Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Ser capaç de dirigir l'àrea financera i/o comptable de qualsevol organització, pública o privada, aportant una visió interrelacionada d'ambdues àrees. |
| A5 |
Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions en el context financer. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Comprèn i sap aplicar els conceptes i instruments per l’establiment d’objectius i realitzar l’anàlisi estratègica, tant interna com externa, integrant-hi la informació financera i/o comptable
Comprèn i sap aplicar els conceptes i instruments de formulació i implementació d’estratègies de negoci i corporatives, integrant-hi la informació financera i/o comptable
| | A5 |
És capaç de cercar, analitzar i interpretar informació per a la presa de decisions estratègiques.
Analitza adequadament casos d’empreses i els problemes de decisió estratègica de les empreses actuals des d’una perspectiva global de l’alta direcció, i dissenya actuacions que proporcionen solucions adequades a la seva realitat competitiva.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Entén el problema i és capaç de desglossar-lo en parts manipulables
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1 FONAMENTS DE L’ESTRATÈGIA
|
1.1. Concepte d’estratègia
1.2. Concepte de negoci: Esquema d’Abell
1.3. Objectius estratègics: visió, missió i creació de valor
|
TEMA 2 ANÀLISI ESTRATÈGICA INTERNA |
2.1. La cadena de valor
2.2. Anàlisi i gestió de recursos i capacitats
2.3. Avaluació estratègica dels recursos i capacitats: Criteris de Barney
|
TEMA 3 ANÀLISI ESTRATÈGICA EXTERNA |
3.1. Anàlisi del grau de concentració / fragmentació de la indústria
3.2. Anàlisi de l’estructura de la indústria: les forces competitives de Porter
3.3. L’excedent de productivitat global (EPG)
|
TEMA 4 FORMULACIÓ DE L’ESTRATÈGIA COMPETITIVA |
4.1. Estratègies competitives: Costos (efecte experiència), diferenciació
4.2. El rellotge estratègic
4.3. Models de negoci, innovació de valor i oceans blaus
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
25 |
31 |
56 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
26 |
29 |
55 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
15 |
16 |
Projectes |
|
2 |
15 |
17 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i del professorat. Transmetre els objectius que es persegueixen. Detallar els continguts de l’assignatura. Explicar la metodologia de treball que se seguirà. Comunicar i deixar clars els criteris i sistema d’avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició a l’aula per part del professorat dels continguts teòrics de l'assignatura, però amb la participació activa dels estudiants. Part dels continguts teòrics de l’assignatura hauran de preparar-los els estudiants pel seu compte. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi i resolució a l’aula de problemes, exercicis i casos pràctics relacionats amb la temàtica de l'assignatura. Activitats pràctiques per a relacionar i consolidar coneixements teòrics en la seva aplicació, amb una perspectiva fonamentalment d’actuació professional. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral dels continguts del treball monogràfic realitzat en equip (projecte) en format vídeo (.mp4) enregistrat prèviament (pot incorporar també diapositives de power point i/o altres elements). |
Projectes |
Treball monogràfic realitzat en equip, per donar resposta a un repte estratègic plantejat per l'empresa MAPFRE. |
Atenció personalitzada |
Temps que el professorat dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes sobre l’assignatura, tant teòriques com pràctiques. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor en les hores d'atenció establertes. |
Descripció |
Temps que el professorat dedica
a l’atenció i resolució de dubtes i consultes sobre l’assignatura, tant
teòriques com pràctiques, dels estudiants. A més, el professor orienta i guia
el procés d’aprenentatge dels alumnes, així com ofereix les indicacions
oportunes per a la correcta elaboració de les activitats docents a desenvolupar
pels estudiants. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor en les
hores d'atenció establertes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Exposició oral dels continguts del treball monogràfic realitzat en equip (projecte) en format vídeo (.mp4) enregistrat prèviament. El vídeo enregistrat s’haurà de lliurar mitjançant una tasca del Moodle.
