Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A17.3 |
Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació. |
| A17.4 |
Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A14 |
Realitzar les teràpies preservant la intimitat i confidencialitat
Identificar les pròpies reaccions emocionals que poden generar algunes tècniques. Experimentar els canvis que pot produir la reflexoteràpia. Identificar les emocions que li generen les reaccions del pacient
| | A17.3 |
Avaluar la manera en què les persones poden integrar algunes tècniques complementàries a la seva vida
| | A17.4 |
Reconèixer les diferents zones reflexes del peu i la seva relació en les diferents parts del cos. Reconèixer la dimensió i magnitud de les teràpies conegudes com a complementàries o alternatives a la medicina al·lopàtica
Identificar les pròpies reaccions emocionals que poden generar algunes tècniques. Experimentar els canvis que pot produir la reflexoteràpia. Identificar les emocions que li generen les reaccions del pacient
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Introducció
|
Bases fisiològiques de l'estrès i cuidatges del sobreestrès i altres factors desencadenants de desequilibri.
|
Unitat I: Respiració i tècniques |
1. Introducció a les tècniques respiratòries.
2. Identificació dels diferents espais respiratoris: r.abdominal, r.costal, r.mitja, r.alta.
3. Aprendre a respirar integrant els diferents espais.
4. Treball específic sobre el diafragma. |
Unitat II: Relaxació i visualització
|
1.Introducció al mètode de relaxació progressiva.
a) Aprendre la relació tensió-relaxació
b) Autoaplicació.
c) Aprendre a dirigir la relaxació progressiva a una persona o grup.
2. Introducció al mètode d'entrenament autogen de la relaxació.
a) Aprendre a reconèixer les diferents sensacions corporals.
b) Autoaplicació.
c) Aprendre a dirigir l'entrenament autogen a una persona o grup.
3.Introducció a la relaxació mental:meditació.
4.Introducció a la visualització curativa.
a) Autoaplicació.
b) Aprendre a dirigir-la a una persona o grup. |
Unitat III: Ioga |
1.Introducció a les tècniques de ioga.
a)Identificació del centre de gravetat, patrons posturals, desequilibris del cos i com corregir-los.
b)Consciència corporal:treball sobre l'eix central, la columna vertebral.
c)Autoobservació i possibles aplicacions en els cuidatges d'infermeria.
|
Unitat IV: Reflexoteràpia podal |
1. Introducció a la reflexoteràpia podal
2. Aprendre el massatge preparatori del peu.
3. Aprendre la tècnica del massatge reflexològic.
4. Aplicació de la tècnica en les afeccions més comunes.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
10 |
20 |
30 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
20 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Simulació de pràctiques de les diferents tècniques exposades teòricament. |
Atenció personalitzada |
Els estudiants tindran horari de tutories per a qualsevol dubte o problema amb l'assignatura |
Descripció |
L'atenció personalitzada es basarà en l'orientació a l'alumne en els seus dubtes, així com en la cerca bibliogràfica per realitzar el treball autònom d'estudi dels continguts bàsics de l'assignatura. L'estudiant es pot comunicar mitjançant moodle i correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Aquestes sessions s'avaluaran amb un treball individual de comprensió dels diferents continguts de l'assignatura |
50% |
Pràctiques a laboratoris |
|
S'avaluara l'actitud i aptitud, l'assistencia i participació. Aquesta avaluacio serà el 10% del total de aquest apartat
Realització d'un treball de grup sobre visualització curativa. Aquest treball serà 20% del total de aquest apartat
Exposició del treball de grup sobre visualització curativa.Aquesta exposició serà 20% del total de aquest apartat |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En cas d'una nova situació d'excepcionalitat, l'avaluació variarà en funció de les possibilitats del moment. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Bàsica |
AAVV., Técnicas cognitivas para el tratamiento del estrés, Ultima edició publicada, Martínez Roca, Barcelona
Snyder, M. Lindquist, R., Terapias complementarias y alternativas en Enfermería, Ultima edició publicada, Manual Moderno, México
Marquardt, H., Manual práctico de las zonas reflejas de los pies, Ultima edició publicada, Urano, Barcelona
Amador,I, Guía práctica de relajación, Ultima edició publicada, Edaf, Madrid
Epstein, G., Visualización curativa, Ultima edició publicada, Robinbook, Barcelona
Martínez, JL., Relajación y yoga, Ultima edició publicada, Paidotribo, Barcelona
Hewitt, J., EL gran libro de la relajación, Ultima edició publicada, Medici, Barcelona
Lodes, H., Aprende a respirar, Ultima edició publicada, De Bolsillo ,Barcelona
|
|
Complementària |
Irwin,E, Relajación curativa, Ultima edició publicada, Oniro,Barcelona
Carroll,C.Kimata,L, Yoga para dos, Ultima edició publicada, Integral,Barcelona
Cella,G, Respiración,abstracción sensorial.Concentración y meditación., Ultima edició publicada, Tutor,Madrid
Stormer,C, Reflexologia podal, Ultima edició publicada, Paidotribo, Barcelona
Burns,S, Las bases médicas del estrés, Ultima edició publicada, http://www.teachhealth.com/spanish.html
Morera, Victor, Bases posturales, Ultima edició publicada, http://concienciasinfronteras.com
Jaquemart,P, El yoga terapéutico, Ultima edició publicada, Robinbook, Barcelona
|
|
|
Altres comentaris |
Es recomana, venir a cada taller amb roba comòda i amb una tovallola. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|