Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE4 |
Conèixer en profunditat el sistema i estructura dels serveis socials |
| CE9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| CE11 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials |
| CE17 |
Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE4 |
Comprèn l’estructura i organització dels sistemes de benestar social
| | CE9 |
Sap analitzar necessitats i detectar situacions de risc social
| | CE11 |
Genèric
| | CE17 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMA1:
Història i evolució de la psiquiatria i l'atenció a la malaltia mental. Salut i psiquiatria al sXXI. La salut mental a Catalunya |
La realitat de la psiquiatria al llarg del temps, l'aportació dels psicofàrmacs.
El desenvolupament de la reforma psiquiàtrica.
Altres realitats en SM.
Noves tendencies en l'atenció a la salut mental a Catalunya |
TEMA 2:
Marc conceptual. El trastorn psíquic i la seva dimensió social |
normalitat/anormalitat, s.mental/malaltia mental/, malaltia mental/trastorns mentals,
Prevenció
factors psicosocials i malaltia mental
El cost de la salut mental
l'atenció en salut mental en les diferents etapes de la vida.
|
TEMA 3:
Nocions sobre psicopatologia |
Conceptes generals de psicopatologia. Els sistemes de classificació diagnòstica.
Principals instruments d'avaluació
Principals quadres clínics, la seva expressió i tractament
|
TEMA 4:
Característiques clíniques del principals Trastorns mentals |
Els trastorns psicòtics
Els trastorns de l'estat de l'ànim
Els trastorns d'ansietat
Els trastorns de personalitat |
TEMA 5:
Les diferents modalitats de tractament en l'atenció als trastorns mentals. |
EL tractament integral (Farmacològic, psicoterapeutic, rehabilitador.....)
La relació terapèutica
El tractament assertiu
L'atenció als TMS
El pla de serveis individualitzats (PSI)
Principals diferències entre l'atenció als TM en la població infantil/adulta.
|
TEMA 6:
L'abordate psicosocial dels TM |
El treball en equip interdisciplinar
Aportacions del TS a l'equip
L'avaluació i resposta a les necessitats detectades
La relació amb el patiment.
Principals disposituis i espais de coordinació per garantir la continuïtat assistencial |
TEMA 7:
La xarxa especialitzada de SM.
El treball interxarxes |
Estructura i organització dels diferents serveis. (hospitalaris, comunitaris i de rehabilitació.)
La xarxa de doble patologia (DI+TM)
Què significa treballar en xarxa? competències i límits a les nostres intervencions.
Dificultats i reptes entre xarxes.
Les actituds professionals/les actituds personals |
TEMA 8:
La rehabilitació psicosocial |
Marc conceptual (rehabilitació/recuperació)
Agents implicats en la rehabilitació psicosocial comunitària
La rehabilitació socio-familiar
La rehabilitació laboral
la rehabilitació social
Reptes de l'aplicació del model.
Tendències actuals
El tractament assertiu comunitari
Algunes experiències concretes |
TEMA 9:
Els aspectes judicials en l'atenció a la persona amb trastorns mentals |
Modalitats de tractament hospitalari, les necessitats d'internament, les mesures restrictives, el consentiment informat, la realització d'informes i certificats...
Mesures de protecció judicial (tuteles, curateles, rehabilitació pàtria potestad)
Mesures alternatives
Les persones amb TM en l'àmbit judicial (presons, psiquiàtrics penitenciaris, les UTE...)
Drets i deures dels pacients. La defensa dels seus interessos i drets. |
TEMA 10:
Rol i funcions del treballador social en l'atenció a les persones amb problemàtica mental |
Funcions generals i específiques
Reconeixement professional
Àmbits d'actuació
Eines de treball i metodologia
La nostra participació en la història clínica
Competències i límits de les nostres actuacions |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
2 |
6 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
2 |
12 |
Sessió Magistral |
|
30 |
0 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
11 |
31 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
8 |
10 |
18 |
Treballs |
|
4 |
4 |
8 |
Simulació |
|
2 |
0 |
2 |
Debats |
|
4 |
4 |
8 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
4 |
5 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
6 |
8 |
Proves pràctiques |
|
6 |
12 |
18 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es concreta en diferents activitats dirigides a prendre contacte amb la temática per part dels alumnes i facilitar l'adquisició dels coneixements mínims per a superar l'assignatura amb el temari proposat |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes tenen l'oportunitat d'assistir a presentacions de professionals de la xarxa de salut mental sobre experiències innovadores on es visualitza la nostra tasca com a TS.
També se'ls oferirà la possibilitat d'assistir a accions formatives que durant el curs es puguin organitzar i ser del seu interès |
Sessió Magistral |
Cada tema s'inicia amb un marc conceptual/normatiu per tal de dimensionar l'àrea a treballar des de una visió teòrica i pràctica.
