dret ofiicial i el dret de la pràctica.  Aquesta metodologia, ens permetrà tant l'estudi de les fonts jurídiques com la seva aplicació concreta mitjançant un treball arxivístic, assolint habilitats tant necessàries per la formació com són el pensament crític, anàlisi, capacitat de síntesis, habilitats d'expresisió escrita i oral, capacitat de síntesi, i l'autonmia de l'alumnat.  


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE8 Reconèixer el caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la interdisciplinarietat dels problemes jurídics
 CE9 Conèixer en profunditat les principals institucions jurídiques públiques i privades, la seva gènesi i evolució històrica
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE8 Genèric
 CE9 Coneix, comprèn i interpreta correctament el contingut de les principals institucions jurídiques, públiques i privades
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1 Introducció: Dret, Dret Local, Dret municipal. Dret i Institucions locals. L'autonomia local.
Tema 2 Evolució històrico-jurídica de les divisions administratives del territori.
Tema 3 Aspectes jurídics de les divisions administratives en època moderna: Corregiments, Intendències.
Tema 4 Les Diputacions provincials: de la Constitució de 1812 al règim Franquista.
Tema 5 Caps polítics, Intendents, Governadors civils.
Tema 6 El municipi constitucional: de la Constitució de 1812 al règim Franquista.
Tema 7 Organització territorial i divisions administratives de l'Estat (1808-1978): projectes de divisions del territori; creació dels Partits Judicials; altres divisions administratives. les comarques.
Tema 8 Llocs, viles, ciutats, mancomunitats de municipis, associacionisme local i altres ens locals.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
CE9
2 2 4
Treballs
CE9
31 31 62
Presentacions / exposicions
CE9
9 9 18
Atenció personalitzada
CE9
8 8 16
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicació el primer dia del curs sobre el contingut i funcionament de l'assignatura així com metodologia per realitzar treball de recerca.
Treballs Treball de recerca en grup tutoritzat periòdicament per la professora.
Presentacions / exposicions Els/les alumnes hauran de realitzar una presentació oral exposant els principals punts del treball. Es valorarà tant el contingut com l'expressió oral i l'adequació del temps que haurà d'ajustar-se als 30 minuts.

L'assistència a totes les presentacions orals serà obligatòria. En cas d'incompliment es restarà un punt sobre 10 de la qualificació de la presentació.
Atenció personalitzada Consisteix en que el professor/a es reunirà peròdicament amb els diferents grups per tutoritzar els treballs. Es valorarà l'actitud conjunta del grup, compliment i encert de les tasques encomandes.

L'assistència és obligatòria per part de tots els membres del grup.

Atenció personalitzada
descripción

L'assignatura rebrà atenció personalitzada regularment en l'horari assignat a l'assignatura així com altres tutories complementàries.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
CE9
Treball de recerca en grup tutoritzat periòdicament pel professor. Els criteris d'avaluació es determinaran explícitament el primer dia de curs.Es valorarà d'una banda el contingut i de l'altra la redacció original i la manipulació de les fonts tan legals com bibliogràfiques. Es tindrà en compte la correcte redacció, anàlisi, ortografia, sintaxi. 50%
Presentacions / exposicions
CE9
Els/les alumnes hauran de realitzar una presentació oral exposant els punts principals de treball. Es valorarà tant el contingut com el domini de l'expressió oral i l' adequació del temps que haurà d'ajustar-se als 30 minuts. 30%
Atenció personalitzada
CE9
L'alumnat haurà d'assistir a les tutories amb el professor per poder realitzar el treball de recerca. Es valorarà l'assistència, actitud, coneixements, entregues parcials del treball, cerca de fonts, etc. 20%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació en segona convocatòria consistirà en un examen sobre el tema del treball tutoritzat que s'haurà relitzat durant el curs.


Fonts d'informació

Bàsica José Antonio Escudero, Curso de Historia del Derecho. Fuentes e Instituciones político-administrativas, 3ª ed. rev., Madrid, 2003
Judith Guifreu Font (coord.), Introducció al Dret Local de Catalunya, 1ª, Barcelona 2002
Santiago Muñoz Machado (dir.), Tratado de Derecho Municipal, 1ª, Madrid, 1998
Alejandro Nieto, Los primeros pasos del Estado constitucional, 1ª, Barcelona 1996
Enrique Orduña Rebollo, Municipios y provincias. Historia de la organización, 1ª, Madrid 2003

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.