Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | CE4 |
Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials |
| CE9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| CE11 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials |
| CE17 |
Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CE4 |
Genèric
| | CE9 |
Coneix les teories de construcció del comportament humà i la influència dels mitjans de comunicació
| | CE11 |
Aplica estratègies de relació amb grups socials
| | CE17 |
Genèric
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
TEMA 1- CONCEPTES BÀSICS |
- Definició de conceptes bàsics. Addicció, drogodepèndència, models explicatius.
- Classificació de les drogues.
- Factors d'inici i manteniment. Factors de protecció. |
La XAD |
Xarxa de recursos públics a Catalunya.
Recursos de la nostra zona, objectius i circuit d'ingrés.
Funcions del treballador social. |
Història de les drogues. |
Visió general de l'evolució al llarg del temps: concepció social, us de substàncies i intencionalitat, legislació. Intervenció professional: reducció de riscos i danys. |
Altres addiccions o addiccions sense substàncies. |
L'addicció a les pantalles inclou els videojocs, el telèfon mòbil i Internet (joc en línia, cibersexe, xarxes socials).
Compra compulsiva (anomenada oniomania).
Addicció al sexe.
Addicció al treball (laborodependència).
Culte al cos (complex d'Adonis).
Dependència emocional.
Dependències de GMP (grups de manipulació psicològica o sectes coercitives) i interpersonals (d'una persona en concret).
|
Seminaris |
Maltractament prenatal.
Intervenció de la Creu Roja amb programes de prevenció de riscos i danys. PIX.
intervenció de Creu Roja amb persones en context de prostitució i trata de persones.
CAS de Tarragona. Intervenció des de treball social.
CAS de Reus. Funcionament.
Comunitat terapèutica AEC-GRISS.
Addiccions sense substàncies. Addicció al joc. Addicció al sexe. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
4 |
4 |
8 |
Sessió Magistral |
|
24 |
10 |
34 |
Seminaris |
|
16 |
10 |
26 |
Debats |
|
5 |
16 |
21 |
Treballs |
|
8 |
20 |
28 |
Treballs |
|
1 |
3 |
4 |
Treballs |
|
1 |
3 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
15 |
19 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa amb orientacions sobre el contingut de la matèria i els criteris d’avaluació |
Sessió Magistral |
Desenvolupament dels continguts de la matèria.
Es penjarà tot el material a treballar al moodle per tal que l'estudiant el pugui treballar de forma individual no presencialment.
S'obriran fòrums al moodle per plantejar dubtes i preguntes. |
Seminaris |
Es realitzaran seminaris amb experts convidats per conèixer amb profunditat diferents recursos del camp de les addiccions.
Es valorarà l'assistència. Es podrà realitzar un breu resum de la sessió amb una clara identificació del professional per pujar la nota final.
Es penjarà al moodle el material que ofereixi cada professional convidat. |
Debats |
Es realitzaran debats a classe per tal de reflexionar i argumentar sobre diversos temes relacionats amb les addiccions. |
Treballs |
Caldrà realitzar un treball individual o en grup d'aprofundiment a una addicció.
És plantejaran treballs voluntaris per a qui vulgui pujar nota i optar a l'exel.lent o matrícula d'honor. |
Treballs |
Treball voluntari sobre la història de les drogues. |
Treballs |
Treball voluntari de reflexió sobre els pros i contra de la legalització de les substàncies addictives. |
Atenció personalitzada |
Setmanalment després de les classes.
Virtualment amb planificació de trobada. |
descripción |
En qualsevol moment l'estudiant pot sol.licitar atenció personalitzada a través del correu electrònic. Després de les sessions presencials també es reservarà un espai per als estudiants. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Es valorarà la participació activa a les classes.
Es valorarà l'assistència de totes les sessions magistrals i seminaris. |
05% |
Seminaris |
|
Es realitzaran seminaris amb experts convidats per conèixer amb profunditat diferents recursos del camp de les addiccions.
Es penjarà al moodle el material que ofereixi cada professional convidat.
