DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) TREBALL DE FI DE GRAU Código 20204301
Titulación
Grau en Enginyeria Química (2010)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
12 Treball fi de grau Quart 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Prerrequisitos Per poder matricular l’assignatura de Treball de Fi de Grau, és requisit indispensable haver superat el 70% dels crèdits totals del grau. En aquest 70% han d’estar incloses totes les assignatures de 1r i 2n curs i l'assignatura de 3r curs (20204118) Simulació i Anàlisi de Processos Químics.
Departamento Enginyeria Química
Coordinador/a
GAVALDÀ CASADO, JORDI
Correo-e manuel.tierno@urv.cat
jordi.gavalda@urv.cat
antonio.cabello@urv.cat
daniel.montane@urv.cat
jose.basco@urv.cat
francesc.castells@urv.cat
jaume.tarrago@urv.cat
carmenmaria.torres@urv.cat
carlos.alvarez@urv.cat
josediego.cazorla@urv.cat
monica.rosell@urv.cat
josepmaria.vendrell@urv.cat
ernestoluis.agorreta@urv.cat
luca.sanminiatelli@urv.cat
pere.gabarra@urv.cat
Profesores/as
TIERNO GARCÍA, MANUEL
GAVALDÀ CASADO, JORDI
CABELLO RIMBAU, ANTONIO
MONTANÉ CALAF, DANIEL
BASCO MONTIA, JOSÉ
CASTELLS PIQUÉ, FRANCESC
TARRAGÓ MASALLES, JAUME
TORRES COSTA, CARMEN MARIA
ALVAREZ HERRERO, CARLOS
CAZORLA MARTIN, JOSE DIEGO
ROSELL TRILLAS, MONICA
VENDRELL CIURANA, JOSEP MARIA
AGORRETA FANDO, ERNESTO LUIS
SANMINIATELLI , LUCA
GABARRA GIRONES, PERE
Web http://https://repositori.urv.cat/estatic/TFG0011/ca_EnsPrj_Enginyeria_Quimica.html
Descripción general e información relevante

La URV té com a objectiu que la docència del curs acadèmic 2022-2023 torni a la situació prepandèmica.

En aquesta assignatura els continguts es proporcionaran, com sempre, via Moodle, i l'alumnat els treballarà a distància. Els Seminaris de Introducció al TFG s'efectuaran presencialment, sempre que la situació sanitària ho permeti. Les tutories, com sempre, seran majoritàriament virtuals i en cas de necessitat de reunions presencials s'efectuaran amb el tutor a l'aula assignada a l'efecte. Les presentacions i les defenses s'efectuaran presencialment sempre que la situació sanitària ho permeti. Cas contrari, s’efectuaran virtualment via TEAMS com el curs 2021 – 2022, on s'han desenvolupat sense cap incidència coneguda


El sistema d'avaluació es el que s'explica a l'apartat AVALUACIÓ d'aquesta Guia Docent.
   
DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA
Desenvolupament d'un Projecte Bàsic d'Enginyeria, entès com un treball tècnic del tipus del que pugui realitzar un enginyer en l'exercici de la seva professió. Aquests treballs tècnics poden ser el disseny, càlcul, muntatge, operació i manteniment d'equips o plantes de procés, o bé el desenvolupament d'estudis relatius a aquests, que versin sobre aspectes tècnics, econòmics, o sobre altres camps propis de l'enginyeria de procés. L'objectiu es sintetitzar i integrar les competències adquirides a l'ensenyament de Grau.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A2.3 Capacitat per a la redacció, signatura i desenvolupament de projectes en l'àmbit de l'enginyeria industrial, especialitat en Química Industrial, que tinguin per objecte la construcció, reforma, reparació, conservació, demolició, fabricació, instal·lació, muntatge o explotació d’estructures, equips mecànics, instal·lacions energètiques, instal·lacions elèctriques i electròniques, instal·lacions i plantes industrials i processos de fabricació i automatització (G1)
 A2.4 Coneixement, comprensió i capacitat per aplicar la legislació necessària en l'exercici de la professió d'enginyer tècnic industrial, especialitat en Química Industrial. (G11)
 A4.12 Coneixements i capacitats per organitzar i gestionar projectes. Conèixer l'estructura organitzativa i les funcions d'una oficina de projectes (RI12)
 A5.4 Capacitat per dissenyar, gestionar i operar procediments (QI4)
 A6.1 Exercici original que cal realitzar individualment i presentar i defensar davant d'un tribunal universitari, consistent en un projecte en l'àmbit de les tecnologies específiques de l'enginyeria industrial de naturalesa professional en el qual se sintetitzin i integrin les competències adquirides en els ensenyaments (TFG1)
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1.1 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
 B1.2 Adaptar-se a un entorn canviant
 B1.3 Desenvolupar la feina de forma efectiva i resistir a l'adversitat
 B1.5 Usar les TIC per a gestionar eficientment la informació i el coneixement.
 B2.1 Capacitat d'organització i planificació en l'àmbit de l'empresa i en altres institucions i organitzacions (G9)
 B2.2 Capacitat per a la direcció, de les activitats objecte dels projectes d'enginyeria vinculats a la professió d'Enginyer Tècnic Industrial, especialitat en Química Industrial. (G2)
 B2.3 Influir i guiar els altres per millorar el rendiment
 B2.4 Fomentar un entorn adequat per al desenvolupament dels individus
 B2.5 Proporcionar pautes per a la definició i consecució d'objectius
 B2.6 Establir i mantenir relacions productives amb companys d'equip i “clients” a través de guanyar la seva confiança i respecte.
 B2.7 Relacionar-se amb “clients” interns o externs per identificar les seves necessitats.
 B3.1 Capacitat de treballar en un entorn multilingüe i multidisciplinari (G10)
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa.
 B3.4 Resoldre els conflictes de manera constructiva.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments
 B4.2 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 B4.3 Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa
 B4.4 Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques que capaciti per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories i els doti de versatilitat per adaptar-se a noves situacions (G3)
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador
 B5.2 Assumir posicions emprenedores
 B5.3 Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat i raonament crític i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses en el camp de l'enginyeria tècnica industrial, especialitat en Química Industrial. (G4)
 B6.1 Presentar un comportament ètic amb els membres de la comunitat universitària i la societat en general.
 B6.2 Aplicar els principis de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentatge
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1.1 Completa un exercici original a realitzar individualment i presenta i defensa davant un tribunal universitari, consistent en un projecte en l'àmbit de les tecnologies específiques de l'Enginyeria Industrial de caire professional en el que es sintetitzin i integrin les competències adquirides en la titulació.
 A2.3 Coneix el significat de les bases de disseny d'un projecte.
 A2.4 Coneix la legislació bàsica que aplica al projecte (ITC-normes bàsiques de seguretat, recipients a pressió, etc.) i sap on buscar-la.
 A4.12 Planifica mitjançant diagrames de barres o altres tècniques senzilles les tasques a dur a terme en cada etapa de projecte.
 A5.4 Interpreta normes, procediments, protocols, estàndards, manuals i els aplica en casos pràctics.
 A6.1 Culmina l'adquisició de les competències que caracteritzen la titulació en un projecte integrador.
Integra els coneixements i habilitats pròpies de l'Enginyer Químic amb l'experiència directa en el desenvolupament d'un projecte tècnic original.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Usa un llenguatge apropiat a la situació
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assignatures entre quadrimestres com davant de les incidències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís; és capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a la comunicació: editors de text, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a la comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blogs, etc), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col.laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient.
 B2.1 Defineix les tasques que permetran assolir els objectius del projecte
Planifica els mecanismes de seguiment de la implementació
Identifica possibles riscos inherents al projecte
 B2.2 Estableix objectius clars pel projecte
Preveu i assigna temps necessaris per completar les accions previstes
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte
 B2.3 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels rols dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B2.4 Distribueix les responsabilitats i les tasques en funció de les potencialitats de cada membre de l’ equip; adaptant les accions i els responsables a les incidències i als canvis que sorgeixen durant l’execució del projecte
 B2.5 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
 B2.6 Desenvolupa estratègies per a involucrar a l’equip en la consecució dels objectius.
 B2.7 Es capaç d'entendre les necessitats dels clients i expresar-les en termes d'objectius a assolir.
 B3.1 Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’equip
 B3.2 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B3.4 Desenvolupa estratègies i mètodes per a solucionar els conflictes interpersonals de manera constructiva, buscant el benefici mutu, basant-se en els objectius i no en les posicions.
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies de resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.2 Adopta autònomament les estratègies d’aprenentatge en cada situació
Estableix els seus propis objectius d’aprenentatge
Identifica necesitats de formació.
Desenvolupa recursos i estratègies que facilitin la transició al món laboral.
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmic professionals.
 B4.3 Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professor
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
 B4.4 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge
 B5.2 Mostra un criteri correcte per a decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Pren decisions amb criteri en situacions compromeses i sota pressió.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’un problema
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Té la capacitat de dirigir el procés de presa de decisions de manera participativa
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
Metòdicament es pregunta sobre noves formes de fer les coses, busca nous procediments i experimenta amb procediments nous
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Desenvolupa l'esperit analític, creatiu i crític en el moment de valorar la realitat professional.
 B6.1 No comet cap acció de les tipificades com a falta en el reglament de la universitat.
Avalúa honestament els seus companys d'equip i altres en els processos d'avaluació de cada titulació que el contemplen.
 B6.2 Aplica la normativa vigent en qüestions medioambientals, de seguetat industrial, de riscos laborals, etc.
Té el coneixement rellevant sobre les conseqüències dels resultats tant de les seves accions com del rang d'alternatives existent.
Avalúa ambdós, els resultats i les alternatives, en termes de valors morals rellevants que puguin incloure, entre altres, el benestar, la igualtat, la seguretat, la sostenibilitat, la responsabilitat i l'eficiència.
Utilitza aquestes consideracions com a requisits per a disenyar i desenvolupar noves tecnologies, productes i serveis.
Coneix les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i en comprèn les seves causes. (Igualtat)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Procediments de selecció i assignació
Procedimientos

L'alumne pot proposar al coordinador un tema de TFG en col.laboració amb empresa o institució externa, mitjançant una petició escrita que incorpori la descripció i abast del treball. L'alumne ha de proposar també un tutor extern, que realitzarà la direcció tècnica. La proposta ha d'incloure una adreça de contacte del tutor i el seu vist i plau al Plà de treball del TFG

Aquesta petició serà avaluada per la coordinació de TFG.

