IDENTIFYING DATA 2022_23
Subject (*) ESTRUCTURA I FUNCIÓ DE BIOMOLÈCULES Code 19204107
Study programme
Grau en Biotecnologia (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Segon 1Q
Modality and teaching language
Department Bioquímica i Biotecnologia
Coordinator
PUJADAS ANGUIANO, GERARD
E-mail gerard.pujadas@urv.cat
manuel.suarez@urv.cat
guillem.macip@urv.cat
eudald.llaurado@urv.cat
helena.torrell@urv.cat
helena.segu@urv.cat
Lecturers
PUJADAS ANGUIANO, GERARD
SUÁREZ RECIO, MANUEL
MACIP SANCHO, GUILLEM
LLAURADÓ CALERO, EUDALD
TORRELL GALCERAN, HELENA
SEGÚ MATAMOROS, HELENA
Web http://https://campusvirtual.urv.cat/
General description and relevant information

Assignatura que pretén familiaritzar a l’alumne amb l’estructura de les macromolècules més rellevants biològicament i correlacionar la seva estructura amb la seva funció.


Competències
Type A Code Competences Specific
 A4 Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic
Type B Code Competences Transversal
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
 CT3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A4 Utilitzar les eines bioinformàtiques per correlacionar l'estructura d'una biomolècula (proteïnes i àcids nucleics) amb la seva funció
Type B Code Learning outcomes
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital. (Ser digital)
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença. (Cercar)
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques. (Organitzar)
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació. (Compartir)
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo. (Comprensió)
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina. (Anàlisi)
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema. (Creativitat)
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista. (Innovació)
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores. (Avaluació)
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
PROTEÏNES
Tema 1: Interaccions no covalents
Tema 2: Estructura covalent de les proteïnes
Tema 3: Mètodes de determinació d'estructures
Tema 4: Estructura secundària de les proteïnes
Tema 5: Estructures supersecundàries
Tema 6: Estructura terciària de les proteïnes globulars
Tema 7: Estructura quaternària de les proteïnes
ACIDS NUCLEICS
Tema 8: Components estructurals dels àcids nucleics
Tema 9: Estructura secundària del DNA
Tema 10: Estructura dels principals tipus de RNA
Tema 11: Fonaments del reconeixement específic proteïna-DNA
GLÚCIDS
Tema 12: Glicobiologia
LIPIDS
Tema 13: Lipidologia

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A4
28 37 65
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CT2
CT3
28 42 70
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves objectives de preguntes curtes
A4
3 11 14
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries La introducció de l’assignatura es realitzarà durant la primera hora de classe i consistirà en una presentació del seu temari, la seva contextualització en el grau (indicant aquelles assignatures amb la que està més relacionada) i presentant la metodologia que s’utilitzarà per a la seva docència.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es tracta d’una assignatura amb un enfoc molt pràctic. Per tal d’assolir això, les pràctiques s’han dissenyat de forma que complementin la teoria proporcionada a classe i facilitin l'adquisició de les habilitats indispensables per a l'anàlisi estructural de macromolècules biològiques així com la comprensió de la correlació entre la seva estructura i la funció que realitzen.
Atenció personalitzada Els alumnes poden consultar els seus dubtes directament al professor anant al seu despatx (el 106) durant les hores de visita (veure web institucional) o també enviant un correu al professor.

Atenció personalitzada
Description

Els alumnes poden consultar els seus dubtes directament al professor anant al seu despatx (el 106) durant les hores de visita (veure web institucional) o també enviant-li un correu.


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CT2
CT3
L'avaluació de les pràctiques es realitzarà mitjançant:

(1) l'entrega de treballs que es faran en grups de 4/5 alumnes i on caldrà que demostrin que són capaços de resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp bioquímic/biotecnològic. La nota màxima d'aquesta part de l'avaluació de les pràctiques és de 1.5 punts (respecte a la nota màxima de l'assignatura que és de 10 punts)

(2) la realització d'un ÚNIC examen que es realitzarà el mateix dia que l'examen de teoria de la primera convocatòria (NO hi haurà doncs examen de pràctiques en la segona convocatòria donat que es guardarà la nota de pràctiques obtinguda en l'examen realitzat el dia de la primera convocatòria). La nota màxima d'aquesta part de l'avaluació de les pràctiques és de 3.5 punts (respecte a la nota màxima de l'assignatura que és de 10 punts)

NOTES IMPORTANTS: (1) l'assistència a TOTES les pràctiques de l'assignatura és requisit imprescindible per poder realitzar l'examen de pràctiques; i (2) sols es realitzarà examen de pràctiques una única vegada (que coincidirà amb el mateix dia que es fa l'examen de teoria de la primera convocatòria)
50%
Proves objectives de preguntes curtes
A4
Resposta a preguntes curtes relacionades amb la part del temari tractat a les sessions magistrals. 50%
Others  
 
Other comments and second exam session

En l'avaluació de la segona convocatòria es mantindrà la nota i el pes de la nota de pràctiques obtinguda en la primera convocatòria. Pel que fa a l'examen de teoria d'aquesta segona convocatòria, tindrà un format equivalent al de teoria de la primera convocatòria.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Kessel, Amit; Ben-Tal, Nir, Introduction to proteins : structure, function, and motion, CRC Press Taylor & Francis Group, 2018
Gómez-Moreno Calera, C., and Sancho Sanz, J., Estructura de proteínas, Ariel ciencia. Ariel, Barcelona, 2003
Lesk, A.M., Protein Science, Oxford University Press, cop., 2021
Neidle, S., Principles of Nucleic Acid Structure, Academic Press, cop., 2007

Complementària Petsko, G., and Ringe, D., Protein Structure and Function, New Science Press Ltd., London, UK, 2003
Lesk, A.M., Introduction to protein science, Oxford University Press, cop., Oxford, UK, 2004
Lesk, A.M., Introduction to protein architecture: the structural biology of proteins, Oxford University Press, cop., Oxford, UK, 2001
Rhodes, G., Crystallography made crystal clear: a guide for users of macromolecular models, Academic Press, cop., San Diego, 2000

Recomanacions


Subjects that it is recommended to have taken before
BIOQUÍMICA/19204008
BIOLOGIA/19204005
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.