DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) ALTRES MICROORGANISMES D'INTERÈS EN ENOLOGIA I VITICULTURA Código 19625209
Titulación
Begudes Fermentades (2014)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
CANO LIRA, JOSÉ FRANCISCO
Correo-e jose.cano@urv.cat
albertomiguel.stchigel@urv.cat
dania.garcias@urv.cat
javier.capilla@urv.cat
ana.fernandez@urv.cat
Profesores/as
CANO LIRA, JOSÉ FRANCISCO
STCHIGEL GLIKMAN, ALBERTO MIGUEL
GARCÍA SÁNCHEZ, DANIA
CAPILLA LUQUE, JAVIER
FERNÁNDEZ BRAVO, ANA
Web
Descripción general e información relevante

Donar a conèixer un cert nombre de microorganismes que, si bé no estan implicats directament en els processos fermentatius, són d'interès enològic, ja que poden afectar positiva o negativament les diferents etapes de l'elaboració dels vins. Aquests microorganismes estan presents de forma espontània als sòls i a la vinya, i també a la bodega. Així mateix, s'estudiaran les mesures a adoptar-ne per tal d’evitar contaminacions no desitjades, i d'aquesta manera garantir la qualitat i les característiques organolèptiques del producte final. També es donaran a conèixer diferents estratègies de control biològic de plagues i de malalties, com a eina per a una agricultura sostenible en el marc de la producció de vins ecològics i / o bio-dinàmics.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Aprofundir en els processos químics, bioquímics i tecnològics, així com en els últims avenços cientificotècnics, que intervenen en l'elaboració de begudes fermentades, des de la matèria primera al producte final
 A3 Aprofundir en l'estudi dels microorganismes implicats en l'elaboració de begudes fermentades, tant positius com alteradors, analitzant els últims avenços científics, i comprenent la influència que tenen sobre les propietats del producte final.
 A5 Interpretar i extreure informació útil a partir de dades obtingudes en el context de l'elaboració de begudes fermentades, utilitzant de manera adequada les eines d'anàlisi estadística, quimiomètric i de tractament gràfic de dades
 A9 Gestionar la informació i el coneixement utilitzant bibliografia cientificotècnica en el camp de la ciència i la tecnologia d'aliments
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Analitzar i aplicar nous processos tecnològics que intervenen en el procès d'elaboració del vi.
Reconèixer la realitat química del color del vi.
Interpretar la copigmentació i la formació de nous pigments.
 A3 Dominar la biologia dels fongs.
Reconèixer quines són les bases tradicionals de la classificació dels fongs.
Distingir les aplicacions biotecnològiques dels fongs filamentosos.
Reconèixer les tècniques generals i selectives d'aïllament.
Conèixer les tècniques moleculars emprades en la tipificació, identificació i filogènia dels fongs filamentosos.
 A5 Analitzar i aplicar nous processos tecnològics que intervenen en el procès d'elaboració del vi.
 A9 Conèixer les tècniques de biologia molecular utilitzades en la identificació i caracterització de microorganismes del vi.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir)
 CT3 Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió)
Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi)
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat)
Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació)
Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació)
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
Produir un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia)
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu)
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
Produir un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexes i interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1.- Microbiologia del sol

2.- Control biològic de plagues i malalties a la vinya

3.- Altres microorganismes no implicats en els processos fermentatius
1.1.- El sòl com nínxol ecològic (1 hora)

1.2.- Microorganismes del sòl (1 hora)

1.3.- Bacteris fotosintètics i fixadors del nitrogen (1 hora)

1.4.- Micorizes (1 hora)

1.5.- Bacteris i fongs patògens de la vinya residents al terra (2 hores)

2.1.- Bacteris emprats en el control biològic de plagues i malalties (2 hores)

2.2.- Fongs com agents pel biocontrol de plagues i malalties de la vinya (2 hores)

2.3. Els virus com a patògens i agents de control biològic (2 hores)

3.1.- Bacteris alterants del procés fermentatiu: els picats làctics i acètics (2 hores)

3.2.- Llevats i fongs filamentosos implicats en el deteriorament de les propietats organolèptiques dels vins: gust de suro. (1 hora)


Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A3
A5
A9
CT2
CT3
CT5
14 41 55
Seminaris
A3
A5
A9
4 10 14
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts teòrics necessaris per fonamentar els debats.
Seminaris Els estudiants han d'escollir un tema relacionat amb l'assignatura, elaborar a partir del mateix un resum de no més d'un full, i desenvolupar-ho a classe amb el suport d'una presentació “powerpoint”, en una exposició pública de 20 minuts de duració, més 10 minuts de preguntes realitzades pel personal docent i dels companys.
Atenció personalitzada Se realizará previa solicitud mediante el envio de un e-mail al profesor que corresponda

Atenció personalitzada
descripción
Els estudiants poden contactar amb el professor a través del correu electrònic, moodle i presencialment prèvia concertació de cita.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sessió Magistral
A1
A3
A5
A9
CT2
CT3
CT5
Segimiento de las clases presenciales
Seminaris
A3
A5
A9
Resumen escrito de un artículo de interés
Otros  

1.- Assistència al 80% de les classes magistrals 2.- Defensa de un seminari públic

100%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'assistència a menys del 80% de les sessions magistrals implicarà que l'alumne tindrà de fer un treball extra a determinar pels professors del curs per tal de poder fer efectiva la defensa del seminari.


Fonts d'informació

Bàsica

Michael J. Goss, Mário Carvalho, Isabel Brito. 2017. Functional Diversity of Mycorrhiza and Sustainable Agriculture. Management to Overcome Biotic and Abiotic Stresses. Academic Press. ISBN 978-0-12-804244-1.

Sally E. Smith, David Read. 2008. Mycorrhizal Symbiosis. 3rd edition. Academic Press. ISBN 978-0-12-370526-6.

Alfonso Carrascosa, Rosario Muñoz, Ramón González. 2005. Microbiología del vino. AMV Ediciones. ISBN 978-8-48-744006-9.

Luis Flores Martí. 2018. Defectos organolépticos del vino ¿cuáles y por qué?. AMV Ediciones. ISBN 978-84-946896-9-7.

Marcos Zenón Martín Fernández. 2015. Enfermedades de la vid y defectos del vino. Sus análisis y tratamientos. AMV Ediciones. ISBN 978-8-46-135175-6.

Luis Hidalgo Fernández-Cano, José Hidalgo Togores. 2011. Tratado de viticultura. AMV Ediciones. ISBN 978-8-48-476424-3.

Complementària

Recomanacions

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
AVENÇOS CIENTÍFICS EN LLEVATS VÍNICS/19625204
BIOTECNOLOGIA I CONTROL MICROBIOLÒGIC DEL VI/19625206
MICROBIOLOGIA DE LA CERVESA/19625219
ÚLTIMS AVENÇOS EN ELABORACIÓ DE VINAGRES I DESTIL.LATS/19625207

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
BEGUDES FERMENTADES/19625101
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.