DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) INTERVENCIÓ SOCIAL EN L'ÀMBIT DE LES ADDICCIONS Código 15224217
Titulación
Grau en Treball Social (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
SALVAT SALVAT, OLGA
Correo-e olga.salvat@urv.cat
Profesores/as
SALVAT SALVAT, OLGA
Web
Descripción general e información relevante

Aproximació a les substàncies o contexts més habituals que poden provocar una dependència física o psicològica actualment en la nostra societat: alcohol i altres drogues, addicció al joc, pantalles, sexe, entre altres.

Recursos i serveis destinats a les addicions.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE4 Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials
 CE9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 CE11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 CE17 Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE4 Genèric
 CE9 Coneix les teories de construcció del comportament humà i la influència dels mitjans de comunicació
 CE11 Aplica estratègies de relació amb grups socials
 CE17 Genèric
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
TEMA 1- CONCEPTES BÀSICS - Definició de conceptes bàsics. Addicció, drogodepèndència, models explicatius.
- Classificació de les drogues.
- Factors d'inici i manteniment. Factors de protecció.
La XAD Xarxa de recursos públics a Catalunya.
Recursos de la nostra zona, objectius i circuit d'ingrés.
Funcions del treballador social.
Història de les drogues. Visió general de l'evolució al llarg del temps: concepció social, us de substàncies i intencionalitat, legislació. Intervenció professional: reducció de riscos i danys.
Altres addiccions o addiccions sense substàncies. L'addicció a les pantalles inclou els videojocs, el telèfon mòbil i Internet (joc en línia, cibersexe, xarxes socials).
Compra compulsiva (anomenada oniomania).
Addicció al sexe.
Addicció al treball (laborodependència).
Culte al cos (complex d'Adonis).
Dependència emocional.
Dependències de GMP (grups de manipulació psicològica o sectes coercitives) i interpersonals (d'una persona en concret).
Seminaris Maltractament prenatal.
Intervenció de la Creu Roja amb programes de prevenció de riscos i danys. PIX.
intervenció de Creu Roja amb persones en context de prostitució i trata de persones.
CAS de Tarragona. Intervenció des de treball social.
CAS de Reus. Funcionament.
Comunitat terapèutica AEC-GRISS.
Addiccions sense substàncies. Addicció al joc. Addicció al sexe.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
CE9
4 4 8
Sessió Magistral
CE9
24 10 34
Seminaris
CE9
16 10 26
Debats
CE9
5 16 21
Treballs
CE4
8 20 28
Treballs
CE4
1 3 4
Treballs
CE9
1 3 4
Atenció personalitzada
CE17
6 0 6
 
Proves objectives de preguntes curtes
CE9
CE11
4 15 19
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació del programa amb orientacions sobre el contingut de la matèria i els criteris d’avaluació
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts de la matèria.
Es penjarà tot el material a treballar al moodle per tal que l'estudiant el pugui treballar de forma individual no presencialment.
S'obriran fòrums al moodle per plantejar dubtes i preguntes.
Seminaris Es realitzaran seminaris amb experts convidats per conèixer amb profunditat diferents recursos del camp de les addiccions.
Es valorarà l'assistència. Es podrà realitzar un breu resum de la sessió amb una clara identificació del professional per pujar la nota final.
Es penjarà al moodle el material que ofereixi cada professional convidat.
Debats Es realitzaran debats a classe per tal de reflexionar i argumentar sobre diversos temes relacionats amb les addiccions.
Treballs Caldrà realitzar un treball individual o en grup d'aprofundiment a una addicció.
És plantejaran treballs voluntaris per a qui vulgui pujar nota i optar a l'exel.lent o matrícula d'honor.
Treballs Treball voluntari sobre la història de les drogues.
Treballs Treball voluntari de reflexió sobre els pros i contra de la legalització de les substàncies addictives.
Atenció personalitzada Setmanalment després de les classes.
Virtualment amb planificació de trobada.

Atenció personalitzada
descripción

En qualsevol moment l'estudiant pot sol.licitar atenció personalitzada a través del correu electrònic.

