DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) MATEMÀTICA DISCRETA II Código 17234010
Titulación
Grau en Enginyeria Informàtica (2010)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
BRAS AMOROS, MARIA
Correo-e maria.bras@urv.cat
oriol.farras@urv.cat
jordi.ribes@urv.cat
Profesores/as
BRAS AMOROS, MARIA
FARRÀS VENTURA, ORIOL
RIBES GONZALEZ, JORDI
Web http://moodle.urv.cat
Descripción general e información relevante

DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA: S'estudiaran l'aritmètica i l'àlgebra discreta i en general les eines matemàtiques necessàries per a les comunicacions digitals. En particular s'estudiaran els codis de control d'errors.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 FB1 Capacitat per resoldre els problemes matemàtics que puguin plantejar-se en l'enginyeria. Aptitud per aplicar els coneixements sobre àlgebra lineal, càlcul diferencial i integral, mètodes numèrics, algorísmia numèrica, estadística i optimització.
 FB3 Capacitat per comprendre i dominar els conceptes bàsics de matemàtica discreta, lògica, algorítmica i complexitat computacional, i l'aplicació per resoldre problemes propis de l'enginyeria.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Coneixement de les matèries bàsiques i tecnologies, que capacitin per a l’aprenentatge i desenvolupament de nous mètodes i tecnologies, així com les que els dotin d’una gran versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 FB1 Sap operar amb polinomis i sap analitzar les relacions de divisibilitat
Es familiaritza amb el concepte de codi lineal i sap manipular les matrius generadora i de control d'un codi lineal
Entén els codis de Hamming i sap construir-los
Coneix i sap aplicar la correcció d'errors d'un codi lineal per síndrome
Coneix els codis cíclics i entén el concepte de polinomi generador d'un codi cíclic. Sap fer les operacions bàsiques d'un codi utilitzant el polinomi cíclic
Coneix i sap construir i operar amb els codis algebraics, codis Reed Solomon i codis BCH
 FB3 Coneix els conceptes de divisibilitat, nombres primers i màxim comú divisor. Sap factoritzar un enter i determina la primalitat i sap calcular el màxim comú divisor.
Coneix la identitat de Bézout de dos enters i sap calcular els coeficients per mitjà de l'algoritme d'Euclides
Coneix i sap manipular les congruències d'enters i els anells Zm
Sap operar amb polinomis i sap analitzar les relacions de divisibilitat
Coneix i sap manipular els cossos finits
Distingeix i determina elements primitius d'un cos finit
Coneix els conceptes de codi de bloc, distància de Hamming, longitud i capacitat correctora
Coneix les fites més importants que relacionen la capacitat correctora amb la longitud d'un codi
Es familiaritza amb el concepte de codi lineal i sap manipular les matrius generadora i de control d'un codi lineal
Entén els codis de Hamming i sap construir-los
Coneix i sap aplicar la correcció d'errors d'un codi lineal per síndrome
Coneix els codis cíclics i entén el concepte de polinomi generador d'un codi cíclic. Sap fer les operacions bàsiques d'un codi utilitzant el polinomi cíclic
Coneix i sap construir i operar amb els codis algebraics, codis Reed Solomon i codis BCH
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Coneix les nocions bàsiques de teoria de la informació i el significat de la disciplina
Aproxima al concepte de canal sorollós, així com a la problemàtica de la detecció i la correcció d'errors
Té una petita idea de conceptes avançats i tècniques avançades en teoria de codis: descodificació local, descodificació en llista, codificació en xarxa, LDPC i descodificadors iteratius, codis algebraico-geomètrics, ...
Té una petita idea d'altres aplicacions dels codis (fingerprinting, esteganografia, criptografia, privadesa...)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Aritmètica i cossos finits Divisibilitat, nombres primers, màxim comú divisor.
Identitat de Bézout i algoritme d’Euclides.
Congruències. Anells Zm.
Polinomis, divisibilitat de polinomis, elements primitius.
Cossos finits.
Codificació de la informació
Teoria de la informació. Canals sorollosos. Codis de bloc. Distància de Hamming. Longitud i capacitat correctora. Fites.
Codis lineals. Matriu generadora i matriu de control. Correcció d’errors per síndrome. Codis cíclics. Polinomi generador. Matrius de Vandermonde. Codis algebraics. Codis Reed-Solomon.
Altres aplicacions de l'aritmètica Ús de l'aritmètica modular en comunicacions digitals i en la criptografia.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
FB1
FB3
B2
25 40 65
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
FB1
FB3
B2
15 20 35
Atenció personalitzada
1 0 1
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
FB1
FB3
B2
12 18 30
 
