DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) L'ÈTICA EN LA CONFIGURACIÓ DEL BENESTAR PROFESSIONAL Codi 15685202
Ensenyament
Innovació en la Intervenció Social i Educativa (2018)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Adreça electrònica jordi.navarro@urv.cat
Professors/es
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Analitzar críticament els paradigmes de comprensió de la intervenció socioeductiva des d'una perspectiva innovadora.
 CE6 Planificar projectes per a la intervenció social i educativa en realitats complexes incorporant eines innovadores de transformació social.
 CE7 Dissenyar estratègies innovadores per a la creació d'estructures organitzacionals que propiciïn benestar.
 CE8 Avaluar la intervenció social i educativa en processos de canvi individual, grupal i comunitari, des de la perspectiva de la innovació, la crítica i la reflexió.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT6 Aplicar conceptes ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Identifica les implicacions ètiques que afecten als processos de la intervenció social i educativa.
Coneix i comprèn els paradigmes i les relacions entre la teoria i la pràctica en l'àmbit de la intervenció social i educativa.
 CE6 Aplica i comprèn les tècnqiues més innovadores per a la negociació i gestió de conflictes en el treball en equip.
 CE7 Incorpora en el disseny de les estructures organitzacionals tècnqiues de suport col·lectives (intervisió, supervisió, cercles de qualitat...) per a la millora del benestar de l'organització.
Identifica les estratègies innovadores més adequades pels processos de creació d'estrucutres organitzatives que procuren el benestar.
Diagnostica situacions de risc de malestar dels professionals de la intervenció social i dels sistemes d'organització de les institucions.
 CE8 Analitza la naturalesa de les relacions entre els professionals i els usuaris i les potencialitats i dificultats per a la intervenció social.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT6 Incorpora la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant i/o professional.
Argumenta basant-se en valors socials i formula propostes compromeses amb la millora de la comunitat.
Aplica els conceptes ètics i deontològics de l'àrea de coneixement des d'un compromís personal i professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Més Plató i menys Prozac - Reflexió moral i pràctica professional
- Conceptes bàsics: moral, ètica, valors, principis, ètica de la convicció, ètica de la responsabilitat, pluralisme moral, la deontologia, la metaètica o la norma (moral, jurídica, social, deontològica).
- Les grans corrents de pensament i la filosofia moral
- L’ètica en la societat moderna: consciència moral, ètiques per a un món complex, ètica de mínims i l’ètica de màxims, l’ètica laica, l’ètica de l’alteritat, l’ètica dialògica, la bioètica, l’ètica heterònoma, l’ètica autònoma, l’ètica pública, etc. I, especialment, sobre l’ètica cívica
2. Ètica de la intervenció social - Ètica apicada i ètica professional
- Dimensions de l’ètica professional: teològica, deontològica i pragmàtica
- Qüestions, problemes i dilemes ètics
- Codis deontològics de Treball social i educació social
3. Àrees de risc ètic - concepte de risc ètic
- Àrees de risc ètic de Reamer
- Dilemes de Loewenbweg i Dolgoff
- Qüestions sobre drets individuals i benestar, qüestions sobre el benestar públic i qüestions sobre la desigualtat i l’opressió estructural de Sara Banks.
4. Ètica com a compromís: El maltractament institucional - Concepte de maltractament institucional
- Indicadors de maltractament institucional
- La protesta fonamentada
5. Ètica per aixecar la moral - Propostes d'abordatge per minimitzar els riscos ètics
- Models de resolució de conflictes ètics: el model bioètic de Beauchamps i Childress (1999), el paradigma de Charles Levy (1993), el model agregat de Loewenberg i Dolgoff (1996), el model èthic d’Elaine.P. Congress (1999), el model col.laboratiu (2004 i el model Social Work Ethics Audit de G. Reamer (1990
- Procediments i eines: codis de bones pràctiques, cartes de serveis, comitès d’ètica, memòries de responsabilitat social corporativa, fòrums dialògics, formació, l’auditoria ètica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE1
0 0 0
Sessió Magistral
CE1
CE6
CE8
CT6
0 3 3
Fòrums de debat
CE1
CE7
0 6 6
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE1
CE7
0 20 20
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE1
CE6
CE7
CE8
0 30 30
Treballs col·laboratius.
CE1
CE7
0 35 35
Seminaris
CE1
CE6
0 6 6
Atenció personalitzada
0 8 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es farà una presentació de la importància del treball vers l'ètica en el benestar professional, tant pel que fa a la presència dels valors en la pràctica professional com een el que fa a la presència del malestar moral.
Sessió Magistral Es faran explicacions dels continguts per oart del professor
Fòrums de debat Es faran fòrums sobre els principis ètics i els punts forts i febles dels models de resoliuciò de dilemes ètics.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària S'anaitzaran casos de dilemes ètics que es classificaran en funció de diferents autors i casos de maltractament institucional
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectres relatives als continguts exposats a classe
Treballs col·laboratius. Es farà una guia de reflexió al voltant dels dilemes ètics i una proposta d'abordatge del maltractament institucional
Seminaris Es treballarà el concepte de maltractament institucional a nivell preventiu i d'intervenció
Atenció personalitzada atenciò a les consultes de l'alumnat

