DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) TREBALL SOCIAL DE GRUPS I EQUIPS Código 15224115
Titulación
Grau en Treball Social (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Correo-e jordi.navarro@urv.cat
Profesores/as
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Web
Descripción general e información relevante

La matèria de Treball ded grups i equips aporta als estudiants, els principals elements teòrics, metodològics, instrumentals i actitudinals per al desenvolupament d'aquest mètode de Treball Social.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 CE11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 CE12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 CE13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsablilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE1 Pren consciència de la complexitat de les relacions interpersonals en un context d’intervenció
 CE11 Genèric
 CE12 Coneix les bases del treball social orientat a famílies, persones o grups
Coneix el sistema persona i les implicacions en la dimensió individual, grupal i comunitària
 CE13 Genèric
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL TREBALL SOCIAL DE GRUP • Definició i característiques
• Oportunitats i desaventatges
• Principis bàsics
• Tipologia del TSG característiques
• Bases teòriques i models
• Apunts històrics
2. APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL GRUP HUMÀ •Definició de grup
•Elements estructurals: objectius, cohesió, comunicació i normes, lideratge, rols, els processos dinfluència social
. Lideratge i treball en equip
•Tipus i classificació dels grups
•Diferències entre multitud, grup i massa
3.PROCESSOS DEL GRUP
•Processos dins del grup i fases de desenvolupament
•Etapes de la vida del grup: formació, estructuració, desenvolupament, autoregulació i dissolució.
•Rols de Belbin
•Etapes internes: afirmació, coneixement, confiança, comunicació, cooperació i resolució de conflictes.
•Dificultats en el desenvolupament del TSG i estratègies de solució
. El rol de moderador/a
. Les reunions: errades, procès d'una reunió

4.EL MÈTODE D’INTERVENCIÓ GRUPAL
•Planificació del grup: preparació i contracte
•Recursos i finançament
•Composició, mida, temps i selecció del grup.
•Fases del mètode: Investigació, diagnòstic, planificació, execució, avaluació.
•La investigació-acció-participant
•La participació
5.CARACTERÍSTIQUES DEL TREBALLADOR SOCIAL DE GRUP
• Les emocions del qui eduquem
•Rols del treballador social
•L'intel.ligencia emocional. L'assertivitat.
6.EQUIPS DE TREBALL O TREBALL EN EQUIP
•L’equip professional. Mites i realitat.
•Grups i equips
•Condicions per treballar en equip
•Estils de comunicació
•Estils de treball

7.RECURSOS, TÈCNIQUES I ACTIVITATS DE TREBALL EN GRUP
• Estratègies i tècniques de dinamització
. Recursos, tècniques i activitats de treball en grup
. El procès ideal d'una dinàmica de grup

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
CE1
2 1 3
Sessió Magistral
CE1
32 0 32
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
CE1
CE12
10 12 22
Presentacions / exposicions
CE1
CE12
2 6 8
Presentacions / exposicions
CE1
CE12
4 15 19
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE1
CE12
10 10 20
Seminaris
CE1
CE12
20 9 29
Treballs col·laboratius.
CE1
CE11
CE12
CT4
1 4 5
Atenció personalitzada
CE1
CE12
10 0 10
 
Proves de desenvolupament
CE1
CE12
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Realització de l'introducció de la matèria i d'una pràctica sobre pre-conceptes.
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts del temeri de forma expositiva i dialògica.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització de diferents pràctiques a l'aula sobre els continguts del temari per fer una interiorització dels mateixos i una aplicació pràctica-instrumental.
Presentacions / exposicions A la plataforma moodle, el professor plantejarà temes de debat i l'alumne podrà participar-hi.
Presentacions / exposicions Exposició grupal a l'aula sobre un Cas d'una intrervenció de Treball social en grups. Descripció i anàlisis crític de l'experiència.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Realització de diferents anàlisis de casos reals d'intervenció de Treball Social en grups, a l'aula i fora d'ella.
Seminaris Seminari pràctic sobre recursos, tècniques i activitats de Treball Social de grups i equips.
Treballs col·laboratius. Realització d'una dinàmica de dinamització grupal a l'aula.
Atenció personalitzada Seguiment tutorial del moodle i presencial i dels dubtes plantejats sobre el seguiment de l'assignatura.

Atenció personalitzada
descripción

Seguiment tutorial del moodle i presencial i dels dubtes plantejats sobre el seguiment de l'assignatura mitjançamnt tutories presencials o telemàtiques


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
CE1
CE12
Realització d'un portafolis sobre les experiències i els aprenentatges de les dinàmiques de grup realitzades a l'aula 30%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE1
CE12
Realització d'un disseny d'intervenció de TSG amb tècniques i activitats de Treball Social grupal. 20%
Treballs col·laboratius.
CE1
CE11
CE12
CT4
Realització d'una dinàmica de dinamització grupal a l'aula. 20%
Proves de desenvolupament
CE1
CE12
Exercici escrit sobre els continguts de la matèria. 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació en segona convocatòria es realitzarà amb un examen escrit, que s'`haurà de superar per fer mitja amb la resta de l'avaluacio continua de la que es disposi. Per presentar-se a l'examen, serà obligatori presentar el dossier de tècniques i la descripció d'una experiència de TSG.

En cas d'emergència sanitària s¡adaptarà la docència a la modalitat virtual mitjançant la gravació de càpsules fornatives i de la presentació gravada de les classes així xom tutories virtualitzades. Les activitats avaluatives es faran telemàticament.


Fonts d'informació

Bàsica Zamanillo, T, Trabajo social con grupos y pedagogia ciudadana, 2008, Síntesis
Brown, A, Treball de grup, 1990, Portic
Navarro, J, Resi .. què? Resiliència, 2011, Silva Editorial
Vargas, L, Bustillos, G i Marfan, M, Técnicas participativas para la educación popular I i II, 1993, Popular

 

Complementària Henry, S, Eat, J, Schmitz, C, Trabajo social con grupos, 2004, Narcea
Domenech, Y, Introducción al Trabajo social con grupos, 1998, San Vicente
Contreras, Y, Trabajo social de grupos, 1993, Pax
Kisnerman, N, Servicio Social de grupo, 1996, Humanitas

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.