DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) MARGINACIÓ I EXCLUSIÓ SOCIAL Código 15224003
Titulación
Grau en Treball Social (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
MORERAS PALENZUELA, JORDI
Correo-e jordi.moreras@urv.cat
julietamarcela.maure@urv.cat
Profesores/as
MORERAS PALENZUELA, JORDI
MAURE , JULIETA MARCELA
Web
Descripción general e información relevante

El curs vol introduir a una anàlisi comprensiva de la marginació social en la qual s'emfasitzen les articulacions entre processos socials i imatges culturals. En la primera part es dóna compte de la multiplicitat d'aproximacions parcials que les Ciències Socials han anat aportant a la construcció del concepte de marginació social, a partir, sobretot, de les demandes d'intervenció en temes que es plantegen com a problemes socials. Mentre que a la segona part, es fa un recorregut a través de les principals teories socioantropològiques sobre la marginació social. En els dos últims temes s'analitzen les principals aportacions específiques de l'antropologia a la qüestió.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 CE2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 CE7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 CE11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE1 Genèric
 CE2 Coneix les eines d’anàlisi dels indicadors socials que li proporcionen les ciències socials
 CE7 Coneix les tècniques d’anàlisi dels processos socials
 CE11 Genèric
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Bloc I: El concepte de marginació. 1. Qui pot ser considerat avui com a marginat?
2. Marginació i exclusió social. Recursos conceptuals per a la definició de la marginació.
3. La definició de la realitat com a problema. La construcció cultural de la marginació.
Bloc II: Els principals enfocaments teòrics. 1. El pobre, la figura clàssica del marginat
2. La desviació social. Criminologia i positivisme.
3. La teoria de l’etiquetatge social
4. La fragilització dels vincles socials.
5. La teoria de la reacció social. Sociologia de la desviació.
6. Els contextos de la marginació: la marginalitat urbana
7. De la marginació a la vulnerabilitat


Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
CE2
CE7
2 2 4
Sessió Magistral
CE2
CE7
50 6 56
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE2
CE7
19 19 38
Presentacions / exposicions
CE2
CE7
19 21 40
Atenció personalitzada
CE2
CE7
10 2 12
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introducció al desenvolupament de l’assignatura: objectius, metodologia i sistema d’avaluació. Moments i vies de contacte amb el professor al llarg del curs. La presentació de l'assignatura es farà en modalitat de docència en línia.
Sessió Magistral Exposició sistemàtica dels continguts bàsics de l'assignatura per part del professor, tal com es distribueixen dins dels dos grans blocs temàtics i dels diferents subtemes. Les sessions es realitzaran en modalitat de docència en línia.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Seminaris. Exercicis relacionats amb la lectura d'algun text a l'aula ordinària o bé amb alguna experiencia viscuda (en l'àmbit quotidià, laboral, familiar...), ja siguin de caràcter oral o escrit.
Presentacions / exposicions Presentació del treball col·lectiu mitjançant el recurs d'alguna aplicació informàtica, que faciliti la comunicació a distància.
Atenció personalitzada Els alumnes poden demanar una cita mitjançant correu electrònic, per tal de realitzar una tutoria virtual amb el professor.

Atenció personalitzada
descripción

S’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual.

A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sessió Magistral
CE2
CE7
Examen (dos parcials) 50%
Presentacions / exposicions
CE2
CE7
Preparació d'un treball col·lectiu sobre algun tema o fenomen actual d'interès en l'àmbit de la marginació social a través de l'anàlisi d'una pel·lícula escollida. La participació en dites exposicions i en la dinàmica general de les classes (de caire teòric o més pràctic: recursos audiovisuals, lectures, etc.) es valora positivament en termes d'avaluació. 40%
Otros  

Participació en els seminaris pràctics i debats

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica
Lectures obligatòries

Owen Jones. Chavs. La demonización de la clase obrera (2013)

Teresa San Román. La marginación como dominio conceptual. Comentarios sobre un proyecto en curso (1991)

Oriol Romaní. Antropología de la marginación. Una cierta incertidumbre (1996)

J. Manuel Fernández. “La construcción social de la pobreza en la sociologia de Simmel”, Cuadernos de Trabajo Social, nº 13 (2000)

Julia Varela-Fernando Álvarez Uría. Bases para una sociología de la desviación (1989)

Erving Goffman. Estigma e identidad social (1970)

Robert Castel. El aumento de la indertidumbre (2004)

Howard Becker. Outsiders. Hacia una sociología de la desviación (1964)

Loïc Wacquant. Gueto, banlieue, favela, etc: instrumentos para repensar la marginalidad urbana (2007)

Fernando Gil. Desigualdad, exclusión y vulnerabilidad (2016)

Complementària

Lectures complementàries

BUENO ABAD, J.R. (2000) “Concepto de representaciones sociales y exclusión.”. Acciones e investigaciones sociales, 11, juny 2000, pàg. 25-47

DOUGLASS, M. (1991) Pureza y peligro. Madrid: Siglo XXI.

FEIXA Carles (2016), “Antropología de la marginación”, a C. Feixa, Antropología criminal: Delincuentes y marginados. Barcelona: UOC.

FOUCAULT, M. (1981) Vigilar y castigar. Madrid: Siglo XXI.

GOFFMAN, E. (1988) Internados. Ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Buenos Aires: Amorrortu.

MONREAL, P. (1996) Antropología y pobreza urbana. Madrid: Los Libros de la Catarata.

PRAT. J. (1997) El estigma del extraño. Un ensayo antropológico sobre sectas religiosas. Barcelona: Ariel.

ROMANÍ, O. (1999) Las drogas. Sueños y razones. Barcelona: Ariel.

SAN ROMAN, T. (1994) La diferencia inquietant. Barcelona: Altafulla.

SAN ROMAN, T. (1996) Los muros de la separación. Ensayo sobre alterofòbia y filantropía. Madrid: Tecnos.

WHYTE, W.F. (1971) La sociedad de las esquinas. México: Diana.

 

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.