DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) MÀRQUETING INDUSTRIAL I DE SERVEIS Código 16234212
Titulación
Grau en Administració i Direcció d'Empreses (CTE) (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa Tercer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BARRULLAS BONET, JUDIT
Correo-e judit.barrullas@urv.cat
Profesores/as
BARRULLAS BONET, JUDIT
Web
Descripción general e información relevante

DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA:

Aquesta assignatura es divideix en dos blocs ben diferenciats: el màrqueting industrial i el màrqueting de serveis. Per una banda, estudiarem què és el màrqueting industrial així com quines estratègies i tàctiques les empreses industrials apliquen en els mercats on operen; i en el segon bloc de l'assignatura, ens centrarem a estudiar el màrqueting de serveis per tal de conèixer com s'apliquen les estratègies de màrqueting dins de les empreses que ofereixen serveis i a través de quines eines podem avaluar el servei que reben els clients.

L'objectiu general de l'assignatura és ensenyar com aplicar les estratègies i tàctiques de màrqueting als mercats industrials i de serveis.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Dirigir una empresa o una altra institució pública o privada i dirigir o gestionar en alguna de les seves àrees funcionals (recursos humans, administració i finances, comercialització i màrqueting, operacions).
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Comprèn les funcions i tasques que realitza el Director de Màrqueting dins de les empreses industrials o de serveis.
Coneix i utilitza els criteris d’anàlisi necessaris per a la presa de decisions de Màrqueting en empreses industrials o de serveis.
Sap resoldre problemes relacionats amb les estratègies de Màrqueting propis d’empreses industrials o de serveis.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
PART I. MÀRQUETING INDUSTRIAL
TEMA 1. Introducció al màrqueting industrial
1.1. Què és el màrqueting industrial
1.2. Màrqueting industrial vs màrqueting de consum
1.3. Tipus de clients industrials
1.4. Tipus de productes industrials
1.5. El màrqueting mix industrial



TEMA 2. Comportament de compra organitzacional 2.1. Introducció
2.2. Característiques del mercat industrial
2.3. El centre de compra
2.4. Fases del procés de decisió de compra
2.5. Tipus de situacions de compra
2.6. Implicacions per a compres industrials
2.7. Implicacions per a vendes industrials
2.8. Teories de compres en les organitzacions


TEMA 3. Segmentació en els mercats industrials 3.1. Introducció
3.2. Avantatges i limitacions
3.3. Criteris de segmentació
3.4. Estratègies de mercat objectiu
TEMA 4. Màrqueting mix industrial 4.1. Introducció
4.2. Producte
4.3. Distribució
4.4. Preu
4.5. Comunicació
TEMA 5. Relacions comercials en els mercats industrials 5.1. CRM
5.2. Relació venedor-client
5.3. Motivació per a relacionar-se
5.4. Tipus de relacions en el mercat industrial
5.5. Avantatges del màrqueting relacional
5.6. Quan establir relacions en els mercats industrials
5.7. Estratègies per a relacionar-se en els mercats industrials
5.8. Com distribuir els recursos entre diferents grups de clients
5.9. Model de desenvolupament de relacions
PART II. MÀRQUETING DE SERVEIS.
TEMA 1. Naturalesa i classificació dels serveis.
1.1. Naturalesa
1.2. Els serveis en els productes ampliats
1.3. Classificació
1.4. El model molecular
1.5. Característiques diferencials dels serveis

TEMA 2. La Qualitat del Servei.
2.1. Definició
2.2. Disseny per a la qualitat
2.3. Model de diagnòstic de la qualitat
2.4. Millora de la qualitat
2.5. El ServQual
2.6. Qualitat del servei i els empleats
2.7. Qualitat del servei i l'evidència física
TEMA 3. Pla de Mk de Serveis
3.1. Conceptualització del pla de màrqueting de serveis
3.2. Fixació de preus del servei
3.3. Promoció del servei
3.4. Comunicació del servei

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A5
2 2 4
Sessió Magistral
B3
C3
C4
30 48 78
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
B3
C3
C4
10 18 28
Presentacions / exposicions
A5
B3
C3
C4
4 8 12
Atenció personalitzada
1 1 2
Treballs
A5
B3
C3
C4
4 20 24
 
Proves objectives de tipus test
A5
B3
1 1 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Fer entendre el concepte d'estudi a través de la presentació de l'assignatura, l'estructura i les unitats que es duran a terme, així com els objectius d'aprenentatge del curs i l'avaluació.
Sessió Magistral Per explicar la teoria que figura en el programa
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aplicació a l'aula dels coneixements teòrics, presentacions d'estudis de casos, resolució de problemes, anàlisi i debats relacionats amb els continguts del mòdul.
Presentacions / exposicions Presentació escrita dels treballs i exposició oral
Atenció personalitzada Temps d'ensenyament personal dedicat als estudiants per resoldre qualsevol dubte o problema.
Treballs Realització de dos treballs en grup

Atenció personalitzada
descripción
En cas que la docència sigui presencial l'atenció personalitzada es podrà dur a terme al despatx del professor/a o a l'aula sigui abans o després de la classe.

En cas que la docència sigui mixta/híbrida aquesta atenció podrà dur-se a terme a través d'eines virtuals o per videoconferència.

A més, sigui como sigui la docència, la comunicació també pot fer-se a través del correu electrònic i/o moodle.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A5
B3
C3
C4
Treball 1 sobre Màrqueting Industrial: 20%

Treball 2 sobre Màrqueting de Serveis: 20%
20%

20%
Proves objectives de tipus test
A5
B3
Examen final de tot el temari 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Nota mínima d'examen per ambdues convocatòries per tal de fer la mitja amb l'avaluació continuada: 3,5

Primera convocatòria:

Examen sobre tot el temari: 50% de la nota

Treball 1 sobre Màrqueting Industrial: 20% de la nota (treball en grup)

Treball 2 sobre Màrqueting de Serveis: 20% de la nota (treball en grup)

Participació, assistència a classe, realització d'activitats, casos pràctics, debats,... : 10% de la nota (5% + 5%)

Segona convocatòria:

Examen sobre tot el temari: 60% de la nota

Treball 1 sobre Màrqueting Industrial: 20% de la nota (treball en grup)

Treball 2 sobre Màrqueting de Serveis: 20% de la nota (treball en grup)

Per aquells estudiants que decideixen presentar-se directament a la segona convocatòria tenen l'opció de realitzar els dos treballs individualment.


Fonts d'informació

Bàsica F. Robert Dwyer, John F. Tanner , Marketing industrial: conexión entre la estrategia, las relaciones y el aprendizaje, McGraw-Hill, 2007
Sangri Coral, Alberto , Marketing en empresas industriales, Editorial Mad, 2007
Valerie Zeithaml, Mary Jo Bitner , Marketing de Servicios, McGraw-Hill, 2010
Chias, J. , El Marketing son personas, McGraw-Hill, 1991
Prado, R. y Pascual, L., Marketing industrial y de servicios, ESIC, 2018

En el transcurs de l'assignatura es poden facilitar mes fonts d'informació, com articles científics els quals es treballaran a classe o a través d'una activitat.

Complementària

En el transcurs de l'assignatura es poden facilitar mes fonts d'informació, com articles científics els quals es treballaran a classe o a través d'una activitat.

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
DIRECCIÓ ESTRATÈGICA DE MÀRQUETING/16214115
FONAMENTS DE MÀRQUETING/16214114
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.