DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) ECONOMIA DE LA INNOVACIÓ I SISTEMES D'INNOVACIÓ Código 16655106
Titulación
Emprenedoria i Innovació (2014)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Economia
Coordinador/a
TERUEL CARRIZOSA, MERCEDES
Correo-e mercedes.teruel@urv.cat
Profesores/as
TERUEL CARRIZOSA, MERCEDES
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura pretén dotar l'estudiant de coneixements avançats sobre la naturalesa del procés innovador des d'una perspectiva de sistema d'innovació en el qual participen un col•lectiu heterogeni d'agents. És important que l'estudiant comprengui les diferències entre ciència i tecnologia, investigació/desenvolupament i innovació, investigació bàsica i aplicada, innovació i imitació, etc. Per tant, s'estudien qüestions com la naturalesa de la innovació i classificacions de les innovacions, els manuals de la família Frascati, la naturalesa i sistemes del procés innovador.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Valorar l'eficàcia de les polítiques públiques dirigides al foment de la creació d'empreses i la innovació.
 A6 Gestionar els projectes d'innovació de les noves empreses considerant el context micro i macroeconòmic.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Conèixer els agents que intervenen en els sistemes d'innovació
Reconèixer les problemàtiques en un sistema d'innovació
Definir actuacions que millorin el sistema d'innovació
 A6 Aprofundir en les teories de la innovació
Reconèixer els diferents factors que afecten el procés innovador de l'empresa.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT3 Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa.
Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema.
Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada.
Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
TEMA 1. LA INNOVACIÓ 1.1. Què és la innovació?
1.2. Perquè estudiar la innovació?
1.3. El procés innovador: Les generacions de models d’innovació.
1.4. Les taxonomies de la innovació.
1.5. Les noves tecnologies
TEMA 2. LES ESTRATEGIES EMPRESARIALS DE DESENVOLUPAMENT D'INNOVACIONS 2.1. Les Fusions i Adquisicions com estratègia d'adqusició de coneixement
2.2. Les start-ups com a model d'introducció d'innovacions en el mercat
2.3. La importància de la direcció en el desenvolupament d'innovacions de les grans empreses.

TEMA 3. ESTUDIS DE CASOS.
3.1. Casos internacionals.
3.2. Casos nacionals.
TEMA 4. SISTEMES DE LA INNOVACIÓ 4.1. Què és el Sistema d’Innovació / Les tipologies de Sistemes d’Innovació.
4.2. Què fa que les regions siguin innovadores? Mobilitat i estructura industrial.
4.3. Què fa que les regions siguin innovadores? Spillovers i altres forces d’aglomeració.
4.4. El rol de les institucions I l’organització I la seva dinàmica canviant.
4.5. Problemàtiques dels Sistemes d’Innovació .
4.6. Sistemes d’innovació i polítiques d’innovació .
TEMA 5. ESTUDIS DE CASOS. 5.1. Casos internacionals.
5.2. Casos nacionals.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
14 39 53
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A5
4 0 4
Sessió Magistral
A5
A6
20 20 40
Pràctiques a través de TIC
A6
CT3
16 29 45
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A5
2 2 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Anàlisi i realització de proposta d’un estudi de cas. La pràctica està basada en enunciats que l’estudiant haurà d’analitzar, reflexionar i donar resposta a les preguntes plantejades de forma escrita i/o oral.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Assistència a xerrades científiques de ponents de prestigi.
Sessió Magistral Presentació de materials teòrics per part del professor.
Pràctiques a través de TIC Pràctiques en l'aula TIC de recerca, tractament i anàlisi de dades.
Atenció personalitzada Atenció a preguntes i dubtes dels estudiants tant de la matèria donada com dels estudis de casos.

Atenció personalitzada
descripción
L'estudiant podrà plantejar dubtes a l'aula ordinària així com via electrònica (Moodle o correu electrònic). A més a més, el professorat tindrà un horari d'atenció en el despatx. S'informarà d'aquest a l'inici del curs i estarà disponible en el Moodle.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
Aquesta prova tindrà lloc durant el període lectiu. La prova consistirà en analitzar i reflexionar sobre un estudi plantejat. S'inclou la presentació. 30%
Pràctiques a través de TIC
A6
CT3
Valoració del desenvolupament a l'aula TIC dels supòsits pràctics. La valoració és integral: plantejament de l'anàlisis, recerca de dades i anàlisi de les dades. S'inclou la presentació. 40%
Proves mixtes
A5
Proves que consisteixen en preguntes curtes, preguntes de desenvolupament de temari així com d’anàlisi de casos. La prova es realitzarà durant el període d’exàmens. 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació en segona convocatòria es basarà en una prova similar a la realitzada en la primera convocatòria. La nota de les proves durant el període lectiu es guardaran (amb el mateix percentatge que en la primera convocatòria) sempre que millorin la nota de la prova realitzada en la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Swann, G. M. P., The Economics of innovation : an introduction, , Cheltenham, UK ; Northampton, MA : Edward Elgar, c
Teruel, Mercedes (ed.), El sistema territorial d'innovació de la demarcació de Tarragona, 2010, Tarragona : Publicacions URV
Teruel Carrizosa, Mercedes; Jové Llopis, Elisenda i Coll Martinez, Eva. (2018), Start-ups: explorant innovacions disruptives a Catalunya,, Publicacions URV, Tarragona
Smith, David, Exploring Innovation, McGraw Hill,, London
Tidd, J. and Bessant, J.,, Managing Innovation: Integrating technological, market and organizatinal change,, John Wiley & Sons,, USA
OCDE (1994),, Manual de OSLO, , París
Zoltan Acs, Regional Innovation, Knowledge and Global Change, Routledge, New York

Altre material bibliogràfic que el professorat distribueixi.

Other references suggested by the professor for each lesson.

Coad, A. , Segarra, Agustí and Teruel, Mercedes (2020): "A bit of basic, a bit of applied? R&D strategies and firm performance", The Journal of Technology Transfer, doi.org/10.1007/s10961-020-09826-1,

Crépon, B., Duguet, E., & Mairessec, J. (1998). Research, Innovation And Productivi [Ty: An Econometric Analysis At The Firm Level. Economics of Innovation and new Technology, 7(2), 115-158.

Phillips, G. M., & Zhdanov, A. (2013). R&D and the incentives from merger and acquisition activity. The Review of Financial Studies, 26(1), 34-78.

Méndez-Ortega, C. and Teruel, Mercedes (2020): “To Acquire or not to Acquire: The Effects of Acquisitions in the Software Industry", Journal of Evolutionary Economics, 30, 793–814

Rothwell, R. (1994). Towards the fifth?generation innovation process. International marketing review, 11, 7-31.

Teruel, Mercedes , Coad, A. , Domnick, C. , Flachenecker, F. , Harasztosi, P. , Janiri, M.L. and Pal, R. (2021): “The birth of new HGEs: internationalization through new digital technologies”, The Journal of Technology Transfer, doi.org /10.1007/s10961-021-09861-6.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.