Proves pràctiques
FB1
FB3
B2
6 12 18
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats introductòries
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària A principi de curs es disposarà d'una llista de problemes.

Les classes de problemes s’intentarà que siguin participatives amb la implicació activa de l'alumnat. Els problemes es resoldran de manera col·lectiva sota el guiatge del professor/a.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Es proposaran una sèrie de problemes amb la intenció de reflexionar sobre els continguts apresos.

Es discutiran en petits grups amb petites ajudes del professor i s'haurà de formalitzar una eventual resolució.

Atenció personalitzada
descripción
L'atenció personalitzada s'utilitzarà per a resoldre dubtes dels estudiants

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves pràctiques
FB1
FB3
B2
- Resolució individual de problemes sobre aritmètica

- Resolució individual de problemes sobre codis lineals i codis cíclics

- Resolució de problemes sobre matrius de Vandermonde i codis Reed-Solomon
33% each, or 25% each depending on the other parameters
Otros  

Entregues sessions ABP

0% or 25% depending on the other parameters
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Totes les proves de resolució de problemes es resolen individualment. En totes les proves d'avaluació presencial queda totalment prohibit l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. Els exàmens es resolen sense calculadora.

L'assisstència als laboratoris, si es realitzen de forma presencial, és obligatòria si l'assignatura es cursa per primera vegada. Si no és la primera vegada que es cursa l'assignatura, es pot fer valdre la nota de laboratoris (ABP) del curs anterior.

La nota final es pot calcular de la següent manera:

---

Nota resolució de problemes 1 (cossos finits): PROB1 entre 0 i 10

Nota resolució de problemes 2 (codis lineals i cíclics): PROB2 entre 0 i 10

Nota resolució de problemes 3 (codis RS): PROB3 entre 0 i 10. Aquesta nota ha de ser igual o superior a 3,5

---

Nota ABP 1 : ABP1 entre 0 i 10

Nota ABP 2 : ABP2 entre 0 i 10

Nota ABP 3 : ABP3 entre 0 i 10

---

Nota ABP: (ABP1+ABP2+ABP3)/3, entre 0 i 10

---

NOTA FINAL PRIMERA CONVOCATÒRIA (sempre i quan PROB3>=3,5) = MAX( (PROB1+PROB2+PROB3)/3, (PROB1+PROB2+PROB3+ABP)/4 )

NOTA FINAL SEGONA CONVOCATÒRIA: 100% de la nota d'un examen final


Fonts d'informació

Bàsica M. Bras-Amorós i O. Farràs Ventura, Matemàtica Discreta II, 2022, Universitat Rovira i Virgili

Complementària R.M. Roth, Introduction to Coding Theory, 2006, Cambridge University Press
P. Garrett, The Mathematics of Coding Theory, 2003, Prentice Hall
N.L. Biggs , Discrete Mathematics , 2002, Oxford University Press
D. Applebaum , Probability and information : an integrated approach , 1996 , Cambridge University Press
F.J. MacWilliams, N.J.A. Sloane, The Theory of Error-Correcting Codes , 2006 , North-Holland
S. Roman , Coding and Information Theory , 1992, Graduate Texts in Mathematics
S. Xambó, Block Error-Correcting Codes, https://web.mat.upc.edu/sebastia.xambo/CC/CC-Book.html, Universitext, Springer, 2003
J.M. Brunat i E. Ventura, Informació i Codis, 2001, Universitat Politècnica de Catalunya

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ANÀLISI MATEMÀTICA I/17234005
ÀLGEBRA LINEAL/17234007
MATEMÀTICA DISCRETA I/17234009
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.