IDENTIFYING DATA 2022_23
Subject (*) INTERACCIÓ PERSONA-ORDINADOR Code 17234104
Study programme
Grau en Enginyeria Informàtica (2010)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modality and teaching language
Department Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinator
GARCÍA FAMOSO, MARÍA MONTSERRAT
E-mail montse.garcia@urv.cat
jordi.duch@urv.cat
Lecturers
GARCÍA FAMOSO, MARÍA MONTSERRAT
DUCH GAVALDÀ, JORDI
Web http://https://campusvirtual.urv.cat/
General description and relevant information
DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA:L’assignatura ha de servir per a introduir als alumnes els conceptes bàsics i la pràctica de la interacció persona-ordinador. Inclou com el factor humà afecta a la interacció, quins són els principals dispositius per a la interacció, fonaments de disseny de sistemes interactius, introducció a l'accessibilitat i avaluació de la usabilitat i l'accessibilitat.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A6 Capacitat per dissenyar, desenvolupar, avaluar i assegurar l’accessibilitat, ergonomia, usabilitat i seguretat dels sistemes, serveis i aplicacions informàtiques, així com de la informació que gestionen.
 CM17 Capacitat per dissenyar i avaluar interfícies persona-ordinador que garanteixin l'accessibilitat i usabilitat als sistemes, serveis i aplicacions informàtiques.
Type B Code Competences Transversal
 B3 Capacitat per resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, autonomia i creativitat. Capacitat per saber comunicar i transmetre els coneixements, habilitats i destreses de la professió d’enginyer tècnic en informàtica.
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A6 Avalua la usabilitat i accessibilitat de sistemes interactius.
 CM17 Coneix els fonaments de la interacció persona-ordinador
Comprèn com el factor humà afecta a la interacció persona-ordinador
Coneix els principals dispositius per a la interacció persona-ordinador
Sap realitzar un prototip d’una interfície d’usuari
Avalua la usabilitat i accessibilitat de sistemes interactius.
Type B Code Learning outcomes
 B3 És capaç de resoldre problemes de forma enginyosa, amb iniciativa i creativitat, tenint en compte els conceptes de l'assignatura.
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
Introducció
Disseny d'interfícies persona-ordinador
Recopilació de la informació
Definició de requisits
Conceptualització de la interacció
Aspectes congnitius
Tipus d'interícies

Interfícies avançades.
Prototipat
Avaluació

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A6
CM17
9 4.5 13.5
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A6
CM17
B3
24 48 72
Seminaris
CM17
3 1.5 4.5
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
CM17
B3
13 13 26
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A6
CM17
B3
4 12 16
Proves objectives de preguntes curtes
A6
CM17
B3
2 12 14
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Es presentarà a l'alumne el temari i criteris d'avaluació de l'assignatura, i es realitzarà una introducció general a la disciplina de la interacció persona-ordinador.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels continguts.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Sessions pràctiques de laboratori fent ús de les TIC en les quals es complementaran els continguts de les sessions magistrals d'una forma participativa.
Seminaris Seminaris de temes específics, relacionats amb el disseny de la interacció persona-ordenador.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Aplicació pràctica dels continguts teòrics presentats a classe.
Atenció personalitzada L'alumne podrà sol·licitar al professor sessions d'atenció individualitzada.

Atenció personalitzada
Description

L'atenció personalitzada es realitzarà a través de la missatgeria del Moodle, del fòrum de Moodle i presencialment, amb cita prèvia, al despatx.


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A6
CM17
B3
(PR) Els estudiants, en grups, hauran d'analitzar algun problema o tasca relacionada amb la informàtica, desenvolupar diferents alternatives de disseny, implementar un prototip detallat i avaluar-lo amb usuaris reals. Consta de diverses entregues i una exposició pública final. 50%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
CM17
B3
(EC) Els estudiants, en grups, hauran d'aplicar, de forma pràctica, els continguts presentats al aula. S'hauran de lliurar diversos treballs.
Pes 1a conv. : 15%
Pes 2a conv. : 0%
15%
Proves de desenvolupament
A6
CM17
B3
(PD) Prova escrita a l'aula (examen)
Pes 1a conv. : 20%
Pes 2a conv. : 30%
20%
Proves objectives de preguntes curtes
A6
CM17
B3
(PO) Es realitzaran exercicis i proves objectives de preguntes curtes a través de Moodle.
Pes 1a conv. : 15%
Pes 2a conv. : 20%
15%
Others  
 
Other comments and second exam session

1era convocatòria (avaluació continuada)

Es realitzaran una prova teòriques de desenvolupament (examen escrit), una prova objectiva de preguntes curtes (via moodle), diversos supòsits pràctics a l'aula i una pràctica a través de TIC que constarà de diversos lliuraments i una exposició pública. Per aprovar caldrà:

  • Haver lliurat la meitat més 1 dels estudis de casos fets a classe (EC).
  • Tenir una nota de 5 o superior en la mitjana de les proves de desenvolupament i objectives: (20%+15%)/3,5 >= 5
  • Que la mitjana de les proves pràctiques sigui 4 o superior: PR >= 4
  • Que la mitjana de les notes, calculada segons la següent fòrmula, sigui 5 o superior: NF >= 5
NF = 0,5 PR + 0,15 EC + 0,2 PD + 0,15 PO

2ona convocatòria

Els alumnes que NO segueixen l'avaluació continuada o que no aprovin l'assignatura durant l'avaluació continuada, hauran d'examinar-se en segona convocatòria i tornar a lliurar aquelles parts (PR, PD o PO) que no superin la qualificació de 5. Queden excloses els estudis de casos de la segona convocatòria. Per aprovar caldrà:

  • Tenir una nota de 5 o superior en la mitjana de les proves de desenvolupament i objectives: (30%+20%)/5 >= 5
  • Que la mitjana de les proves pràctiques sigui 4 o superior: PR >= 4
  • Que la mitjana de les notes, calculada segons la següent fórmula, sigui 5 o superior: NF >= 5

NF = 0,5 PR + 0,3 PD + 0,2 PO

Durant la realització de les proves teòriques no es podrà dur cap dispositiu electrònic, excepte si s'indica expressament que es pot utilitzar.


Fonts d'informació

Bàsica Sharp, Helen, Interaction design : beyond human-computer interaction, 5th, Indianapolis, IN : Wiley
Jeff Johnson, Designing with the Mind in Mind: Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules, 1st, Morgan Kaufmann; 1 edition (June 3, 2010)
Steve Krug, Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability, 3rd, New Riders; 3 edition (December 23, 2013)

Complementària Toni Granollers i Saltiveri, Jesús Lorés Vidal, José Juan Cañas Delgado, Diseño de sistemas interactivos centrados en el usuario, 1st ed, Barcelona : UOC, 2005
Julio Abascal, José J. Cañas, Miguel Gea, Ana Belén Gil, Jesús Lorés, Ana Belén Martínez Prieto, Man, Introducción a la Interacción Persona-Ordenador, ,
GRIHO, Modelo de Proceso de la Ingeniería de la usabilidad y de la accesibilidad. MPIu+a, , Lleida
Ben Shneiderman & Catherine Plaisant, Designing the user interface : strategies for effective human-computer interaction, 5th ed, Upper Saddle River, N.J. ; London : Pearson Educat
Jakob Nielsen, useit.com, ,
, Usability First, ,

Recomanacions


Subjects that it is recommended to have taken before
FONAMENTS DE PROGRAMACIÓ I/17234001
PROGRAMACIÓ/17234114
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.