Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | CE2 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents |
| CE13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CE2 |
Coneix els serveis educatius i de la comunitat que afavoreixen el correcte i ple desenvolupament educatiu de l'alumnat
| | CE13 |
Identifica factors de risc de l'entorn que afecten l'aprenentatge i el desenvolupament educatiu de l'estudiant
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. CONTEXTUALITZACIÓ I CONCEPTES CLAUS D’EDUCACIÓ |
- Contextualització al marc normatiu: Constitució, Llei de drets i deures dels infants, les diferents Lleis d’Educació.
- El sistema educatiu a Catalunya.
- Tipologia de centres educatius.
- L’educació formal, no formal i informal. Educació obligatòria i postobligatòria.
- La Coeducació.
- Serveis Educatius: EAP, CRP, ELIC i serveis educatius específics (CREDV, CREDA, CRETDIC, UAO...): organització i funcions. |
2. EL PAPER DEL TS EN ELS EAP |
- Funcions del TS a l’EAP.
- L’assessorament dins dels EAP (assessorament social).
- Treball multidisciplinar.
- Tipus d’intervenció (individual, comunitària): avaluació de l’alumnat en situació social desfavorida, intervenció amb famílies, avaluació de situacions de risc, treball social comunitari en l’àmbit educatiu, projectes de prevenció.
- Protocols d’intervenció.
- Treball de zona. |
3. SITUACIONS SOCIALS ALS CENTRES EDUCATIUS |
- Atenció a la diversitat.
- La Comissió Social.
- Convivència i desigualtats socials.
- Absentisme i abandonament escolar prematur
- Relació família-escola.
- Les violències i la resolució positiva dels conflictes. |
4. TREBALL EN XARXA I L’ÈTICA PROFESSIONAL |
- Relació amb altres Departaments de la Generalitat i amb serveis municipals des del TS Educatiu.
- Relació amb les entitats del territori.
- Taules d’Infància.
- L’ètica en el Treball Social Educatiu.
- Diversificació del Treball Social Educatiu. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Debats |
|
6 |
10 |
16 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
Treballs col·laboratius. |
|
10 |
15 |
25 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
2 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
1 |
11 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Primer dia a l'aula, presentació de l'assignatura i de la metodologia que s'utilitzarà. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de cada unitat temàtica |
Debats |
Debat en grup a l'aula respecte situacions que es proposaran relacionades amb els continguts exposats. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
L’estudiant haurà de triar d’entre diversos supòsits pràctics i realitzarà un treball individual per tal de presentar una proposta de solució al cas pràctic escollit aplicant els continguts de les sessions magistrals. |
Treballs col·laboratius. |
Treball en grup per presentar una proposta d’orientació a un centre educatiu per desenvolupar intervencions de caràcter preventiu d’alguna temàtica proposada a classe. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral a classe del treball presentat en grup sobre la proposta d’actuacions preventives. |
Atenció personalitzada |
Suport a l'alumnat de forma presencial o telemàtica, segons s'acordi, amb cita prèvia mitjançant correu electrònic. |
Descripció |
Suport a l'alumnat de forma presencial o telemàtica, segons s'acordi, amb cita prèvia mitjançant correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Treball individual, resolució d’un cas pràctic |
50% |
Treballs col·laboratius. |
|
Treball grupal on es presentin unes orientacions a un centre educatiu per desenvolupar intervencions de caràcter preventiu |
35% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició a l’aula del treball col·laboratiu. En l’exposició hauran de participar tots els components del grup.
|
15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En aquesta assignatura no hi haurà segona convocatòria. |
Bàsica |
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació, Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures de l'alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya, , DOGC 4670, 06/07/2006
Gobierno de España, Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE), , BOE 106, 04/05/2006
Gobierno de España, Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOMLOE), , BOE 340, 30/12/2020
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació, Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'Educació (LEC), , DOGC 5422,16/07/2009
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació, Decret 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu., , DOGC 7477, 19/10/2017
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació, Decret 11/2021, de 16 de febrer, de la programació de l'oferta educativa i del procediment d'admissió en els centres del Servei d'Educació de Catalunya., , DOGC 8344, 18/02/2021
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació, Resolució per a la qual s'aproven els documents per a l'organització i la gestió dels centres, i les directrius per a l'organització i la gestió dels serveis educatius per al curs 2022-2023 (DOIGC), , 7 de juny de 2022
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació, Resolució per a la qual s'aproven cinc documents per a l'organització i la gestió dels centres, i les directrius per a l'organització i la gestió dels serveis educatius per al curs 2022-2023 (DOIGC), , 1 de juliol de 2022
Consejo General del Trabajo Social, Código Deontológico de Trabajo Social, , 2012
|
|
Complementària |
Collell, Jordi, i Escudé, Carme, L'assetjament escolar des d'un enfocament restauratiu. Una intervenció breu i estratègica per modificar l'arquitectura social del grup classe a partir del qüestionari CESC., , Autopublicació. 2019
Pedret Risco, Montserrat, Diagnosi del funcionament de les Comissions Socials en els centres educatius de la ciutat de Tortosa. Treball Fi de Màster, , Universitat Rovira i Virgili, 2021
Albertí Mónica, i Pedrol, Montserrat, L'enfocament restauratiu en l'àmbit educatiu. Quan innovar l'escola és humanitzar-la., , Educació Social. Revista d'Intervenció Socioeducat
Puig Cruells, Carmina, La intervención social más allà del recurso y más cerca del vínculo., , Servicios Socials y Política Social, 2008, núm. 82
Imbernón, Francesc, Assessorar o dirigir. El paper de l'assessor col·laboratiu en una formació permanent centrada en el professorat i en el context., , Temps d'Educació, 2006, núm. 30 p. 65-76
Domènech Domènech, Salvador, L'assessorament psicopedagògic: una visió històrica. Els EAP., , Revista Catalana de Pedagogia, 2004, Vol. 2 p. 369
Teixidó Saballs, Joan, L'assessorament a centres escolars., , Blog GROC (Grup de Rerceca en Organització de Cent
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació. Secretaria de Polítiques Educatives, Ofensiva de país a favor de l'èxit escolar. Pla per a la reducció del fracàs escolar a Catalunya 2012-2018, , Abril 2013
Departament d'Educació amb col·laboració de: Albertí Cortés, Mònica; Hernández Sánchez, Laura; Ponce, Comunicació NoViolenta. Una actitud i un llenguatge de pau, , Barcelona, 14 d'octubre de 2020
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|