DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) INNOVACIÓ I CANVI TECNOLÒGIC Código 16214219
Titulación
Grau en Administració i Direcció d'Empreses (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa Tercer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Economia
Coordinador/a
CONTI MARTÍ, HUMBERT
SALDAÑA BUESA, FRANCISCO
Correo-e mercedes.teruel@urv.cat
francisco.saldana@urv.cat
Profesores/as
TERUEL CARRIZOSA, MERCEDES
SALDAÑA BUESA, FRANCISCO
Web
Descripción general e información relevante

DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA

La matèria s'ocupa d’un dels principals instruments de les empreses per a competir: la innovació en els productes, els processos, los organitzacions o els canals de marketing. Les empreses que innoven milloren la seva capacitat per competir en els mercats, però també afecten favorablement a les empreses del voltant, gràcies als efectes positius que provoca el coneixement. Avui el paper del coneixement en el progrés i el creixement dels països és inqüestionable, i per això tots els governs despleguen molts esforços per facilitar que les seves empreses inverteixen en la innovació. La segona part del temari adopta una dimensió més normativa de cara a estudiar els instruments a l’abast dels governs, especialment del català, per fomentar la innovació empresarial. Aquesta matèria fa un ressò especial de la contribució del canvi tecnològic al creixement econòmic i al benestar social.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter financero-comptable, econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions empresarials.
 A6 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa que reflecteixin la capacitat per identificar i desenvolupar iniciatives empresarials.
 A7 Analitzar amb rigor científic estudis de cas d'empreses i problemes empresarials i emetre informes d'assessorament i consultoria que donin resposta a aquests problemes.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Cerca les fons d’informació estadística i empresarial.
 A6 Planifica un pla de gestió d’un projecte d’innovació.
Gestiona projectes empresarials d’I+D+i
 A7 Redacta estudis sectorials sobre la dinàmica de mercats concrets.
Sap fer Informes sobre l’evolució interna de les empreses.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
 B4 Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
tema Subtema
TEMA 1. PRESENTACIÓ DEL CURS I PLA DE TREBALL
1.1 Pla de treball i objectiu de la matèria
1.2 Calendari i activitats del curs
1.3 Un cas d’empresa innovadora: El Bulli
1.4 Un cas d’una indústria: la història del neumàtic
1.5 Les fonts estadístiques
1.6 Estructura d’un article i referències bibliogràfiques

TEMA 2. LA ECONOMIA DE LA INNOVACIÓ
2.1 La Economia de la Innovació
2.2 Els manuals de la família Frascati
2.3 El Manual d’Oslo
2.4 Definicions de la I+D i de la innovació
2.5 Les fonts de la innovació
2.6 Tipologia d'innovacions
2.7 La cooperació en projectes de I+D
2.8 El coneixement com a bé econòmic
2.9 Les externalitats del coneixement
TEMA 3. LA INNOVACIÓ I ELS ECONOMISTES 3.1 Els economistes clàssics i la innovació
3.2 La teoría de Schumpeter: la figura de l’emprendedor
3.3 Les hipòtesis de Schumpeter: la destrucció creativa
3.4 L’estructura del mercat i els incentius per innovar
3.5 Dimensió de la empresa i incentius per innovar
3.6 Innovació i competència en els mercats
TEMA 4. LA INNOVACIÓ I L’ESTRUCTURA DE MERCAT 4.1 La naturalesa del coneixement
4.2 La innovació, el monopoli i la competència perfecta
4.3 La innovació i el monopoli
4.4 La innovació i la competència perfecta
4.5 La innovació i l'oligopoli
4.6 El lideratge tecnològic
TEMA 5. INNOVACIÓ I CREIXENT ECONÓMIC 5.1 La evidència empírica
5.2 La innovació i el benestar del països
5.3 Les teoríes del creixement econòmic
5.4 Els models neoclàssics de creixement econòmic
4.5 Els models de creixement endògen
TEMA 6.-ELS SISTEMES D’INNOVACIÓ 6.1 El sistema de recerca i innovació.
6.2 Els agents del sistema
6.3 Els sistemes nacionals, territorials o sectorials
6.4 La transferència de tecnologia
6.5 La cooperació en projectes d'I+D
TEMA 7.- LA POLÍTICA D’I+D A CATALUNYA I A ESPANYA 7.1 Les polítiques públiques de ciència i tecnologia
7.2 La política d'innovació a Espanya i a Catalunya
7.3 Les polítiques tecnològiques a USA, Unió Europea i Japó.
7.4 Les patents
7.5 Efectes i objectius de les patents
TEMA 8.- ELS PROJECTES D'INNOVACIÓ A LES EMPRESES 8.1 Què es un projecte d'innovació?
8.2 Elements que participen en un projecte d'innovació
8.4 Gestió de projectes d’I+D
8.3 Les agències de suport a la I+D
8.4 Les ajudes a la I+D

