IDENTIFYING DATA 2022_23
Subject (*) OCI I ENOTURISME Code 19635102
Study programme
Innovació en Enoturisme (Erasmus Mundus) (2016)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Primer 1Q
Modality and teaching language
Department Geografia
Coordinator
RUSSO , ANTONIO
ANTON CLAVÉ, SALVADOR
E-mail salvador.anton@urv.cat
jaume.salvat@urv.cat
antonio.russo@urv.cat
Lecturers
ANTON CLAVÉ, SALVADOR
SALVAT SALVAT, JAUME
RUSSO , ANTONIO
Web http://http://www.wintour-master.eu/en/what-is-wintour/structure-curriculum/
General description and relevant information

Aquesta assignatura introdueix i desenvolupa els conceptes i qüestions principals pel que fa a la relació entre recursos i productes de turisme del vi , desenvolupament socioeconòmic i territorial en àrees i regions vitivinícoles, i l'experiència del visitant.  Consta de 5 mòduls temàtics, els quals inclouen classes frontals (aproximadament 30 hores), debat i activitats d'avaluació en classe, així com visites, conferències per experts i practicants i tallers mòbils durant visites de camp.

Els docents són experts en turisme, i concretament: desenvolupament del turisme; sistemes de producció de turisme locals; impactes i aspectes regionals de desenvolupament de turisme; administració de la destinació i planificació; gestió de la qualitat i l'experiència de visitant; marcs polítics i de governança dels sistemes turístics. Els docents no són experts d'enologia, però tenen una llarga experiència d'investigació i docència en l'anàlisi del desenvolupament turístic com a 'qüestió territorial' i dels factors que afavoreixen o impedeixen el desenvolupament sostenible del turisme en la destinació, així com la rellevància de la innovació per a aquest resultat i els seus fonaments socials i polítics.

Aquest tema està desenvolupat en relació estricta amb la regió de Tarragona (que inclou regions de destinació diferents, més o menys especialitzades en turisme de vi, i 7 denominacions d'origen) com a exemplars dels conceptes, qüestions i problemes explorats en classe; des d'aquest punt de vista, les visites de camp i les altres activitats fora de classe ofereixen un entorn únic per aprofundir i testar el coneixement adquirit en classe, al 'món real'


Competències
Type A Code Competences Specific
 A3 Aprofundir en el funcionament dels sistemes turístics i adquirir coneixements sobre els principis de desenvolupament, gestió i governança de destinacions enoturístiques des d’una perspectiva sostenible, responsable i competitiva.
 A5 Dissenyar i implantar estratègies innovadores per al desenvolupament de productes i destinacions d’enoturisme.
Type B Code Competences Transversal
 CT1 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A3 Conèixer casos d'anàlisi de les destinacions i mercats turístics (enoturisme)
Comprendre el funcionament del sistema de producció i consum enoturístic
Apendre els diferents models de desenvolupament de l'enoturisme
 A5 Identificar i distingir els diferents tipus d'experiències i productes enoturístics
Conèixer els factors d'innovació en el desenvolupament de productes i activitats d'oci
Type B Code Learning outcomes
 CT1 L’estudiant planifica i desenvolupa de forma autònoma, organitzada i científica el projecte. (Procés)
L’estudiant genera un document científic en estructura i continguts. (Memòria / Informe)
L’estudiant presenta i defensa el treball (davant un tribunal, en el cas del TFM). (Defensa)
 CT7 Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional. (Medi ambient)
Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà/ana)
Aplicar els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional. (Ètica)
Incorporar la perspectiva de gènere en la seva activitat com a estudiant.
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
Tendències en turisme i oci. Destinacions, mercats i fluxos
Tendències en el desenvolupament de l’enoturisme. El sistema enoturístic
El desenvolupament turístic de les regions vitivinícoles. Factors clau, condicions i problemes de sostenibilitat - El procés de desenvolupament turístic: dimensions i models espacials i econòmics
- Productes vitivinícoles i paisatges com a actius turístics
- Temes socials i sostenibilitat en el desenvolupament de l’enoturisme
- Problemes de desenvolupament regional per a les zones rurals
Models de desenvolupament enoturístics - Experiències en col·laboracions públiques / privades
- La governança del sistema enoturístic
Gestionar l’experiència i la qualitat en enoturisme: conceptes, models, bones pràctiques
- Gestió de la qualitat i l’experiència en enoturisme
- Enoturisme arreu del món: conceptualitzacions, models, bones pràctiques de casos internacionals.
- Casos en cellers, rutes, museus i esdeveniments enoturístics

