DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES VI Codi 18234123
Ensenyament
Grau en Infermeria (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
8.5 Obligatòria Quart AN
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
Adreça electrònica mdolors.burjales@urv.cat
laura.ortega@urv.cat
evamaria.sentis@urv.cat
cristina.galan@urv.cat
cristina.ferrer@urv.cat
noelia.trabalon@urv.cat
isaac.herrera@urv.cat
Professors/es
BURJALES MARTI, MARIA DOLORS
ORTEGA SANZ, LAURA
SENTIS SAHUN, EVA MARIA
GALÁN CONTRERAS, CRISTINA
FERRER GINER, CRISTINA
TRABALÓN MARTÍNEZ, NOELIA
HERRERA RAMOS, ISAAC
Web http://mdolors.burjales@urv.cat
Descripció general i informació rellevant
En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura. Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.

Les pràctiques clíniques en unitats de psiquiatria i de salut mental, tenent com a objectiu que l'alumne desenvolupi competències en relació a tenir cura de la persona, familia i comunitat en problemes de salut mental. La relació terapèutica és l'instrument bàsic en el rol de la infermera de salut mental. L'assignatura pretèn que l'alumne pugui còneixer quin és el rol de la infermera, quines són les problemàtiques més freqüents i capacitar-se per poder donar resposta, adquirirn habilitats d'observació, comunicació i gestió emocional.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A8.1 Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes.
 A8.2 Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament.
 A8.3 Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.
 A10 Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència.
 A15 Dirigir, avaluar i prestar les cures integrals d'infermeria, a l'individu, la família i la comunitat.
 A17.5 Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut.
 A22.3 Conèixer i ser capaç d'aplicar les tècniques de direcció de grups.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A8.1 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextes d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
 A8.2 Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
 A8.3 Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
 A10 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
 A15 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
 A17.5 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
 A22.3 Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
 A23.2 Reconèixer les pròpies actituds i la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 RA1. Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
RA2. Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
RA3. Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
RA4. Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
RA5. Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT7 RA2. Identificar els principals problemes ambientals.
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural. Rol d'infermeria de salut mental i la seva intervenció com a membre en l'equip multidisciplinari.Responsabilitat, Asertivitat, Solidaritat i actitut cooperativa en el grup d’iguals.

Desenvolupament del compromìs ètic, sensibilitat, escolta i empatia.

Sensibilitat envers un mateix i cap a altres: Presència, empatia, acceptació, congruència, proximitat, escolta, compromís ètic.

EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític. Processos de salut-malaltia mental i satisfacció de les necessitats bàsiques en l'àmbit personal, familiar i comunitari.

La Relació Terapèutica i comunicació.

Impacte de la malaltia mental en la qualitat de vida com a individu i com a família.

Programes de promoció i prevenció de la salut mental.

Protocols i guies de pràctica clínica en salut mental
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser. Identificar les activitats i/o intervencions terapèutiques que porta a terme la infermera de salut mental i/o els diferents membres de l'equip multidisciplinar.

Habilitats de comunicació, observació i valoració de la persona amb problemes de salut mental analitzant les pròpies acituds.

Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort.

Transmetre informació, protecció de la intimitat, autonomia, els drets, creences...

Respecte per les persones: intimitat, dignitat, autonomia, els drets, creences i desitjós de la persona.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques clíniques
A4
A8.1
A8.2
A8.3
A10
A15
A17.5
A22.3
A23.2
CT3
CT4
CT7
200 0 200
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A8.1
A10
A17.5
A22.3
CT7
0 4 4
Sessions clíniques
A4
A8.1
A10
A15
A22.3
A23.2
CT3
CT4
CT7
0 7 7
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Seminari introductori on s’explicarà el desenvolupament de les pràctiques: el programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació, normativa i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
Pràctiques clíniques Estada de pràctiques:
Les pràctiques es duran a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per setmana amb l'horari preestablert i/o segons s'acordi amb la unitat per afavorir l'aprenentatge de l'alumne.
L’aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges, a través d'un procés reflexiu i integrant els continguts adquirits a les assignatures teòriques i el seu aprenentatge pràctic.

A meitat del període, l'estudiant serà avaluat qualitativament sobre el desenvolupament de les seves pràctiques i, quan calgui, rebrà orientacions per reconduir-les per tal d'assolir-ne les competències abans que se n'acabi el termini. Al finalitzar les pràctiques clíniques, l'alumnat, serà avaluat segons el grau d'assoliment de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds.
Per a l'avaluació final també es consideraran el treballs lliurats a moodle i la participació en les sessions clíniques segons la proporció descrita a l'apartat d'avaluació d'aquesta guia.


Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització del portafoli on l'estudiant recopilia i organtiza els docuemnts i evidències que mostren la seva evoluació, trajectòria i reflexions envers l'aprenentatge de les pràctiques clíniques i demostren el seu assoliment de competències.
Mitjançant l'espai moodle l'alumne seguirà el pla de treball i recopilarà i organitzarà els documents i evidències que mostren l'evolució, trajectòria i reflexions envers l'aprenentatge de les pràctiques clíniques.
El portafoli està supervisat per la professora.
Sessions clíniques Es tracta d'un treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora.
Atenció personalitzada En el procès d'aprenentatge de l'assingatura l’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un tutor responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques que guiaran a l'estudiant en el seu aprenentatge, tant en l'aplicació de procediments, observació, en la vigilància, en la reflexió en acció, com en les acitutuds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.

L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un tutor responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors faran el seguiment de les pràctiques efectuades i participaran en l'avaluació de l’ estudiant tenint en compte els objectius plantejats. És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc on les realitzarà.


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18234006
INFERMERIA DE SALUT MENTAL I PSIQUIÀTRICA/18234106
DROGODEPENDÈNCIES I ALTRES ADDICCIONS/18234206
 
Altres comentaris
L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'avaluació de la tutora/tutor i professora/or acadèmic de les pràctiques clíniques. A meitat del període es farà una autoavaluació validada pel la /el seu tutora/or, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes que ajudin a assolir els objectius d'aprenentatge. Un cop finalitzat el període de pràctiques, la professora/or i la tutora/or faran una avaluació de l'alumne mitjançant la guia d'avaluació. L'avaluació del professor un cop finalitzat el període quedarà reflectida en les diferents activitats d'avaluació. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent necessari que tots estiguin superats per poder fer la mitjana ponderada. El coordinador del centre estarà pendent de tot el procés avaluatiu: objectius de l'alumne, treballs, sessions clíniques. Intervé també en situacions especials en quan a la presa de decisions. El professor responsable de l'assignatura rebrà el treball del alumne una vegada avaluat. És el responsable de la qualificació final de l'alumne És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria (directiva 2013/55UE del Parlamento Europeo y del Consejo de 20 de Noviembre de 2013). La segona convocatòria de pràctiques serà per l'alumnat que no hagi assolit algun dels objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques clíniques (malaltia, etc.). La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en un període ad-hoc que estableixi la facultat i sempre que sigui possible.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent