DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) TREBALL SOCIAL EN EL SISTEMA SANITARI Código 15224216
Titulación
Grau en Treball Social (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
SALVAT SALVAT, OLGA
Correo-e olga.salvat@urv.cat
Profesores/as
SALVAT SALVAT, OLGA
Web
Descripción general e información relevante

Aproximació al sistema sanitari de Catalunya i conèixer la intervenció del treballador social sanitari.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 CE9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 CE11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 CE17 Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE4 Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
 CE9 Genèric
 CE11 Domina les eines necessàries per analitzar les xarxes socials i institucionals
 CE17 Genèric
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
EL CATSALUT 1.- El Servei Català de la Salut.
2.- Característiques del CatSalut.
3.- Les Regions Sanitàries. Drets dels usuaris.
5.- L'Institut Català de la Salut.
6.- Diferents proveïdors de Salut.
7.- El Pla de Salut.

ASSISTENCIA SANITÀRIA UNIVERSAL. Finançament.
Targetes sanitàries.
Copagament dels medicaments.
Dietes d'estada i manutenció.
El treball social sanitari. Especificitat del treballa social sanitari.
Inicis del treball social sanitari.
Camps d’intervenció.
El diagnòstic social.
GENERAL Promoció de la salut.
Prevenció de malalties. Els determinants socials de la salut.
Escales de valoració social.
L'ÀREA BÀSICA DE SALUT Funcionament.
Funcions del/la treballador/a social.
LES UFISS EAIA de demències.
UFISS pal.liatives.
UFISS oncològiques.
UFISS mixtes.
ELS HOSPITALS D'AGUTS. Tipologia.
Especialitats mèdiques.
Funcions del/la treballador/a social.
LES CURES PAL.LIATIVES Els PADES.
Els EAPS.
Com donar males notícies. La intervenció en cures pal.liatives.
El document d'últimes voluntats i voluntats anticipades.
La nova llei sobre l'eutanàsia i el suïcidi assistit.
ELS CENTRES SOCIO SANITARIS Tipologia de places.
Copagament.
Sol.licitud d'ingrés.
EL VOLUNTARIAT Voluntariat sanitari.
Situacions de solitud.
LES ASSOCIACIONS Funcions.
AFANOC
Esclerosis múltiple.
Malalts d'alzheimer.
La lliga contra el càncer. Associació Espanyola contra el càncer.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
CE9
15 5 20
Seminaris
CE9
CE11
14 5 19
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CE4
2 15 17
Simulació
CE4
4 8 12
Simulació
CE4
4 8 12
Treballs
CE4
10 10 20
Treballs
CE4
8 10 18
Treballs
CE4
1 1 2
Atenció personalitzada
CE4
CE9
4 0 4
 
Proves objectives de tipus test
CE4
CE11
8 16 24
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Explicació per part del professor de la matèria de l'assisgnatura, reforçat amb exèmples pràctics.
Seminaris Explicació teòrica i pràctica per part de professionals experts en diferents àmbits. Hi ha la possibilitat de realitzar-les en els diferents centres.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es faran treballs a l'aula individuals i en grup.
Simulació Presentació de la sol·licitud de la dependència i de la discapacitat
Simulació Presentació d’una sol·licitud de CSS per descans familiar
Treballs
Treballs
Treballs
Atenció personalitzada Sempre que l'alumne/a ho sol.liciti o si el docent ho considera oportú.

Atenció personalitzada
descripción
Tots els/les alumnes que ho requereixin podran formular la demanda d'atenció personalitzada i es buscarà un espai individual per a resoldre els dubtes o inquietuds.
Després de cada sessió es podran plantejar dubtes personals.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Simulació
CE4
Presentació de la sol·licitud de la dependència i de la discapacitat 20%
Simulació
CE4
Presentació d’una sol·licitud de CSS per descans familiar 30%
Treballs
CE4
Voluntari: Treball sobre les especialitat mèdiques 10%
Treballs
CE4
Voluntari: Resum dels seminaris 10%
Treballs
CE4
Voluntari: Resum curtmetratge “Alone”. Reflexió sobre la solitud 5%
Proves objectives de tipus test
CE4
CE11
Prova escrita de preguntes preguntes objectives amb resposta curta. 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Al principi de curs s'explicarà el funcionament de l'assignatura i l'avaluació. Qualsevol canvi que es produeixi es comunicarà al fòrum de l'assignatura.

Per superar l'assignatura caldrà haver presentat correctament les dues activitats amb pes a la nota i superar amb més d'un aprovat l'examen.

Els alumnes que es presentin a segona convocatòria també hauran d'haver superat correctament totes les activitats amb pes a la nota, és a dir, caldrà que presentin les dues activitats i que superin l'examen on-line amb un mínim de 5 sobre 10.


Fonts d'informació

Bàsica R. Bayes, Psicologia oncològica, Barcelona: Martínez Roca, S.A, 1991
R. Bayes, Psiconeuroinmunología, salud y enfermedad., Cuadernos de Mediciona Psicosomáticas, 30, PP. 28-34., 1994
Servei Català de la Salut; Pla de salut., El model d'atenció sòcio-sanitària a Catalunya., Barcelona, Quadern núm 5., 1995
Sevei Català de la Salut. Generalitat de Catalunya., Estandarts de Cures Pal.liatives., Generalitat de Catalunya, 1996
ARMENDARIZ, R., Guia práctica de relaciones humanas para atender a familias, Ed. Pax. Mexico, 2004
ASTUDILLO, W.; MENDIETA, c., Cuidados del enfermo terminal y atención a su familia., Eunsa. Pamplona., 1995
NAVARRO GOÓNGORA, J., Enfermedad y familia., Paidós. Barcelona, 2004
, Servicios Sociales y Política Social. La relación Profesional, Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social., 2008
, Revista de Treball Social. Autonomia personal: nova llei, noves pràctiques (I) i (II), Col.legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya., 2007
KUBLER-ROSS, E., Sobre la muerte y los moribundos., Ed. Grijalbo. Barcelona., 1975
núm. 165, Revista de Treball Social, Col.legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya., 2002
CARMONA, M., Deseo de vivir., Aguilar. Barcelona, 2009
TORRALBA, F., L'art d'escoltar. , Pages editors. Lleida, 2006
MONZO, I., Un home de paraula., RBA. bARCELONA, 2007
ABONET, R., Els Serveis Socials i la Sida., Departament de Benestar Social. Generalitat de Catalunya., 1991
ESPINOSA, A., El món groc. , Rosa dels Vents. Barcelona, 2007
HENNEZEL, M., La mort íntima., Columna Ed. Barcelona, 1996
POLETTI, R., Como crecer a través del duelo., Obelisco. Barcelona, 2008
SHCWARTZ, M., Morrie se'n va., Empúries. Barcelona, 2000
SHCWARTZ, M., els dimarts amb Morrie., Empúries. Varcelona, 2000

Complementària

Recomanacions


 
Otros comentarios
Es recomana l'assistència regular a les classes ja que es treballaran diverses estratègies d'intervenció. També hi ha diversos seminaris que realitzen professors especialitats. Es realitzaran diverses activitats en pes a la nota per a les quals és preferible el treball a casa.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.