Voluntàriament es podrà fer el resum de les sessions amb una clara identificació dels professionals amb l'objectiu de pujar nota o poder optar a l'excel.lent |
10% |
Treballs |
|
Treball individual o en grup obligatori en el qual s'aprofundirà sobre una addicció. |
20% |
Treballs |
|
Treball voluntari sobre la història de les drogues al nostre país. |
10% |
Treballs |
|
Treball voluntari de reflexió sobre la legalització o no de les substàncies addictives. |
05% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova escrita amb tot el material donat fins a la data. |
50% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per a la segona convocatòria caldrà superar amb un mínim de 5 un examen on-line/presencial. |
Bàsica |
, , ,
Aguilar, Inmaculada (coord.), , El educador social y las drogodependèncias., Grupo interdisciplinar sobre Drogas., Madrid. 1995
, http://www.grupigia.com/viewpage.php?page_id=6, ,
, http://www.edex.es/quienes_somos.asp, ,
Generalitat de Catalunya, http://www10.gencat.cat/catsalut/cat/servcat_drogodependencies.htm, ,
Escohotado, A., Historia general de las drogas., Espasa Calpe. Madrid, 1983- 2008
Oriol Romaní, A tumba abierta. Autobiografía d'un grifota, , 1982
Escohotado, A; Gonzalez, E: Baulenas, G;Díez, J.L; Marquez, I., Las drogas: de ayer a mañana., Talasa ediciones S.L., Madird. 1994
Castaneda, C., Las enseñanzas de Don Juan., EdicionesF.C.E. España S. A. , Madrid 1986
, , ,
Escohotado, A., Aprendiendo de las drogas: usos y abusos, prejuicios y desafíos., Anagrama, 1995
|
- Aguilar, Inmaculada (coord.), 1995: El educador social y las drogodependèncias. Grupo interdisciplinar sobre Drogas. Madrid. - Alonso, J.M., Durán, A.; Larriba, J. 1998: Què pòden fer els serveis Bàsics d'Atenció Social Primària davant les Drogodependències?. Promoció i Desenvolupament Social. Barcelona. - Arbex,Carmen, 1996: Actuar con la comunidad Gitana. Orientaciones para la intervención en drogodependèncias desde los servicios asistenciales. Asociación Secretariado General Gitano. Madrid. - Castaneda,Carlos, 1968: Las enseñanzas de Don Juan. Ediciones F.C.E. España S.A. Madrid. - Cirillo, S.; Berrini, R.; Cambiaso, G. Mazza, R. 1999: La família del toxicodependiente. Paidós Teràpia Familiar. Buenos Aires. - Comas, D. (Comp.) 1992: Fundamentos teóricos en prevención en drogodependencias. Madrid. - Cocteau, Jean. 1981: Opio. Editorial Bruguera. S.A. Barcelona. - Escohotado A., E. Gonzlez Duro, G. Baulenas, J.L. Díez Ripollés, I. Marquez (coord.) 1994: Las drogas: de ayer a mañana. Talasa Ediciones S.L. Madrid. - Freixa, F.; Soler Insa, P.A. y Cols. 1981: Toxicomanías, un enfoque multidisciplinario. Barcelona, fontanella. - Gamella, Juan, 1990: La historia de Julian. Memorias de heroína y delincuencia. Madrid, Ed. Popular. - Gamella, J.; Alvarez Roldán, A.. 1997: Drogas de síntesis en España. Patrones de adquisición y consumo. Madrid. Plan Nacional sobre Drogas. - Gold, M. 1991: Marihuna. Ediciones Neurociencias. Citran. Barcelona. - Gonzalez. C; Funes, J et alt., 1989: Repensar las drogas. Grup Igia. Barcelona. - Grup Igia, 1993: Estrategias de intervención familiar en drogodependencias. Barcelona. 1995: Centros de encuentro y acogida. Documentos de referencia. Barcelona. 2000: Contextos, sujetos i drogas: un manual sobre las drogodependencias. Barcelona. - Llopis Llácer, J:J: 1998: Determinates de la addición a la heroína en la mujer: la codependencia. XXV Jornadas Nacionals Socidrogalcohol. Tarragona. - Norman, S; Miller, M.D, et alt. 1993: Alcohol. Ediciones Neurociencias. Citran. Barcelona. - Pallarés i Gómez, J. 1995. La dolça punxada de l'escorpí. Lleida. Pagès editors. - Parrino, Mark W, 1995: Manual de tratamiento con Metadona. Barcelona Grup Igia. - Plan Nacional sobre drogas, 2000: Plan Nacional sobre drogas. Memoria 1999. Madrid. - Romaní, Oriol, 1999: Las drogas. Sueños y razones. Editorial Ariel. Barcelona. - Spitz, H.; Rosecan, J. 1990: Cocaína. Nuevos enfoques en investigación y tratamineto. Ediciones Neurociencias. Citrán. Barcelona.
|
Complementària |
|
|
|
Otros comentarios |
Es recomana l'assistència regular a les classes. Influirà en els coneixements i habilitats.
No tota la informació que es treballi a l'aula, especialment en seminaris, es penjarà a moodle.
Al moodle es penjarà una presentació inicial de l'assignatura i un calendari on es podran consultar els continguts de les sessions, dates d'avaluació i altres canvis que s'hagin pogut donar.
Tot el material es penjarà a classe.
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|