Després de les sessions presencials també es reservarà un espai per als estudiants.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sessió Magistral
CE9
Es valorarà la participació activa a les classes.
Es valorarà l'assistència de totes les sessions magistrals i seminaris.
05%
Seminaris
CE9
Es realitzaran seminaris amb experts convidats per conèixer amb profunditat diferents recursos del camp de les addiccions.
Es penjarà al moodle el material que ofereixi cada professional convidat.
Voluntàriament es podrà fer el resum de les sessions amb una clara identificació dels professionals amb l'objectiu de pujar nota o poder optar a l'excel.lent
10%
Treballs
CE4
Treball individual o en grup obligatori en el qual s'aprofundirà sobre una addicció. 20%
Treballs
CE4
Treball voluntari sobre la història de les drogues al nostre país. 10%
Treballs
CE9
Treball voluntari de reflexió sobre la legalització o no de les substàncies addictives. 05%
Proves objectives de preguntes curtes
CE9
CE11
Prova escrita amb tot el material donat fins a la data. 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per a la segona convocatòria caldrà superar amb un mínim de 5 un examen on-line/presencial.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Aguilar, Inmaculada (coord.), , El educador social y las drogodependèncias., Grupo interdisciplinar sobre Drogas., Madrid. 1995
, http://www.grupigia.com/viewpage.php?page_id=6, ,
, http://www.edex.es/quienes_somos.asp, ,
Generalitat de Catalunya, http://www10.gencat.cat/catsalut/cat/servcat_drogodependencies.htm, ,
Escohotado, A., Historia general de las drogas., Espasa Calpe. Madrid, 1983- 2008
Oriol Romaní, A tumba abierta. Autobiografía d'un grifota, , 1982
Escohotado, A; Gonzalez, E: Baulenas, G;Díez, J.L; Marquez, I., Las drogas: de ayer a mañana., Talasa ediciones S.L., Madird. 1994
Castaneda, C., Las enseñanzas de Don Juan., EdicionesF.C.E. España S. A. , Madrid 1986
, , ,
Escohotado, A., Aprendiendo de las drogas: usos y abusos, prejuicios y desafíos., Anagrama, 1995

- Aguilar, Inmaculada (coord.), 1995: El educador social y las drogodependèncias. Grupo interdisciplinar sobre Drogas. Madrid.
- Alonso, J.M., Durán, A.; Larriba, J. 1998: Què pòden fer els serveis Bàsics d'Atenció Social Primària davant les Drogodependències?. Promoció i Desenvolupament Social. Barcelona.
- Arbex,Carmen, 1996: Actuar con la comunidad Gitana. Orientaciones para la intervención en drogodependèncias desde los servicios asistenciales. Asociación Secretariado General Gitano. Madrid.
- Castaneda,Carlos, 1968: Las enseñanzas de Don Juan. Ediciones F.C.E. España S.A. Madrid.
- Cirillo, S.; Berrini, R.; Cambiaso, G. Mazza, R. 1999: La família del toxicodependiente. Paidós Teràpia Familiar. Buenos Aires.
- Comas, D. (Comp.) 1992: Fundamentos teóricos en prevención en drogodependencias. Madrid.
- Cocteau, Jean. 1981: Opio. Editorial Bruguera. S.A. Barcelona.
- Escohotado A., E. Gonzlez Duro, G. Baulenas, J.L. Díez Ripollés, I. Marquez (coord.) 1994: Las drogas: de ayer a mañana. Talasa Ediciones S.L. Madrid.
- Freixa, F.; Soler Insa, P.A. y Cols. 1981: Toxicomanías, un enfoque multidisciplinario. Barcelona, fontanella.
- Gamella, Juan, 1990: La historia de Julian. Memorias de heroína y delincuencia. Madrid, Ed. Popular.
- Gamella, J.; Alvarez Roldán, A.. 1997: Drogas de síntesis en España. Patrones de adquisición y consumo. Madrid. Plan Nacional sobre Drogas.
- Gold, M. 1991: Marihuna. Ediciones Neurociencias. Citran. Barcelona.
- Gonzalez. C; Funes, J et alt., 1989: Repensar las drogas. Grup Igia. Barcelona.
- Grup Igia, 1993: Estrategias de intervención familiar en drogodependencias. Barcelona. 1995: Centros de encuentro y acogida. Documentos de referencia. Barcelona. 2000: Contextos, sujetos i drogas: un manual sobre las drogodependencias. Barcelona.
- Llopis Llácer, J:J: 1998: Determinates de la addición a la heroína en la mujer: la codependencia. XXV Jornadas Nacionals Socidrogalcohol. Tarragona.
- Norman, S; Miller, M.D, et alt. 1993: Alcohol. Ediciones Neurociencias. Citran. Barcelona.
- Pallarés i Gómez, J. 1995. La dolça punxada de l'escorpí. Lleida. Pagès editors.
- Parrino, Mark W, 1995: Manual de tratamiento con Metadona. Barcelona Grup Igia.
- Plan Nacional sobre drogas, 2000: Plan Nacional sobre drogas. Memoria 1999. Madrid.
- Romaní, Oriol, 1999: Las drogas. Sueños y razones. Editorial Ariel. Barcelona.
- Spitz, H.; Rosecan, J. 1990: Cocaína. Nuevos enfoques en investigación y tratamineto. Ediciones Neurociencias. Citrán. Barcelona.

 

Complementària

Recomanacions


 
Otros comentarios
Es recomana l'assistència regular a les classes. Influirà en els coneixements i habilitats. No tota la informació que es treballi a l'aula, especialment en seminaris, es penjarà a moodle. Al moodle es penjarà una presentació inicial de l'assignatura i un calendari on es podran consultar els continguts de les sessions, dates d'avaluació i altres canvis que s'hagin pogut donar. Tot el material es penjarà a classe.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.