Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE1 |
Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida. |
| CE9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| CE12 |
Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions |
| CE13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
| CE16 |
Desenvolupar estratègies per a la gestió i direcció d'entitats de benestar social |
| CE17 |
Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE1 |
Genèric
| | CE9 |
Sap analitzar necessitats i detectar situacions de risc social
| | CE12 |
Coneix el model de la pedagogia social aplicat al desenvolupament professional
| | CE13 |
Genèric
| | CE16 |
Genèric
| | CE17 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Bloc A - Temes Generals |
1. Orígens i evolució de la Pedagogia Social: evolució històrica i el seu desenvolupament epistemològic i funcional.
2. Pedagogia Social i Estat del Benestar
3. L'educació social com a objecte d'estudi de la Pedagogia Social.
4. Exclusió social i formes d'Intervenció en Pedagogia Social
|
Bloc B - Temes Específics |
1. Famílies (Models familiars. Violència familiar. Construcció de la paternitat i maternitat)
2. Infància (infància hospitalitzada, menors en risc, menors en centres especialitzats)
3. Joventut (joves i atenció sexe-afectives, assetjament)
4. Moviments socials (pacifistes, feministes, ecologistes, ciutadans, de la globalització, per al desenvolupament, etc.)
5. Pedagogia Social i vellesa (centres de dia, residències, programes universitaris, club de jubilats, associacions, etc.)
6. Racisme, immigració i diversitat cultural
7. Institucions penitenciàries (La presó i el sistema penitenciari. Dons a la presó)
8. Salut mental (patologització, recursos i Serveis)
9. Sexualitats
10. Violències de gènere
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Presentacions / exposicions |
|
15 |
8 |
23 |
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Treballs |
|
2 |
3 |
5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
Seminaris |
|
15 |
24 |
39 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
40 |
41 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Comentaris de text i anàlisis de casos i documents presentats a classe, tenint en compte les qüestions de debat plantejades per l'alumnat |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Treballs |
Treball grupal - TDR. Es realitzarà un treball en grup de 2 o 3 i consistirà en l'anàlisi d'una bona practica d’intervenció socio-educativa. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes, guia i assessorament, per part del professor, a fi de que l'alumne vagi seguint l'assignatura amb éxit. |
Seminaris |
Lectura de dos llibres i preparació oral d'intervencions sobre aquests |
Descripció |
La professora resoldrà dubtes, donarà consell, guia i assessorament als alumnes, de forma individual i/o grupal. Per assistir a les tutories els estudiants s’han d’apuntar en el Moodle als horaris de tutoria proposats per a la docent. Totes les consultes, a menys que no tinguin que veure amb qüestions realment privades, s’han de realitzar en el fòrum del Moodle o a tutoria (no al e-mail de la docent). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treball grupal - TDR. Es realitzarà un treball en grup de 2 o 3 persones i consistirà en l'anàlisi d'una bona practica d’intervenció socio-educativa. |
25% |
Seminaris |
|
Lectura de dos llibres i preparació oral d'intervencions sobre aquests |
35% |
Proves de desenvolupament |
|
Examen teoricopràctic únic que tindrà lloc en les dues convocatòries establertes per la Facultat. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Totes les recuperacions es realitzaran a través d'un examen a final de curs. Aquest tindrà diferents apartats corresponents a les diverses parts que s'han de recuperar i les/els estudiants hauran de realitzar les proves corresponents a les activitats no superades. Els apartat que s'hauran de recuperar donaran dret, com a màxim, a una nota de 5 (aprovat). Si un apartat no queda recuperat es suspèn la correcció dels altres donat que no hi ha possibilitat de recuperació. S'han d'aprovar les tres parts de l'assignatura (TDR, Seminaris i Proves de Desenvolupament) per tal de superar l'assignatura. Per aquelles persones que no segueixin l'itinerari d'avaluació continuada, ho hauran de comunicar a la professora abans de finalitzar el primer mes de classe. S'organitzarà una tutoria col·lectiva d'informació i planificació per totes aquelles persones interessades a seguir l'itinerari alternatiu. En el cas d'emergència sanitària que requereixi confinar la població o que impliqui restriccions de mobilitat durant aquest curs, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació perquè es pugui dur a terme en línia, d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. L'aplicació d'aquesta mesura és extraordinària i temporal. Si es produeix aquesta situació, s'informarà d'aquestes adaptacions a l'espai Moodle de cada assignatura." |
Bàsica |
, , ,
|
ARROYO, M. (1985). ¿Qué es la Pedagogía Social? Bordón nº 257, pp. 195-202. BOURDIEU, Pierre (Dir.), La miseria del mundo, Akal, 1999, Madrid CARIDE, José Antonio,Las Fronteras de la pedagogía social : perspectivas científica e histórica, Gedisa, 2005, Madrid. CHOMSKY, Noam. La (Des)Educación, Bibloteca de Bolsillo, 2008, Madrid GARCÍA MOLINA, José, De nuevo la educación social, Dykinson, 2003, Madrid FERMOSO, P. (2003b). ¿Pedagogía Social o Ciencia de la Educación Social? Revista de Pedagogía Social, 10, pp. 61-84. FREIRE, Paulo, Pedagogia del oprimido, Siglo XXI, 2005, Madrid. GOFFMAN, Erving, Estigma. La identidad deteriorada, Amorrortu Editores, 2003, Madrid MANCIAUX, Michel, La resilencia. Resistir y rehacerse, Gedisa, 2003, Barcelona MERINO, J.V. (2009). Educación Intercultural. Análisis, Estrategias y Programas de Intervención. Santiago de Chile: Ed.Conocimiento. NAVARRO, Vicenç, El subdesarrollo social de España: causas y consecuencias, Anagrama, 2006, Madrid PÉREZ SERRANO, G. (2003). Pedagogía Social y Educación Social. Construcción científica e intervención práctica. Madrid: Narcea. PLANELLA, Jordi et al (Coord.), Pedagogia Social, Barcelona, 2010, UOC. Sordé, T., et al (2017). Guía para la comunidad educativa de prevención y apoyo a las víctimas de violencia escolar. Ministerio de Educación.
|
|
Complementària |
, , ,
|
MARTíNEZ PEINADO, Javier; SÁNCHEZ TABARÉS; Ramon, El futuro imposible del capitalismo, Icaria, Barcelona, 2007FROMM, Erich, La por a la llibertat, Ed. 62, Barcelona, 1965SÁEZ, J.; García MOLINa, J., Pedadogía social. La educación como profesión, Alianza, Madrid, 2006QUINTANA CABANAS, J. M., Textos clásicos de Pedagogía Social, Nau llibres, València, 1999MAKÀRENKO, A. S., Poema Pedagògic, Eumo, Vic, 2006 WALLERSTEIN, Immanuel, L'universalisme europeu. La retòrica del poder, PUV, València, 2008SCHUMACHER, E. F., Lo pequeño es hermoso, Blume, Madrid, 1978 |
|
Altres comentaris |
Aquest curs requereix una implicació contínua per part de l'alumnat. Algunes de les activitats impliquen la lectura i el treball amb documents escrits en anglès. Per tant, es fa imprescindible que l'alumne tingui, com a mínim, un domini de l'anglès adequat per tal de llegir textos acadèmics.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|