Atenció personalitzada
Descripció

Es farà atenció individualitzada a l'alumnat mitjançant el correu electrònic de professor o per tutories virtuals si es sol.liciten, també s'utilitzarà el forum de dubtes


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE1
CE7
L'alumnat pensarà situacions professionals de dilemes ètics i casos de maltractament nstitucional i els classificarà segons les diferents tipologies analitzades a l'assignatura
Treballs col·laboratius.
CE1
CE7
En grups de 4 persones, es pensarà un guió de model de reflexió de qüestions, problemes i dilemes ètics i es proposaran estratègies d'abordatge del maltractament institucional.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Alcoberro, Filosofia i pensament, ,

Cortina, La ética de la sociedad civil, , 2000

Aranu, H, Doltra, H, Gutiérrez JM, Lasterra, J, Monjon R, Navarro, G, L’ètica, ahir i avui, , 1992

Maclnytre, Alasdair, Historia de la ética, , 1988

Marinoff, Lou, Més Plató i menys Prozac, , 2001

Alcoberro, Ètiques per a un món complex, , 2004

Banks, Ética y valores en el Trabajo social, , 2000

CEESC, Codi deontològic de l’educador social., , 2007

Col.legi Oficial de Treball Social, Codi ètic del Treball Soical, , 2000

Vilar, L’ètica en la pràctica quotidiana de les professions socials, , 2001

Bermejo, Ética y Trabajo Social, , 2000

Bermejo, Ética de las profesiones: Trabajo Social, , 2002

Dixit, centre de documentació de serveis socials, Ètica aplicada, ,

Ginesta, Ètica per aixecar la moral, , 2012

Vilar, L’ètica en la pràctica quotidiana de les professions socials, , 2001

Salcedo, Los valores en la pràctica del Trabajo Social, , 2000

Vilar, Anàlisi dels conflictes ètics en la pràctica de l’educació social. Aproximaciò a una ètica aplicada., , 2010

Cots, Els maltractaments institucionals, , 2007

Navarro, El maltrato institucional: Protesta con propuesta, , 2007

Asociación Vasca para la Ayuda de la Infancia Maltratada, Decálogo para la prevención del maltrato institucional a la infancia y adolescencia., , 2008

Fuentes, Abordar el conflicte moral. De la intel·ligència ètica personal a la intel·ligència ètica compartida, , 2001

Úriz, La auditoria ètica en el Trabajo Social: un instrumento para mejorar la calidad de las Instituciones sociales, , 2006

Roman, Ètica en els serveis socials: professions i organitzacions, , 2009

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent