Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | INF6 |
Conocimiento de las características, funcionalidades y arquitectura de los sistemas distribuidos, las redes de computadores e internet. |
| INF10 |
Conocimiento y utilización de tecnologias y herramientas para proporcionar seguridad a las aplicaciones y sistemas informáticos. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| INF6 |
Comprende el funcionamiento de una infraestructura de clave pública
Conoce los riesgos de las comunicaciones TCP/IP
Conoce y sabe utilizar los protocolos de comunicación seguros existentes en la actualidad para proteger las comunicaciones
| | INF10 |
Comprende el funcionamiento de los criptosistemas simétricos y asimétricos
Comprende el funcionamiento de una infraestructura de clave pública
Conoce las técnicas para crear un sistema de decepción
Conoce y sabe utilizar los protocolos de comunicación seguros existentes en la actualidad para proteger las comunicaciones
Sabe configurar un cortafuegos
Sabe configurar un sistema de detección de intrusiones
Sabe utilizar herramientas de detección de vulnerabilidades
Sabe utilizar los diferentes tipos de criptosistemas en función de las necesidades
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1. Eines criptogràfiques |
1.1. Introducció
1.2. Xifratge de flux.
1.3. Xifratge de bloc.
1.4. Xifratge de clau pública.
1.5. Signatures digitals.
1.6. El sobre digital.
1.7. Infraestructura de clau pública.
1.8. Dispositius de seguretat. |
2. Protocols segurs de comunicació |
2.1. Introducció.
2.2. Protocols a nivell d’enllaç
2.3. Protocols a nivell de xarxa: IPSec
2.4. Protocols a nivell de transport: SSL/TLS/SSH.
2.5. Protocols a nivell d’aplicació
|
3. Vulnerabilitats i protecció |
3.1. Introducció.
3.2. Escoltes i intercepció de dades.
3.3. Atacs contra l'autenticació.
3.4. Atacs contra la denegació de servei.
3.5. Atacs de programari.
3.6. Escaneig de ports.
3.7. Escaneig de vulnerabilitats.
3.8. Tallafocs. |
4. Detecció d’intrusions |
4.1. Introducció.
4.2. Sistemes de detecció d’intrusions (IDS)
4.3. SNORT.
4.3. Honeypots.
4.4. Consoles de seguretat. |
5. Gestió de la seguretat |
5.1 Sistema de Gestió de la Seguretat de la Informació.
5.2 Implantar, monitoritzar, mantenir i millorar.
5.3. ISO/IEC 27000-series |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0.5 |
1.5 |
Sesión magistral |
|
25 |
37.5 |
62.5 |
Practicas a través de TIC en aulas informáticas |
|
28 |
42 |
70 |
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Pruebas de desarrollo |
|
4 |
10 |
14 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
El professor descriu el contingut de l'assignatura i la forma d'avaluació. |
Sesión magistral |
El professor explica el temari de l'assignatura. En aquestes sessions també es plantegen exercicis que es resolen en hores de classe. |
Practicas a través de TIC en aulas informáticas |
Es duen a terme en sessions setmanals de dues hores. A l'inici de la sessió es proporciona un guió i s’expliquen els conceptes necessaris per dur a terme la pràctica. Els estudiants realitzen la pràctica agrupats en parelles. |
Atención personalizada |
Pràctiques a laboratoris:
Els alumnes poden consultar qualsevol dubte al professor. Ho poden fer en hores de classe, anant al seu despatx en hores de consulta, a través de correu electrònic, mitjançant l’entorn del moodle, o amb eines de videoconferència autoritzades per la URV en hores concertades prèviament.
Sessió Magistral:
Els alumnes poden consultar qualsevol dubte al professor. Ho poden fer en hores de classe, anant al seu despatx en hores de consulta, a través de correu electrònic, mitjançant l’entorn del moodle, o amb eines de videoconferència autoritzades per la URV en hores concertades prèviament.
|
descripción |
Pràctiques a laboratoris:
Els alumnes poden consultar qualsevol dubte al professor. Ho poden fer en hores de classe, anant al seu despatx en hores de consulta, a través de correu electrònic, mitjançant l’entorn del Moodle, o amb eines de videoconferència autoritzades per la URV en hores concertades prèviament.
Sessió Magistral:
Els alumnes poden consultar qualsevol dubte al professor. Ho poden fer en hores de classe, anant al seu despatx en hores de consulta, a través de correu electrònic, mitjançant l’entorn del Moodle, amb eines de videoconferència autoritzades per la URV en hores concertades prèviament.
|
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Practicas a través de TIC en aulas informáticas |
|
L'assignatura es divideix en dos blocs, i a cada bloc hi ha una pràctica. La nota final de pràctiques (NP) es calcula de la forma següent:
NP=NP1*0.6+NP2*0.4
Nota pràctiques bloc I (NP1): temes 1 i 2
Nota pràctiques bloc II (NP2): temes 3, 4 i 5
-La nota mínima d’una pràctica per fer mitja amb la resta ha de ser 4.
-NP1 i NP2 han de ser més grans o iguals a 5 per superar les pràctiques del bloc corresponent. |
0.25 |
Pruebas de desarrollo |
|
L'assignatura es divideix en dos blocs, i la nota final de les proves de desenvolupament (NE) es calcula de la forma següent:
NE=E1*0.6+E2*0.4
Nota examen del bloc I (E1): temes 1 i 2
Nota examen del bloc II (E2): temes 3, 4 i 5
La nota mínima d'un examen per seguir amb l’AC és 4. Si en un dels dos exàmens (E1 o E2) la nota és inferior a 4 s'ha suspès l'AC. L'assignatura només es podrà superar recuperant la part suspesa a la segona convocatòria.
A partir d'un 4 es fa la mitja ponderada dels exàmens i la nota (NE) ha de ser superior a 5.
Les proves de desenvolupament es poden dur a terme en paper o mitjançant dispositius electrònics de la URV en aules informatitzades. |
0,75 |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Si els estudiants no segueixen l'avaluació contínua (AC), si han obtingut menys d'un 4 en un dels exàmens (E1 o E2), o no la superem (La Nota Final de l'Avaluació Contínua - NFAC - és inferior a 5) poden aprovar l'assignatura en segona convocatòria. Exàmens: -L'estudiant només haurà de realitzar l'examen del bloc que no hagi fet l'examen o que la nota de l'examen sigui inferior a 5. -L'estudiant tindrà una nota de cada bloc: NE1 (bloc 1) i NE2 (bloc 2). -La nota de l'examen de segona convocatòria de cada bloc ha de ser igual o superior a 4 (NE1 >= 4, NE2 >= 4) per fer mitja. -La nota dels exàmens es calcula igual que en l'AC: NE=0.6NE1+0.4NE2 Pràctiques: -Cal lliurar les pràctiques i superar-les seguint el mateix criteri que en l'AC. Per tant, l'estudiant tindrà una NP1 i NP2 que corresponen a la nota de pràctiques del bloc 1 i del bloc 2 respectivament. -La nota de pràctiques es calcula igual que en l'AC: NP=0.6NP1+0.4NP2 Nota final: NF=0.75NE+0.25NP Els estudiants no poden portar dispositius electrònics en cap de les proves escrites presencials. Les proves de desenvolupament es poden dur a terme en paper o mitjançant dispositius electrònics de la URV en aules informatitzades. Si donades les condicions sanitàries no es poden realitzar les proves presencialment (exàmens) es faran online a través de qüestionaris Moodle a les dates previstes. Aquests contindran preguntes pràctiques, és a dir, exercicis amb càlculs i problemes de raonament. Cada examen tindrà valors diferents o variacions del problema i per tant respostes diferents. És a dir, no hi haurà dos exàmens iguals. La durada de la prova serà de dues hores. Aquest termini de temps serà fix. En el cas de les proves online cal assegurar la identitat de l'alumne i que l'avaluació és individual, de manera que es procedirà de la forma següent: Accedir al “Campus Online de la URV” (Moodle) amb les credencials de l'estudiant uns 30 minuts abans de la prova.Connectar a continuació a l'aula de teoria del MS Teams (o eina de videoconferència autoritzada per la URV). Quan s'hi accedeixi cal fer-ho amb la càmera oberta. Es verificarà que qui participa a la prova online és l'estudiant i que està sol/a per fer la prova.Sol·licitar un compromís de conducta honesta, és a dir, que l'estudiant es compromet pel seu honor a desenvolupar la prova sense rebre cap ajuda externa. Respondrà les preguntes sense que ningú l'ajudi.Sol·licitar el vist-i-plau de l'estudiant perquè realitzi l'examen amb la càmera oberta.Apagar els micròfons durant la prova. No obstant, els podran connectar si tenen una pregunta general per fer o hi ha una incidència.Si es detecta un comportament deshonest i només hi ha un professor connectat es recolliran evidències de les accions.Si té una pregunta concreta sobre l'examen l'estudiant la pot enviar a la bústia del professor.En el cas que hi hagi una incidència es mirarà de resoldre el més ràpidament i augmentar el temps de resposta de l'estudiant que s'hagi vist afectat.A l'espai de l'assignatura del Moodle hi podreu consultar la informació actualitzada. |
Básica |
Sean Convery, Network Security Architectures, , Cisco Press, 2004
E.D.Zwicky, S.Cooper, D.B.Chapman, Building Internet Firewalls, 2n Edition, O'Reilly, 2000
Jordi Herrera Joancomartí, Joaquín García Alfaro, Xavier Perramón Tornil, Seguretat en Xarxes de Computadors, , Universitat Oberta de Catalunya, 2004
Josep Domingo-Ferrer, Jordi Herrera Joancomartí, Ricardo X. Sànchez del Castillo, Criptografia, , Universitat Oberta de Catalunya, 1999
Alfred J. Menezes, Paul C. van Oorschot, Scott A. Vanstone, Handbook of applied cryptography, , CRC Press, 2001
Bruce Schneider, Applied cryptography, , Wiley, 1996
|
|
Complementaria |
|
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|