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A2
A7
22 22 44
Treballs
A6
B2
B4
22 50 72
Debats
B3
C4
4 16 20
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de desenvolupament
A2
A6
A7
2 0 2
Proves de desenvolupament
A2
A6
A7
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de la matèria. Importància de la innovació en les nostres societats.
La innovació com instrument de competència de les empreses.
Que ès l'economia de la innovació?
Sessió Magistral En aquestes sessions el professor/a presenta els continguts de la matèria, amb un debat obert i amb el suport de material disponible en el moodle.
Treballs Els treballs pràctics tenen com a objectiu facilitar a l'estudiant/a l'apresentatge en la redacció d'informes, l'anàlisi de dades i la presentació de resultats empírics sota el suport de les respectives teories.
Debats En aquests espais es preten crear ambients per a debatre aspectes relacionats amb temes actuals de les nostres societats, en especial relacionats amb la innovació i la ciència.
Atenció personalitzada Espais tuturial entre el professor/a i l'estudiant/a.
Resolució de dubtes, problemes, plantejament de questions, etc.

Atenció personalitzada
descripción

Com a eina pel bon seguiment del curs es preveu una dedicació per part del docent en termes de tutoria presencial en horaris prèviament establerts i coneguts per l’alumne. L'atenció personalitzada és l'espai on es troben cara a cara alumne i professor per a fer un seguiment de la matèria i abordar les qüestions pendents i els dubtes que pugui generar el treball de classe i de fora. Es durà a terme amb cita prèvia a consultar amb el professor.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A6
B2
B4
treball en equip sobre una empresa innovadora


20%
Proves de desenvolupament
A2
A6
A7
Prova parcial no eliminatòria (temes 1,2,3 i 4) 10%
Proves de desenvolupament
A2
A6
A7
Prova final eliminatòria (tots els temes) 60%
Otros  

Resolució de problemes i participació

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La nota final del curs estarà determinada per la participació activa de l'alumne a classe (assistència, participació en els debats, lectura de referències bibliogràfiques, etc.). Es valorarà especialment el rigor i la originalitat del treball realitzat.

La segona convocatòria està adreçada per als alumnes que no superin la primera, al llarg del curs. Consistirà en un prova escrita i es tindran en consideració els treballs pràctics fets durant el curs. Els alumnes podran obtenir la qualificació màxima.


Fonts d'informació

Bàsica

OCDE (2005) Manual de Oslo, París

OCDE (2005) Manual de Frascati, París

Segarra, A. (2001):“Barreras a la entrada e Innovación Tecnológica” en Callejón, M. et al, Economía Industrial ,Editorial Cívitas, Madrid, pp. 199-244. 

Segarra, A. (2007): “Los actores de la política de innovación a escala regional” en Vence, X. (Coord.),Las políticas de innovación en Europa, Editorial Piràmide, Madrid. 

Bayona, C.; García-Marco, T., Huerta, E., 2003. ¿Cooperar en I+D? Con quién y para qué. Revista de Economía Aplicada 31, 103-134.

Complementària

Sala-i-Martin, X. (1994): Apuntes de crecimiento económico, Antoni Bosch Editor, Barcelona.

Schumpeter, J. (1945):  Capitalismo, Socialismo y Democracia, (edició en castellà a Edicions Aguilar, Madrid, 1968).

Audretsch, D. and Acs, Z.J. (1991): “Innovation and Size at the Firm Level”, Southern Economic Journal, vol. 57 (3), pp. 739-744.

Sthephan, P.E. (1996): “The Economics of Science”, Journal of Economic Literature, 34: 1199-1235.

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.