DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) PRINCIPIS D'ECONOMIA APLICADA Código 16204006
Titulación
Grau en Finances i Comptabilitat (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Prerrequisitos
Departamento Economia
Coordinador/a
MARTÍN BOFARULL, MÓNICA
LOVCHA , YULIYA
SOLDEVILA LAFON, MARIA VICTÒRIA
CARRERAS ROIG, LLUÍS
UCEDA TARAMONA, DAVID
Correo-e lluis.carreras@urv.cat
monica.martin@urv.cat
albert.pascual@urv.cat
mariavictoria.soldevila@urv.cat
david.uceda@urv.cat
yuliya.lovcha@urv.cat
Profesores/as
CARRERAS ROIG, LLUÍS
MARTÍN BOFARULL, MÓNICA
PASCUAL LORENTE, ALBERT
SOLDEVILA LAFON, MARIA VICTÒRIA
UCEDA TARAMONA, DAVID
LOVCHA , YULIYA
Web http://http://moodle.urv.net/moodle/
Descripción general e información relevante

DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA

L’assignatura Principis d’Economia Aplicada ofereix una visió que combina teoria i pràctica per tal d’entendre les característiques, macromagnituds i importància de l’activitat econòmica. Concretament, es presenten els principals trets que caracteritzen les economies modernes, tant pel que fa als sectors d’activitat en què aquestes s’estructuren, com a les institucions que les regeixen. Cal destacar que l’enfocament de l’assignatura és eminentment pràctic, ja que al marge de la caracterització teòrica de cadascun dels temes, els alumnes utilitzen una part important del temps de treball en buscar informació econòmica, processar-la i confeccionar treballs i exercicis.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions en el context financer.
 A7 Entendre els principis bàsics de l'economia (tant a nivell microeconòmic com macroeconòmic) i la seva influència sobre el sector financer.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Domina els instruments d'anàlisi de l'estructura econòmica d'un territori.
Coneix els fons documentals més habituals per a l'anàlisi de l'activitat econòmica.
Utilitza i combina informacions de diferents fons documentals, n'extreu el contingut bàsic i redacta informes de síntesi de tipus sectorial o territorial.
 A7 Coneix i comprèn les diferents activitats, institucions i agents presents a l'economia espanyola.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
tema Subtema
TEMA 1.- LA COMPTABILITAT NACIONAL
TEMA 2. - ANÀLISI SECTORIAL D’UNA ECONOMIA
TEMA 3. –CREIXEMENT ECONÒMIC I INDICADORS DE CONJUNTURA
TEMA 4. – SECTOR EXTERIOR I BALANÇA DE PAGAMENTS
TEMA 5. INDICADORS SOCIOECONÒMICS

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A5
A7
1 0 1
Sessió Magistral
A7
C3
30 30 60
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
C3
12 10 22
Treballs
A5
A7
B5
B6
C1
C3
C4
6 30 36
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A7
6 20 26
Atenció personalitzada
B6
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A5
C3
C4
4 0 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació del contingut de l'assignatura, metodologies docents i avaluació
Sessió Magistral Exposició sintètica del contingut principal de cadascun dels temes en què es divideix l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'exercicis relatius a cadascun dels temes de l'assignatura
Treballs Realització de treballs en grup d'acord amb les indicacions i tutorització del professor (avaluables)
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Resolució de casos aplicats i articles.
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per a resoldre qüestions i dubtes concrets.

Atenció personalitzada
descripción
L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A5
A7
B5
B6
C1
C3
C4
Treball en grup- Els continguts, metodologia i terminis seran indicats pel professor 25%
Proves de desenvolupament
A5
C3
C4
Exàmens sobre els continguts del programa. S'han programat 2 proves:

- Primer parcial: examen sobre els continguts dels Temes 1 i 2. (10%)

- Examen final: examen sobre tots els continguts de l'assignatura (60%)
70%
Otros  

Resolució de preguntes i casos aplicats.

5%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Primera convocatòria: Els alumnes que no superin una qualificació de 3,5 en l'examen final en primera convocatòria suspendran l'assignatura en primera convocatòria (la nota final de la primera convocatòria serà la nota de l'examen final).

Nota del treball: la nota del treball és 0 per als estudiants que no hagin participat en l'exposició final del treball.

Segona convocatòria: Els alumnes que no superin una qualificació de 3,5 en l'examen final en segona convocatòria suspendran l'assignatura en segona convocatòria (la nota final de la segona convocatòria serà la nota de l'examen final).

La qualificació final en segona convocatòria serà la més favorable a l'estudiant d'entre:

a) 20% treball i 80% examen final

b) 100% examen final.


Fonts d'informació

Bàsica IRAIZOZ, B., RAPUN, M, MUÑOZ CIDAD, C, Introducción a la economía aplicada, 2020, Civitas, Madrid
GARCIA DELGADO, J.L. i R. MYRO (coord.), Lecciones de economía española, 16a ed., 2021, Civitas, Madrid.
GARCIA DELGADO, J.L, Economía Española. Una introducción, 2019, Civitas, Madrid
MARTIN, M. et al. , Introducció a l’economia aplicada: Fonts i instruments, 2000, Servei Lingüístic URV (EINA 17).
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación I. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.