La sessió magistral permet transmetre els continguts teòrics |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
L'alumne no està com a simple oient, cal que tingui una escolta activa i participativa a la vegada que cal que vagi fent els exercicis a l'aula.
Es plantejaran problemes de la pràctica assistencial als quals, els alumnes caldrà que analitzin críticament, formulen propostes, arribin a acords i trobin la seva possible resolució. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Es treballarà sobre supòsits pràctics de casos clínics amb problemàtica social derivada dels problemes de salut mental de la persona i les seves famílies.
L'estudi d'aquests casos, permetrà identificar la multicausalitat i les variables que intervenen i sobre les quals, cal incidir des de la nostrà intervenció social. |
Treballs |
Els treballs avaluables són de caire individual i grupal
La pretensió és poder-los treballar a classe i afavorir el treball en equip, desenvolupar diferents rols i reconèixer les pròpies dificultats
|
Simulació |
Mitjançant la tècnica del rol-playing s'intentarà apropar a l'alumna al rol que hauria de desenvolupar professionalment i a la tècnica d'entrevista en l'àmbit de la salut mental.
El grup classe conjuntament amb la professora faran la devolució als voluntaris. |
Debats |
Per tal d'apropar al marc conceptual de cada tema i treballar els estereotips i idees preconcebudes entre altres aspectes de la nostra pràctica professional, es treballarà mitjançant debats on els alumnes discuteixin sobre un tema relacionat amb la SM |
Presentacions / exposicions |
Es treballaran supòsits pràctics en petit grup i en grup gran amb objectius definits que es plantejaran presentant-lo a la resta del grup.
També es farà presentació de serveis relacionats amb la SM.
|
Atenció personalitzada |
Està previst que els alumnes que ho precisin poguin gaudir-ne d'atenció personalitzada amb cita prèvia via e-mail. El despatx és el 58 a la 3ª planta del Departament d'Antropologia i Treball Social |
Descripció |
L'atenció personalitzada als alumnes pot ser presencial, virtual o telefònica
El despatx assignat és el 58 però és compartit per la qual cosa, cal que es pacti dia i hora previament
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
La pretensió és fer APS amb una entitat del sector.
En el cas de que no pugués ser o hi hagués algun alumne que es presenta directament a la segona convocatòria, es plantejaria: Anàlisi i resolució d'un problema o exercici pràctic concret relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
|
50% de la nota |
Proves objectives de tipus test |
|
consisteix en la resposta a preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'estudiantat selecciona una resposta entre un nº limitat de possibilitats. |
50% de la nota |
Altres |
|
Es podràn proposar activitats complementàries sense pes a la nota però d'interés per l'alumnat per tal d'apropar-se a la temàtica |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per la segona convocatòria els alumnes que no hagin assistit a cap classe seria recomanable que es possessin en contacte amb la professora També aquells que vulguin presentar-se a la segona convocatòria sense haver-ho fet a la primera. Els alumnes suspesos se'ls hi guardarà la nota del treball aprovat ja que hauran de recuperar el que no ha obtingut la nota. |
Bàsica |
Carmen Gómez Lavin, PSIQUIATRIA, SALUD MENTAL Y TRABAJO SOCIAL, Eunate, 2000
DOCUMENTOS TV, LA REFORMA PSIQUIÀTRICA A ESPANYA, , 2000
LA NOCHE TEMÀTICA, LA ESQUIZOFRENIA, TV 2, 2006
PIZZER, LA HISTÒRIA DE LA PSICOSIS, LABORATORI FARMACÈUTIC, 1998
DOCUMENTOS TV, EL CENTRO PSIQUIÀTRICO DE LEROS, , 1998
Carmelo Vázquez y Manuel Muñóz, ENTREVISTA DIAGNÓSTICA EN SALUD MENTAL, Editorial Síntesis, 2004
FEAFES, 1% ESQUIZOFRÈNIA, FEAFES, 2007
CUARTO MILENIO, LAS FOBIAS, TV2, 2007
Rodriguez, Abelardo y Sobrino, Teodosia, INTERVENCIÓN SOCIAL EN PERSONAS CON ENFERMEDADES MENTALES GRAVES Y CRÓNICAS, Síntesis, 2008
Rubio, Vicente, SOLO, Federación Castilla La Mancha, 2010
TV REUS, MENT, TVREUS, 2009
60 MINUTS CANAL 33, CANNABIS:EL QUE ELS ADOLESCENTS NECESSITEN SABER, CANAL 33, 18/10/2006
LA FAGEDA, "EMPRENDEDORES", BANESPYME, 2007
FAMMCA, ESTIGMA I SALUT MENTAL, FEAFES, 2008
Dr.Josep Moya, ELEMENTS BÀSICS DE SALUT MENTAL PER A PROFESSIONALS DE L'ÀMBIT SOCIAL, Red-Ediciones , 2012
Ubieto, J.R, EL TRABAJO SOCIAL EN RED. USOS POSIBLES EN EDUCACIÓN, SALUD MENTAL Y SERVICIOS SOCIALES ., GEDISA, 2009
Dr. Josep Moya, LA INTERVENCIÓ PROFESSIONAL EN JOVES AMB TRASTORNS MENTALS. PAUTES D'ORIENTACIÓ, CEJFE Generalitat de Catalunya, 2007
www.un.org/esa/socdev/enable/documents, CONVENCIÓN SOBRE LOS DERECHOS DE LAS PERSONAS CON DISCAPACIDAD, , 2010
Encarnación Mollejo Aparicio, LOS TRASTORNOS MENTALES GRAVES EN LA INFANCIA Y LA ADOLESCENCIA, Asociación Española de Neuropsiquiatría Estudios, 2012
|
Els Llibres serveixen com a guia pel curs però es complementa amb el treball a classe, les presentacions, els articles de revistes i altres publicacions, i amb documentació dels congressos i jornades més actuals.
El material audiovisual serà utilitzat a classe per a apropar a l'alumne a la realitat del col.lectiu i la problemàtica que presenta, afavorint debats i petits treballs
El material treballat es facilitarà via moodle i fotocopisteria. Ja s'indicarà via el forum la seva consideració. S'inclourà tot aquell material documental que es consideri que l'alumne cal que conegui pel bon seguiment del contingut de l'assignatura. Per aquesta raó no s'especifica en la guia docent.
Recomanable la seva consulta per facilitar l'aprenentatge de la matèria i imprescindible per assolir els mínims coneixements per aprovar l'assignatura.
La bibliografia específica relacionada amb cada tema s'anirà penjant al moodle.
Recomanable l'assistència a classe i el contacte amb el professor. |
Complementària |
Ministerio de Sanidad y Política Social, Guía de práctica clínica de intervenciones psicosociales en el TMG, 2009, Ministerio de Ciencia e Innovación
Generalitat de Catalunya, Pla de salut de Catalunya 2010, 2010, Generalitat de Catalunya.Departament de Salut II.
Generalitat de Catalunya, Pla de serveis individualitzats (PSI), 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut.Qua
Generalitat de Catalunya, Programa d'atenció específica als TMS, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
Generalitat de Catalunya, Recomanacions per a l'atenció dels TMG en la infància i l'adolescència, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
Generalitat de Catalunya, Rehabilitació comunitària en salut mental, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
Generalitat de Catalunya, Trastorn límit de la personalitat, 2004, Generalitat de Catalunuya. Departament de Salut. Q
Generalitat de Catalunya, Unitats de llarga estada per a malats amb alta dependència psiquiàtrica, 2003, Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Qu
www.fecafamm.org, FEDERACIÓ CATALANA DE FAMILIARS DE MALALTS MENTALS (FECAFAMM), ,
www.incorporasalutmental.org/index.php/, PROGRAMA INCORPORA, ,
www.tscat.cat, COL·LEGI OFICIAL DE DIPLOMATS EN TREBALL SOCIAL I ASSSITENTS SOCIALS DE CATALUNYA, ,
www.cotrabajosocial.es, CONSEJO GENERAL DE COLEGIOS OFICIALES DE TRABAJO SOCIAL Y ASISITENTES SOCIALES., ,
www.feafes.com/feafes.hom, FEDERACIÓN ESPAÑOLA DE ASOCIACIONES DE REHABILITACIÓN PSICOSOCIAL, ,
www.dixit.gencat.cat/portal/index.html, PORTAL DE SERVEIS SOCIALS DEL DEPARTAMENT DE BENESTAR SOCIAL I FAMILIA DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA. , , Generalitat de Catalunya
Miranda Aranda, Miguel, LO SOCIAL EN SALUD MENTAL (1) TRABAJO SOCIAL EN PSIQUIATRIA, Fundació Rey Ardid. Universidad de Zaragoza, 2015
Marcos del Cano, Ana Mª y otros, Salud Mental Comunitaria, UNED, 2012
|
Els articles correponen a diferents estudis epidemiológics en relació a diferents temes de salut mental i que estan relacionas amb la nostra pràctica com a TS. (clima familiar, tallers psioceducatius amb famílies, l'éxit de la rehabilitació laboral en els TMS...).No s'indiquen específicament ja que s'intentarà seleccionar en funció de les característiques del grup i l'ús que fa del material
|
|
Altres comentaris |
Es recomana consultar el docnet i el moodle amb freqüència per tal d'estar al dia de la matèria i de les informacions vàries que es poden anar facilitant.
L'assistència a classe o dels seus continguts mitjançant l'enllaç amb el professor o altre alumne facilita molt l'assoliment de coneixements
No convé presentar-se a l'examen sense haver seguit la materia que s'ha anant treballant.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|