DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) MACROECONOMIA MONETÀRIA Código 16204119
Titulación
Grau en Finances i Comptabilitat (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Economia
Coordinador/a
QUESADA ARANA, ANTONIO
Correo-e antonio.quesada@urv.cat
Profesores/as
QUESADA ARANA, ANTONIO
Web http://http://gandalf.fee.urv.cat/professors/AntonioQuesada/docencia.html
Descripción general e información relevante
El curs se centra en les implicacions macroeconòmiques d'organitzar l'activitat econòmica sobre la base del 'diner'.

En particular, el curs considera:

(i) les formes bàsiques de diner i el paper que hi juguen bancs i banc central;

(ii) la relació entre el diner de diferents economies;

(iii) com l'activitat del sector públic afecta el flux i l'estoc de diner;

(iv) la influència mútua entre diner i activitat econòmica; i

(v) la formació d'unions monetàries.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Entendre els principis bàsics de l'economia (tant a nivell microeconòmic com macroeconòmic) i la seva influència sobre el sector financer.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Sap analitzar: (i) els efectes de polítiques de demanda en una economia tancada i en una economia oberta, (ii) l’ajust d’una economia amb un desequilibri extern i (iii) el paper de les expectatives en l’anàlisi macroeconòmica.
Reconeix els efectes macroeconòmics dels episodis de crisis financeres.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
1. Diner privat i diner públic 1. Formes bàsiques de diner
2. El banc central i el diner del banc central
3. El trilema domèstic de la política monetària
4. El diner com a anotació comptable
5. Un model heterodox de creació de diner bancari
6. La hipòtesi d'inestabilitat financera de Hyman Minsky
2. Diner domèstic i diner estranger 1. Una versió ampliada del model competitiu del mercat de divises
2. Arbitratge espacial i arbitratge triangular
3. Paritat no coberta d'interessos
4. Paritat coberta d'interessos
5. Paritat relativa del poder adquisitiu
6. Altres paritats financers
7. L'equació internacional de Fisher
3. Diner i despesa/dèficit/deute públics 1. Despesa pública i riquesa financera neta
2. Visió heterodoxa de la relació entre dèficit públic i diner
3. Visió heterodoxa sobre política monetària i política fiscal
4. Dèficit públic i teoria de la recessió de balanços
5. Un model de la política fiscal com a política monetària
6. Un model de la interacció entre política fiscal i monetària
4. Diner i activitat econòmica 1. Identitat de saldos sectorials
2. Un model de l'activitat econòmica basat en la identitat sectorial sense sector exterior
3. Un model de l'activitat econòmica basat en la identitat sectorial amb sector exterior
4. La teoria quantitativa del crèdit
5. Teories sobre la inflació i l'atur
5. Diner internacional i sistema monetari internacional 1. Hegemonia del dòlar i dels EUA en el sistema monetari internacional
2. El dilema de Triffin i altres dilemes financers internacionals
3. El trilema de l'economia oberta i altres trilemes internacionals
4. Models elementals de formació d'unions monetàries

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A7
36 39 75
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
B4
6 10 16
Debats
C4
6 8 14
Treballs
A7
B4
1 14 15
Atenció personalitzada
A7
B4
4 5 9
 
Proves objectives de tipus test
A7
2 4 6
Proves de desenvolupament
A7
C4
3 10 13
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicació dels objectius i continguts de l'assignatura, les metodologies d'avaluació i les seves relacions amb les competències que l'alumne ha d'assolir. Informació sobre l'atenció personalitzada als alumnes.
Prova de coneixements previs de matemàtiques sense nota d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució dels exercicis de cada tema a l'aula ordinària per part dels alumnes amb la correcció del professor
Debats Es realitzaran activitats a classe de discussió del material presentat i dels continguts dels curs.
Treballs S’intentarà oferir la possibilitat de realitzar un treball col·laboratiu, però això dependrà de que es trobin socis a altres universitats.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
descripción

Els alumnes poden contactar amb els professors durant els horaris d'atenció, que es comunicaran al principi de curs, per resoldre dubtes sobre l'assignatura.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves objectives de tipus test
A7
Fetes al mateix temps que les proves de desenvolupament
Proves de desenvolupament
A7
C4
L'estudiant ha de triar un dels dos sistemes d'avaluació.

SISTEMA 1. S'obtindrà una nota final de com a màxim 6 (SIS):

(i) assistint almenys al 85% de les classes;

(ii) lliurant (abans de la data de l'examen final de primera convocatòria)

(a) les solucions a una selecció de problemes de les llistes d'exercicis (la manca d'assistència es compensarà amb exercicis addicionals a la selecció);

(b) un assaig sobre dos llibres d'una llista facilitada a inici de curs.

SISTEMA 2. La nota final la determinaran tres proves escrites consistents en la resolució de models matemàtics i preguntes de tipus test. La primera prova representa el 30% de la nota final. La segona (30%, a fer el darrer dia de classe) i la tercera (40%, a fer durant el període oficial d'exàmens) es refereixen a tot el temari. També es valorarà com a mèrit addicional l'assistència regular i la participació a classe.
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació en segona convocatòria deriva exclusivament de la realització d'un examen sobre tots els continguts i del mateix estil que l'examen final de primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

El material docent de l'assignatura (apunts, exercicis, exàmens, dades, gràfiques...) es troba a http://gandalf.fee.urv.cat/professors/AntonioQuesada/docencia.html

Complementària

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
INTRODUCCIÓ A LA MACROECONOMIA/16204005
PRINCIPIS D'ECONOMIA APLICADA/16204006
MATEMÀTIQUES II/16204009
MATEMÀTIQUES I/16204008
INTRODUCCIÓ A LA MICROECONOMIA/16204004
 
Otros comentarios
Es recomana l'assistència a les classes, la participació durant les classes (consulta de dubtes, qüestions relatives a esdeveniments macroeconòmiques que es produeixin durant el curs, suggeriment de temes a tractar no inclosos en el programa...) i la resolució dels problemes plantejats en les llistes d'exercicis.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.