Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A6 |
Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori dels àmbits de Biotecnologia, especialment químics, bioquímics, microbiològics i de biologia molecular, valorant els seus riscos i elements de seguretat |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A6 |
Descriure les principals metodologies aplicacions i processos utilitzats en la indústria biofarmacèutica
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1. BIOTECNOLOGIA EN LA INDÚSTRIA FARMACÈUTICA |
Introducció. Història de la indústria farmacèutica. Principals biofàrmacs. Estat actual de la biotecnologia i aplicacions a la indústria farmacèutica. Impacte de la biotecnologia en el procés de desenvolupament de fàrmacs. Farmacoeconomia. |
2. DESENVOLUPAMENT DE NOUS FÀRMACS A L'ERA POSTGENÒMICA |
Compostos "hit" i "lead". Elecció de la patologia i diana biològica. Validació d'una diana. Compostos "lead" i desenvolupament de nous fàrmacs. Química in silico. Cribatge. Optimització del compost. Altres estratègies terapèutiques. |
3. TECNOLOGIES I PROCESSOS BIOFARMACÈUTICS EN EL DESENVOLUPAMENT DE FÀRMACS |
Data mining, clonatge molecular i caracterització. Aïllament gènic. Sistemes d'expressió proteica. Optimització molecular per augmentar expressió proteica. Disseny racional. Exemples: Sandostatin, Norvir, Enbrel. Procés de desenvolupament de fàrmacs. Assaigs clínics. |
4. FONTS DE BIOFÀRMACS I ANÀLISI DEL PRODUCTE FINAL |
Sistemes de producció de biofàrmacs. E.coli com a font de proteïnes recombinants terapèutiques. Expressió de proteïnes recombinants en sistemes de cultius cel•lulars animals. Sistemes de producció addicionals: Llevats, fongs, animals transgènics, molses i insectes. Contaminants basats en proteïnes. Eliminació de les formes alterades de la proteína d'interès. Detecció d'impureses basades en proteïnes. Electroforèsi capilar. HPLC. Espectrometria de masses. Aproximacions immunològiques per la detecció de contaminants. Endotoxines i altres contaminants pirògens. |
5. FARMACOCINÈTICA I FARMACODINÀMIA DELS BIOFÀRMACS |
Introducció. Escalatge al•lomètric. Particulartitats farmacocinètiques i farmacodinàmiques de pèptids i proteïnes. Absorció i biodisponibilitat. Eliminació i metabolisme. Glicosilació i estabilitat proteica. "Chemical marking". Proteòlisi. Vies d'administració preferencials |
6. VACUNES |
Vacunes com a fàrmacs immunoactivadors específics basats en el processament d'antígens. Identificació del tipus de vacunes pel seu orígen i compossició. Vacunes sintètiques, recombinants, anti-idiotip. La immunologia dels adjuvants. Aplicacions de les vacunes: malalties infeccioses, autoimmunes i càncer. Perspectives en el desenvolupament de noves vacunes |
7. NOVES TERAPEUIES CONTRA EL CÀNCER
|
Inhibidors de tirosina cinases. Inhibidors de l'angiogènesi. Immunoteràpia |
8. ANTICOSSOS MONOCLONALS I IMMUNOTOXINES |
Definir immunoglobulines i antisèrums com a fàrmacs immunoactivadors específics passius. Distingir immunoglobulina d'antisèrum. Situar els anticossos monoclonals, els anticossos monoclonals humanitzats i les immunotoxines en aquest context. Caracteritzar farmacològicament aquests productes. Identificar els productes d'aquest tipus actualment comercialitzats. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sessió Magistral |
|
15 |
37.5 |
52.5 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
13.5 |
19.5 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Expossició dels continguts de l'assignatura (anglès) |
Atenció personalitzada |
Ressolució de dubtes de forma individualitzada |
Presentacions / exposicions |
L'estudiant presenta un tema relacionat amb el contingut de l'assignatura (català, anglès o castellà) |
descripción |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. L'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia o presencial (despatx 110), en horaris concertats prèviament per correu electrònic (cristina.torres@urv.cat), o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
L'estudiant presenta un tema relacionat amb el contingut de l'assignatura (català, anglès o castellà) |
20% |
Proves mixtes |
|
Examen teoria |
80% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
A segona convocatòria s'avaluarà el contingut complert de l'assignatura. Es guarda la nota del seminari (20%) Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. |
Bàsica |
J.M Walker, Molecular Biology and Biotechnology, tercera, Royal Society of Chemistry, (1993)
O.Kayser, Pharmaceutical Biotechnology. Drug Discovery and Clinical Applications, segona, Willey (2003)
G. Walsh, Biopharmaceuticals: Biochemistry and Biotechnology, tercera , Willey (1998)
G.Grandi, Genomics, proteomics and vaccines, primera, Willey (2004)
S.C.Gad, Handbook of Pharmaceutical Biotechnology, primera, Willey (2007)
M.Gibaldi, Biotchnology and Biopharmaceuticals. Transforming proteins and genes into drugs, segona , Willey (2003)
Texas University, Virtual laboratory of Pharmaceutical Biotechnology, , 2005
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|