DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) MÈTODES ESTADÍSTICS DE L'ENGINYERIA Código 20224008
Titulación
Grau en Enginyeria Mecànica (2010)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Segon 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Enginyeria Química
Coordinador/a
FERNÁNDEZ SABATER, ALBERTO
Correo-e alberto.fernandez@urv.cat
carlos.pozo@urv.cat
roger.girbes@urv.cat
francisco.berto@urv.cat
mostafa.zarandi@urv.cat
Profesores/as
FERNÁNDEZ SABATER, ALBERTO
POZO FERNÁNDEZ, CARLOS
GIRBES BALAGUE, ROGER
BERTO ROSELLÓ, FRANCISCO
ZARANDI , MOSTAFA
Web
Descripción general e información relevante

DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA:

Aprendre a recollir i a analitzar dades eficientment: descripció i interpretació de dades, mostreig, estimació, contrast d’hipòtesis, anàlisis de la variància amb un i dos factors, determinació de models de regressió.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
 A3.1 Capacitat per a la resolució dels problemes matemàtics que puguin plantejar-se en l'enginyeria. Aptitud per aplicar els coneixements sobre àlgebra lineal, geometria, geometria diferencial, càlcul diferencial i integral, equacions diferencials i en derivades parcials, mètodes numèrics, algorísmica numèrica, estadística i optimització (FB1)
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
 B4.4 Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques que capaciti per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories i els doti de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1.1 Aplica correctament els principis matemàtics que puguin plantejar-se en l’enginyeria, àlgebra lineal, geometria, geometria diferencial, càlcul diferencial i integral, equacions diferencials i en derivades parcials, mètodes numèrics, algorítmica numèrica, estadística i optimització.
 A1.2 Coneix les tècniques de disseny d'experiments i anàlisis multivariant
 A3.1 Adquireix la capacitat d’utilització de les eines matemàtiques bàsiques en el modelat i resolució de situacions relacionades amb l’enginyeria. Les tècniques estudiades son les relacionades amb l’àlgebra lineal i l’anàlisi univariant i multivariant.
Coneix els mecanismes estadísticament correctes per a un anàlisis eficient de dades: interpretació i presa de decisions sobre els valors de paràmetres físics o químics.
Coneix els mètodes més freqüents d’optimització i saber utilitzar-los en la resolució de problemes de l’àmbit de l’enginyeria
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies de resoldre problemes i trobar solucions.
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines.
 B4.4 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Introducció a l’anàlisi de dades 1.1. Concepte d’Estadística. Contingut de l’Estadística.
1.2. Concepte de població, mostra, individu i variable estadística.
1.3. Classificació de les variables estadístiques.
1.4. Distribució de freqüències. Representacions gràfiques.
1.5. Agrupació de dades en intervals.
1.6. Paràmetres de posició.
1.7. Paràmetres de dispersió.
2. Variables aleatòries 2.1. Concepte de probabilitat i propietats.
2.2. Concepte de variable aleatòria.
2.3. Variables aleatòries discretes: funció de probabilitat i funció de distribució.
2.4. Variables aleatòries contínues: funció de densitat i funció de distribució.
2.5. Esperança matemàtica.
2.6. Variància.
3. Models de distribució de probabilitats 3.1. Distribucions discretes: Weibull, Bernoulli, binomial, Poisson, uniforme.
3.2. Distribucions contínues: uniforme, exponencial, normal.
3.3. Llei normal general. Llei normal reduïda: N(0,1).
3.4. Distribucions deduïdes de la normal: khi-quadrat, t de Student i F de Snedecor.
3.5. Convergència a la llei normal: teorema del límit central.
3.6. Ús de les taules estadístiques.
4. Intervals de confiança 4.1. Nocions de mostra i mostreig.
4.2. Concepte d’estadístic i de paràmetre.
4.3. Estimació puntual i estimació per intervals.
4.4. Noció d’interval de confiança. Coeficient de confiança.
4.5. Determinació d’intervals de confiança.
4.6. Aplicació dels intervals de confiança al control de processos.
5. Contrast d’hipòtesis 5.1. Hipòtesis estadístiques. Tipus d’hipòtesis.
5.2. Concepte de regió crítica i regió d’acceptació.
5.3. Tipus d’errors. Nivell de significació.
5.4. Aplicació dels contrastos d’hipòtesis.
5.5. Control de recepció.
6. Anàlisi de la variància 6.1. Generalitats sobre l’anàlisi de la variància.
6.2. Disseny d’un factor.
6.3. Disseny de dos factors sense interacció. Blocs aleatoritzats.
6.4. Disseny de dos factors amb interacció.
7. Regressió lineal 7.1. Model de regressió mostral simple.
7.2. Estimació de la recta de regressió pel mètode dels mínims quadrats.
7.3. Mesures de bondat d’ajust.
7.4. Contrastos de significació.
7.5. Construcció d’intervals de predicció.
7.6. Regressió no lineal.
7.7. Regressió lineal múltiple.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1.1
A1.2
1 2 3
Sessió Magistral
A1.1
A1.2
A3.1
24 48 72
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.1
A1.2
A3.1
B4.1
B4.4
20 40 60
Atenció personalitzada
1 2 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.2
A3.1
2 4 6
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.2
A3.1
2 4 6
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura on s'expliquen els continguts a treballar, els objectius a avaluar, la metodologia que s'usa i el mètode d'avaluació.
Sessió Magistral El professor explica els continguts teòrics de cada tema.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es demanen als alumnes que facin i lliurin pràctiques, realitzades amb ordinador, relacionades amb els continguts que s'estan treballant en cada moment. Aquestes pràctiques formen part de l'avaluació continuada de l'assignatura.
Atenció personalitzada Els alumnes poden tenir atenció personalitzada de qualsevol aspecte del curs durant les hores d'atenció d'alumnes i en les hores de resolució d'exercicis i pràctiques a l'aula.

Atenció personalitzada
descripción

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A1.1
A1.2
A3.1
B4.1
B4.4
L’estudiant haurà de resoldre, amb ordinador, problemes dels diversos continguts de l'assignatura. Es valorarà l’aprofitament de les pràctiques. 0-20%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.2
A3.1
Prova individual de caràcter de síntesi sobre els continguts desenvolupats durant la primera part de l'assignatura. 40-50%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.2
A3.1
Prova individual de caràcter de síntesi sobre els continguts desenvolupats durant la segona part de l'assignatura. 40-50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Avaluació contínua:

La nota de les pràctiques sols es tindrà en consideració quan sigui superior a la nota mitjana de les dues proves parcials. En aquest cas, els pesos de la nota de pràctiques i de les dues proves parcials seran 20%, 40% i 40%, respectivament. Altrament, aquests pesos seran 0%, 50% i 50%, respectivament.

Segona convocatòria:

La qualificació final consistirà en un 100% per la nota d'una prova objectiva individual sobre el contingut de tota l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Mateo, J.M., Estadística pràctica pas a pas, , URV

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.