DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) TREBALL SOCIAL EN L'ÀMBIT EDUCATIU Codi 15224224
Ensenyament
Grau en Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
PEDRET RISCO, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.pedret@urv.cat
Professors/es
PEDRET RISCO, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Aquesta assignatura pretén ser una aproximació a l'àmbit del treball social educatiu, donant a conèixer les necessitats de l’alumnat i proporcionant una perspectiva d’intervenció social des de les tècniques, els recursos, els serveis i les prestacions del sector. </p><p> La intervenció social en l’àmbit educatiu busca aconseguir una educació de qualitat per a tothom i la inclusió i igualtat d’oportunitats de tot l’alumnat a través de l’equitat. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 CE13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE2 Coneix els serveis educatius i de la comunitat que afavoreixen el correcte i ple desenvolupament educatiu de l'alumnat
 CE13 Identifica factors de risc de l'entorn que afecten l'aprenentatge i el desenvolupament educatiu de l'estudiant
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. CONTEXTUALITZACIÓ I CONCEPTES CLAUS D’EDUCACIÓ - Contextualització al marc normatiu: Constitució, Llei de drets i deures dels infants, les diferents Lleis d’Educació.
- El sistema educatiu a Catalunya.
- Tipologia de centres educatius.
- L’educació formal, no formal i informal. Educació obligatòria i postobligatòria.
- La Coeducació.
- Serveis Educatius: EAP, CRP, ELIC i serveis educatius específics (CREDV, CREDA, CRETDIC, UAO...): organització i funcions.
2. EL PAPER DEL TS EN ELS EAP - Funcions del TS a l’EAP.
- L’assessorament dins dels EAP (assessorament social).
- Treball multidisciplinar.
- Tipus d’intervenció (individual, comunitària): avaluació de l’alumnat en situació social desfavorida, intervenció amb famílies, avaluació de situacions de risc, treball social comunitari en l’àmbit educatiu, projectes de prevenció.
- Protocols d’intervenció.
- Treball de zona.
3. SITUACIONS SOCIALS ALS CENTRES EDUCATIUS - Atenció a la diversitat.
- La Comissió Social.
- Convivència i desigualtats socials.
- Absentisme i abandonament escolar prematur
- Relació família-escola.
- Les violències i la resolució positiva dels conflictes.
4. TREBALL EN XARXA I L’ÈTICA PROFESSIONAL - Relació amb altres Departaments de la Generalitat i amb serveis municipals des del TS Educatiu.
- Relació amb les entitats del territori.
- Taules d’Infància.
- L’ètica en el Treball Social Educatiu.
- Diversificació del Treball Social Educatiu.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
CE2
30 30 60
Debats
CE13
6 10 16
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE2
CE13
10 20 30
Treballs col·laboratius.
CE2
CE13
10 15 25
Presentacions / exposicions
CE2
4 2 6
Atenció personalitzada
10 1 11
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Primer dia a l'aula, presentació de l'assignatura i de la metodologia que s'utilitzarà.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de cada unitat temàtica
Debats Debat en grup a l'aula respecte situacions que es proposaran relacionades amb els continguts exposats.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària L’estudiant haurà de triar d’entre diversos supòsits pràctics i realitzarà un treball individual per tal de presentar una proposta de solució al cas pràctic escollit aplicant els continguts de les sessions magistrals.
Treballs col·laboratius. Treball en grup per presentar una proposta d’orientació a un centre educatiu per desenvolupar intervencions de caràcter preventiu d’alguna temàtica proposada a classe.
Presentacions / exposicions Exposició oral a classe del treball presentat en grup sobre la proposta d’actuacions preventives.
Atenció personalitzada Suport a l'alumnat de forma presencial o telemàtica, segons s'acordi, amb cita prèvia mitjançant correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció

Suport a l'alumnat de forma presencial o telemàtica, segons s'acordi, amb cita prèvia mitjançant correu electrònic.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE2
CE13
Treball individual, resolució d’un cas pràctic 50%
Treballs col·laboratius.
CE2
CE13
Treball grupal on es presentin unes orientacions a un centre educatiu per desenvolupar intervencions de caràcter preventiu 35%
Presentacions / exposicions
CE2
Exposició a l’aula del treball col·laboratiu. En l’exposició hauran de participar tots els components del grup.
15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En aquesta assignatura no hi haurà segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació, Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures de l'alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya, , DOGC 4670, 06/07/2006
Gobierno de España, Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE), , BOE 106, 04/05/2006
Gobierno de España, Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOMLOE), , BOE 340, 30/12/2020
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació, Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'Educació (LEC), , DOGC 5422,16/07/2009
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació, Decret 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu., , DOGC 7477, 19/10/2017
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació, Decret 11/2021, de 16 de febrer, de la programació de l'oferta educativa i del procediment d'admissió en els centres del Servei d'Educació de Catalunya., , DOGC 8344, 18/02/2021
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació, Resolució per a la qual s'aproven els documents per a l'organització i la gestió dels centres, i les directrius per a l'organització i la gestió dels serveis educatius per al curs 2022-2023 (DOIGC), , 7 de juny de 2022
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació, Resolució per a la qual s'aproven cinc documents per a l'organització i la gestió dels centres, i les directrius per a l'organització i la gestió dels serveis educatius per al curs 2022-2023 (DOIGC), , 1 de juliol de 2022
Consejo General del Trabajo Social, Código Deontológico de Trabajo Social, , 2012

Complementària Collell, Jordi, i Escudé, Carme, L'assetjament escolar des d'un enfocament restauratiu. Una intervenció breu i estratègica per modificar l'arquitectura social del grup classe a partir del qüestionari CESC., , Autopublicació. 2019
Pedret Risco, Montserrat, Diagnosi del funcionament de les Comissions Socials en els centres educatius de la ciutat de Tortosa. Treball Fi de Màster, , Universitat Rovira i Virgili, 2021
Albertí Mónica, i Pedrol, Montserrat, L'enfocament restauratiu en l'àmbit educatiu. Quan innovar l'escola és humanitzar-la., , Educació Social. Revista d'Intervenció Socioeducat
Puig Cruells, Carmina, La intervención social más allà del recurso y más cerca del vínculo., , Servicios Socials y Política Social, 2008, núm. 82
Imbernón, Francesc, Assessorar o dirigir. El paper de l'assessor col·laboratiu en una formació permanent centrada en el professorat i en el context., , Temps d'Educació, 2006, núm. 30 p. 65-76
Domènech Domènech, Salvador, L'assessorament psicopedagògic: una visió històrica. Els EAP., , Revista Catalana de Pedagogia, 2004, Vol. 2 p. 369
Teixidó Saballs, Joan, L'assessorament a centres escolars., , Blog GROC (Grup de Rerceca en Organització de Cent
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació. Secretaria de Polítiques Educatives, Ofensiva de país a favor de l'èxit escolar. Pla per a la reducció del fracàs escolar a Catalunya 2012-2018, , Abril 2013
Departament d'Educació amb col·laboració de: Albertí Cortés, Mònica; Hernández Sánchez, Laura; Ponce, Comunicació NoViolenta. Una actitud i un llenguatge de pau, , Barcelona, 14 d'octubre de 2020

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent