Type A
|
Code |
Competences Specific | | RT4 |
Capacitat d'analitzar i especificar els paràmetres fonamentals d'un sistema de comunicacions.
|
| RT5 |
Capacitat per avaluar els avantatges i inconvenients de diferents alternatives tecnològiques de desplegament o implementació de sistemes de comunicacions, des del punt de vista de l'espai del senyal, les pertorbacions, el soroll i els sistemes de modulació analògica i digital.
|
| ST5 |
Capacitat per a la selecció d'antenes, equips i sistemes de transmissió, propagació d'ones guiades i no guiades, per mitjans electromagnètics, de radiofreqüència o òptics i la corresponent gestió de l'espai radioelèctric i assignació de freqüències.
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| RT4 |
Caracteritza els sistemes i subsistemes de comunicacions
| | RT5 |
Utilitza la instrumentació de laboratori per a caracterització de sistemes de comunicacions
Mesura i caracteritza els senyals típiques en sistemes de comunicacions
Coneix la generació i desmodulació de senyals de comunicacions
| | ST5 |
Coneix el concepte d'espectre i ample de banda ocupat per senyals de comunicacions
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
1. Introducció al laboratori de radiofreqüència |
1.1. Instrumentació
1.2. Cables i connectors
1.3. Instal.lació d’antena col.lectiva |
2. L’analitzador d’espectre. |
2.1. Espectre radioelèctric.
2.2.Analitzador d’espectre. Comparació dominis temporal i freqüencial. Comparació amb analitzadors FFT. Utilització. Diagrama de blocs.
2.3 Mesures amb l’analitzador d’espectre.
|
3. L’analitzador de xarxes. |
3.1. Revisió definició parametres S, perdues i guany.
3.2. Cal•libració analitzador de xarxes.
3.3. Mesures de paràmetres S amb l’analitzadors d’espectre i pont reflectomètric
3.4. Caracterització de circuits actius. Compressió de guany.
|
4. Mesura de modulacions analògiques. |
4.1. Anàlisis de senyals modulats en AM, FM i polsos RF.
4.2. Espectre de la senyal FM. Generació de modulacions FM amb VCO.
|
5. Modulacions digitals bàsiques (ASK, FSK). |
5.1. Revisió de conceptes bàsics.
5.2. Generació i demodulació amb mòduls radio comercials.
5.3. Anàlisis i demodulació utilitzant eines SDR.
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Pràctiques a laboratoris |
|
24 |
40 |
64 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Activitats Introductòries |
Presentació del curs, objectius, metodologies, temaris i avaluació |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de pràctiques al laboratori, així com resolució de problemes pràctics amb ajuda de simuladors i eines TIC. Inclouran les explicacions necessàries per comprendre alguns conceptes o entendre el funcionament d'alguns instruments del laboratori. |
Atenció personalitzada |
L'atenció personalitzada es farà principalment en horari de consultes. L'objectiu es l'aclaració de dubtes concrets que pugui presentar l'alumne durant el curs, així com altres derivats de l'avaluació. |
Description |
L'atenció personalitzada es farà principalment en horari de consultes. L'objectiu es l'aclaració de dubtes concrets que pugui presentar l'alumne durant el curs, així com altres derivats de l'avaluació. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
Consistiran amb proves pràctiques relacionades amb les pràctiques del laboratori o continguts de l'assignatura. |
70 |
Others |
|
Avaluació de treball de laboratori pràctic, memòries o informes de treball de laboratori |
30 |
|
Other comments and second exam session |
- Per tal de fer mitja en el càlcul final de la nota de l'assignatura cal que totes les notes siguin iguals o superiors a 3. - Per aprovar l'assignatura, la nota mitja final ha de ser de 5 punts o superior. - No és permès l'ús de dispositius mòbils o altres aparells electrònics de recepció o transmissió de dades als examens. - A la segona convocatòria es guardarà la nota de pràctiques però caldrà repetir les proves suspeses. - En cas de que es produeixin canvis degut al Covid-19, s'adaptarà l'assignatura en funció dels esdeveniments sanitaris i aquests canvis s'indicaran als alumnes. |
Bàsica |
A.Lázaro, D.Girbau, Notes de classe de laboratori de telecomunicació , , disponible al moodle
M.Cubero, Análisis Espectral, 1991, Paraninfo
R.S. Carson, Radiocommunication concepts, 1990, John Wiley & Sons
Berral Montero, Instalación de Antenas de TV, 1986, Paraninfo
J.Smith, Modern Communication Circuits, 2a ed., 1997, McGraw-Hill
J.Berenguer, Radiofreqüència. Una introducció experimental, 1998, Edicions UPC
LEON W. COUCH, II, Sistemas de comunicación digitales y analógicos, 7a Ed. 2008, PEARSON EDUCACIÓN
|
|
Complementària |
P.E. Young, Electronic Communication Techniques, 5a Ed., 2003, Mc-Millan
A.Gilat, J.A. Macias, Matlab. Una introducción con ejemplos prácticos, 1a Edición, 2006, Ed.Reverté
P. Vizmuller, RF Design Guide; Systems, Circuits and equations, 1995, Artech House
John Breeds, Satellite Know How, Swift Television publications, 1998, Swift Television publications
J.L.Fernández, R.M. Lois , Sistemas para recepción de TV: analógica y digital, 2a ed., 1998, Televés
A. Goldsmith, Wireless Communications, 2005, Cambridge University Press
|
|
Subjects that continue the syllabus |
COMUNICACIONS DIGITALS/17244112 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
FONAMENTS DE COMUNICACIONS II/17244108 | ENGINYERIA DE RADIOFREQÜÈNCIA/17244111 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
FONAMENTS DE COMUNICACIONS I/17244103 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|