DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) DRET PARLAMENTARI Código 15214221
Titulación
Grau en Dret (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
4 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Dret Públic
Coordinador/a
ROMAN MARTIN, LAURA
Correo-e laura.roman@urv.cat
Profesores/as
ROMAN MARTIN, LAURA
Web
Descripción general e información relevante
L'assignatura pretén aprofondir en el coneixement dels fonaments del Dret parlamentari així com en el funcionament real del Parlament

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE1 Utilitzar principis jurídics i valors fonamentals com a instrument de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic
 CE3 Assessorar, mitjançar, negociar i resoldre conflictes des d’una perspectiva jurídica
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE1 Coneix els valors i fonaments en els quals es basa el nostre ordenament jurídic
 CE3 És capaç de cercar solucions consensuals a un conflicte jurídic
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
PARLAMENT I SISTEMA DE GOVERN.

1. El Parlament com a centre del sistema de govern.
2. La posició constitucional del Parlament. L'autonomia parlamentària.
3. L’estructura dels parlaments: el bicameralisme.
4. La influència dels partits polítics en les funcions parlamentaries.


LES FONTS DEL DRET PARLAMENTARI.
1. Les disposicions constitucionals sobre les Corts Generals i els parlaments autonòmics
2. L'estatut d'Autonomia de Catalunya i el Parlament de Catalunya.
2. Els reglament parlamentari.
3. Interpretació i suplència del reglament parlamentari.
4. Els actes d'administració i gestió de les Cambres.

EL PARLAMENTARI: ESTATUT JURÍDIC I ORGANITZACIÓ EN GRUPS PARLAMENTARIS.
1. Adquisició, pèrdua i suspensió de la condició de parlamentari. Incompatibilitats.
2. La inviolabilitat.
3. La immunitat.
4. El suplicatori i l'aforament especial.
5. La suficiència econòmica.
6. El grup parlamentari.

ELS ÒRGANS DE LES CAMBRES.
1. El Ple
1. La Presidència.
2. La Mesa.
3. La Junta de Portaveus.
4. Les Comissions.
5. La Diputació Permanent.





LES FUNCIONS DE LES CAMBRES.
1. La investidura.
2. La funció legislativa.
3. La funció de control del Govern.
4. L'aprovació del pressupost.
5. Altres funcions.


Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
CE1
10 20 30
Seminaris
CE1
CE3
15 15 30
Pràctiques de camp/sortides
CE3
6 3 9
Simulació
CE3
17 3 20
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves mixtes
CE1
CE3
5 0 5
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitat encaminada a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura per part dels professor.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema amb la col·laboració d'un diputat o lletrat del parlament. Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Pràctiques de camp/sortides Visita al parlament i/o altres institucions relacionades.
Simulació Estratègia que reprodueix en un espai real situacions a les quals els estudiants, assumint el seu rol, han de donar resposta.
Atenció personalitzada Atenció a l'estudiant per assessorament o resolució de dubtes.

Atenció personalitzada
descripción
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Simulació
CE3
Es valorarà l'actitud i treball de l'estudiant en l'activitat de simulació. 50%
Proves mixtes
CE1
CE3
Es valorarà el treball realitzat pel estudiant al llarg del curs; l'assistència al seminaris i la participació en el debats plantejats. 40%
Otros  

Avaluació de la participació global de l'estudiant en l'assignatura

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els alumnes que no superin l'assignatura en primera convocatòria hauran de fer una prova global de recuperació en segona convocatòria.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica

ALONSO DE ANTONIO, J.N., Derecho Parlamentario, Barcelona, Ed. Bosch, 2000.

            -Introducción al Derecho Parlamentario español, Madrid, Dykinson, 2002.

FERNANDEZ-MIRANDA CAMPOAMOR, C., Sistema electoral, partidos políticos y parlamento, Madrid, Colex, 2008.

GARCIA-ESCUDERO MARQUEZ, P., Manual de Técnica Legislativa, Madrid,  Civitas, 2011.

PAU i VALL, F., Parlamento y Diputado, Tecnos, 2011.

PITARCH, I., VICENS, F., SOBREQUÉS, J., El Parlament de Catalunya, Publicacions del Parlament de Catalunya, 2001.

GARCÍA COSTA, F.M., La función electoral del Parlamento, Atelier, 2009.


Complementària

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
CONSTITUCIÓ I SISTEMA DE FONTS/15214005
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.