També puntua en aquest apartat, només en el cas dels equips finalistes del premi Repte MAPFRE que participin en la Gala Final, l'exposició oral presencial. |
10% |
Projectes |
|
El projecte consisteix en elaborar en equip (4-5 integrants, tots del mateix grup de classe) un treball monogràfic, per tal de resoldre i aportar idees originals i innovadores, argumentades, raonades i justificades sobre un repte estratègic plantejat per l’empresa MAPFRE. Al llarg del curs, es faran 4 sessions de classe per part dels mentors de MAPFRE per aportar informació sobre el repte i la metodologia a utilitzar. Els millors treballs presentats passaran a una final organitzada per MAPFRE, on el millor equip rebrà un premi per part de MAPFRE. |
30% |
Proves objectives de tipus test |
|
Part de la Prova integral (examen final) del continguts teòrics de l’assignatura, mitjançant un tipus test, on les preguntes respostes erròniament resten punts.
|
30%
|
Proves pràctiques |
|
Part de la Prova integral (examen final) dels continguts pràctics de l’assignatura, consistent en la resolució d'exercicis i casos pràctics. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per superar l'assignatura en 1a convocatòria s'ha d'obtenir com a mínim 5 punts, sobre un màxim de 10, en la suma de les qualificacions ponderades pels percentatges establerts i obtingudes en les diferents parts de que consta el sistema d'avaluació (totes elles obligatòries). No hi ha nota mínima en cap part del sistema d'avaluació. La qualificació en la 2a convocatòria s'obtindrà com aquella que resulti ser més alta entre les dues següents: a) La nota obtinguda en la prova integral teoricopràctica que es realitzi en 2a convocatòria (el 100% de la qualificació final s'obté d'aquesta prova: 50% la part teòrica i el 50% la part pràctica). La prova integral o examen final de 2a convocatòria seguirà el mateix esquema i estructura que el de 1a convocatòria. b) La mitjana ponderada entre la nota de la prova integral realitzada en 2a convocatòria (que pondera un 35% la part teòrica i un 35% la part pràctica) i les notes obtingudes en 1a convocatòria en les 2 activitats d'avaluació continuada de l'APL (que ponderen en conjunt un 30%). Durant la realització de les proves integrals (exàmens), tant de la 1a convocatòria com de la 2a convocatòria i, si és el cas, de la convocatòria addicional, els estudiants no podran tindre al seu abast cap tipus de dispositiu telemàtic de comunicació i transmissió de dades (en el seu cas, hauran d'estar apagats i guardats). |
Bàsica |
NAVAS, J. E. I GUERRAS, L. A. , La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones., 2007 (o última edició), Madrid: Thomson-Civitas.
|
|
Complementària |
BUENO CAMPOS, E. et al., Dirección estratégica:Desarrollo de la estrategia y análisis de casos., 2006, Madrid: Pirámide.
FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, E., Dirección estratégica de la empresa: Fundamentos y puesta en práctica., 2005, Madrid: Delta.
GRANT, R. M., Dirección estratégica: Conceptos, técnicas y aplicaciones., 2006 (o última edició), Madrid: Thomson-Civitas.
JOHNSON, G.; SCHOLES, K. i WHITTINGTON, R. , Dirección estratégica. Análisis de la estrategia de las organizaciones., 2006 (o última edició), Madrid: Pearson Prentice Hall.
MENGUZZATO, M. i RENAU PIQUERAS, J. J. , La dirección estratégica de la empresa: Un enfoque innovador del management , 1991, Barcelona: Ariel Economía.
PORTER, M. E., Estrategia competitiva. Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia., 2009 (o última edició), Madrid: Pirámide.
PORTER, M. E., Ventaja competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior., 1987 (o última edició), México: CECSA
PORTER, M. E., Ser competitivo: Nuevas aportaciones y conclusiones. , 2003 (o última edició), Bilbao: Deusto.
STRATEGOR, Estrategia, estructura, decisión, identidad: Política general de la empresa., 1995, Barcelona: Masson.
THOMPSON, A. A. Jr.;STRICKLAND III, A. J. i GAMBLE, J. E. , Administración estratégica:Teoría y casos., 2012 (o última edició), México: McGraw-Hill.
Strickland III , A.J.; Janes,A.; Thompson,A.A.; Sutton, C.; , Gamble,J.; Peteraf,M.A., Administración estratégica: Teoría y casos, 2018 (o última edició), McGraw-Hill
Chiavenato, I., Planeación estratégica: Fundamentos y aplicaciones, 2017 (o última edició), McGraw-Hill
David,F.R.i David,F.R., Conceptos de administración estratégica, 2017 (o última edició), Pearson
Hill,C.W.L. i Jones,G.R., Administración estratégica, 2014 (o última edició), McGraw-Hill
Johnson, G.; Scholes,K. i Whittington,R., Dirección estratégica, 2006 (o última edició), Pearson
Ribeiro, D. i Peris-Ortiz, M., Casos de dirección estratégica, 2012 (o última edició), Pearson
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|