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A5
16 24 40
Seminaris
A3
A5
CT1
10 12 22
Pràctiques de camp/sortides
A3
CT7
25 32.5 57.5
Treballs col·laboratius.
A3
A5
CT1
CT7
6 18 24
Atenció personalitzada
1 1.5 2.5
 
Proves objectives de tipus test
A3
1 2 3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació de les temàtiques fonamentals del curs
Seminaris Treball especialitzat amb participació de ponents externs
Pràctiques de camp/sortides Activitat de coneixement d'experiències i dinàmiques enoturístiques de referència in situ
Treballs col·laboratius. Treball de recerca original, en grup, sobre un tema decidit amb els docents
Atenció personalitzada Sessions de tutoria individuals i de grup amb els estudiants

Atenció personalitzada
Description

Reunions individuals o de grup, presencials o en línia, s'organitzaran a petició dels estudiants a un dels docents una mitja hora abans o després dels horaris de classe, o en altres moments segons disponibilitat, durant tot el període lectiu i d'exàmens.


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Seminaris
A3
A5
CT1
L’assistència i la participació són una part integral del procés d’aprenentatge, que s’avalua transversalment mitjançant un “bonus” a la nota
Pràctiques de camp/sortides
A3
CT7
Un quadern de camp relatiu a les activitats d'interès per a l'assignatura fetes durant les sortides serà lliurat als professors al final del període de classes. L’avaluació té en compte la profunditat, les referències creuades, el tracte personal i la integritat de les observacions 30%
Treballs col·laboratius.
A3
A5
CT1
CT7
"Projecte en equip" en grups de 3-4 estudiants sobre el potencial de una destinació enoturística / el disseny d'un nou producte / les pautes per a un pla de desenvolupament, que es presentarà oralment a classe (50% d'aquesta part de la nota) i es lliurarà com a assaig escrit (50%). Temes a decidir juntament amb els professors durant el mes de novembre. 40%
Proves objectives de tipus test
A3
Test de preguntes amb respostes múltiples sobre tot el contingut de la assignatura 30%
Others  
 
Other comments and second exam session

Si l'estudiant no aprova la nota global o la vol pujar en els casos que es quedi molt fluixa, se'l donarà la possibilitat de fer un examen de recuperació que cobreixi la part de la avaluació que s'ha de remeiar. La prova consistirà en un assaig escrit sobre un tema decidit pels docents


Fonts d'informació

Bàsica

ELS MATERIALS D'ESTUDI AFEGITS RECOMANATS S'INDIQUEN PER PART DELS DOCENTS DESPRÉS DE CADA CLASSE. 

EL SEGÜENT ÉS UN LLISTAT DE MATERIALE D'ESTUDI OBLIGATORIS:

  • Bramwell, B. (1994). Rural tourism and sustainable rural tourism. Journal of Sustainable Tourism 2(1-2), 1-6
  • Butler, R.W. (1980) The concept of the tourist area life-cycle of evolution: implications for management of resources. Canadian Geographer 24 (1), 5-12
  • Croce, E. (2010) Food and wine tourism: integrating food, travel and territory. Wallingford, UK. CABI.
  • Everett, Sally (2016) Food and drink tourism. Principles and Practice.London. Sage.
  • Getz, D. (2000) Explore wine tourism: management, development and destinatuons. New York, Cognizant.
  • Hall, C.M & Sharples, L. (2008) Food and wine festivals and events around the world|b: development, management and Markets. Oxford, UK. Butterworth-Heinemann
  • Hall, C.M. et al (eds.) (2000) Wine tourism around the world: development, management and Markets.  . Oxford, UK. Butterworth-Heinemann
  • Mitchell, R., Charters, S., & Albrecht, J. N. (2012). Cultural systems and the wine tourism product. Annals of Tourism Research, 39(1), 311-335.
  • Murphy, J. (2006) Electronic Marketing and Wine Tourism. In Carlsen, J. and Charters, S. (ed) Global wine tourism: Research, management and marketing. Cabi, pp. 110-122
  • Ritchie, J. B., & Crouch, G. I. (2003). The competitive destination: A sustainable tourism perspective. Cabi. CHAPTERS 2-3
  • Uriely, N. (2005). The tourist experience: Conceptual developments. Annals of Tourism research 32(1), 199-216
Complementària

Recomanacions


Subjects that it is recommended to have taken before
ADAPTACIÓ A LA GEOGRAFIA/19635203
ADAPTACIÓ A L'ECONOMIA/19635204
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.