Cas que l'alumne no proposi tema, la coordinació de TFG publicarà, a més tardar, a l'inici del segon quadrimestre una llista de temes de TFG als quals l'alumne podrà optar de forma procedimentada (descrita en les normes, incloses al Moodle de TFG).

La coordinació de TFG comunicarà als alumnes l'assignació corresponent.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 4 6
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A1.1
A2.3
A2.4
A4.12
A5.4
A6.1
B1.1
B1.2
B1.3
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
51 204 255
Selecció/assignació del treball de fi de grau
2 4 6
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
6 12 18
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A1.1
A2.3
A2.4
A4.12
A5.4
A6.1
B1.1
B1.2
B1.3
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
10 5 15
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Pla específic d'actuació
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Elaboració del treball de fi de grau/màster Elaboració d'un treball per part de l'estudiant en el qual es plasmarà l'assoliment de les competències del grau.
Selecció/assignació del treball de fi de grau L'alumne pot proposar al coordinador un tema de TFG en col.laboració amb empresa o institució externa, mitjançant una petició escrita que incorpori la descripció i abast del treball. L'alumne ha de proposar també un tutor extern, que realitzarà la direcció tècnica. La proposta ha d'incloure una adreça de contacte del tutor i el seu vist i plau al Plà de treball del TFG

Aquesta petició serà avaluada per la coordinació de TFG.

Cas que l'alumne no proposi tema, la coordinació de TFG publicarà, a més tardar, a l'inici del segon quadrimestre una llista de temes de TFG als quals l'alumne podrà optar de forma procedimentada (descrita en les normes, incloses al Moodle de TFG).

La coordinació de TFG comunicarà als alumnes l'assignació corresponent.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster Reunions periòdiques de planificació, seguiment i control de l'evolució del TFG.
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster Defensa oral per part dels estudiants del treball de fi de grau.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat).
descripción

El coordinador de TFG convocarà reunions a abans de l'inici del quadrimestre i després del procés d'avaluació amb tot l'equip de Professors de TFG (assistència obligatòria).

El coordinador de TFG convocarà als estudiants i Professors tutors de TFG a l'inici del quadrimestre.

El seguiment general s'efectuarà a meitat del quadrimestre mitjançant un informe d'activitats dels alumnes. Les incidències detectades es tractaran amb el tutor de cada projecte.

El seguiment específic l'efectuarà el Professor tutor corresponent al llarg de tot el quadrimestre. El contacte amb el professor tutor s'efectuarà prioritariament via correu electrònic oficial, tant del tutor com dels estudiants tutoritzats.

Existiran procediments de control (Acció Tutorial 4t GEQ per part del responsable, tutoria personalitzada i específica per part del tutor ...) per a que la coordinació de TFG tingui informació general del seguiment del curs.

Moltes d'aquestes activitats ja s'efectuen normalment de forma virtual. Cas que fos necessari les convocatòries que efectui el coordinador de TFG poden ser virtuals via TEAMS. 

Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat)
Metodologías Competencias descripción Peso        
Elaboració del treball de fi de grau/màster
A1.1
A2.3
A2.4
A4.12
A5.4
A6.1
B1.1
B1.2
B1.3
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
Avaluació de l'informe escrit del TFG 60%
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
A1.1
A2.3
A2.4
A4.12
A5.4
A6.1
B1.1
B1.2
B1.3
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
Avaluació de la defensa oral del TFG 40%
Otros
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fonts d'informació

Bàsica


Analysis, Synthesis and Design of Chemical Processes TURTON, R. Prentice Hall 2003 Llibre

Preliminary Chemical Engineering Plant Design BAASEL, W. D. Van Nostrand Reinhold 1990 Llibre

Plant design for safety : a user-friendly approach Kletz, Trevor A. New York : Hemisphere Publishing Corporation 1990 Llibre 1-56032-06

Ludwig's applied process design for chemical and petrochemical plants Coker, A. Kayode Elsevier Gulf Professional Pub. 2007 (2010 en e-book) Llibre 978-0-7506

A Guide to chemical engineering process design and economics Ulrich, Gael D. John Wiley & Sons 1984 Llibre 0-471-0827

Plant Design and Economics for Chemical Engineering PETERS, M:S.; TIMMERHAUS, K.D. McGraw-Hill Book Company 2003 Llibre

Project Evaluation in the Chemical Process Industries VALLE-RIESTA, J.F. McGraw-Hill Book Company 1983 Llibre 

Complementària

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
SIMULACIÓ I ANÀLISI DE PROCESSOS QUÍMICS/20204118
GESTIÓ DE PROJECTES/20204101
DISSENY D'EQUIPS I INSTAL·LACIONS/20204107
OFICINA TÈCNICA/20204102
 
Otros comentarios
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.