DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) MEDICINA, ERGONOMIA I PSICOSOCIOLOGIA APLICADES A LA PREVENCIÓ Código 20605104
Titulación
Prevenció de Riscos Laborals (2009)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Ciències Mèdiques Bàsiques
Enginyeria Química
Psicologia
Coordinador/a
SORA MIANA, BEATRIZ
Correo-e magdalena.constanti@urv.cat
graciano.garcia@urv.cat
beatriz.sora@urv.cat
Profesores/as
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
GARCIA PARDO, GRACIANO
SORA MIANA, BEATRIZ
Web
Descripción general e información relevante

La medicina en el treball és una disciplina amb l'objectiu de la prevenció de malalties professionals dels treballadors. És per això que la Medicina en el treball té com a objectiu la vigilància de la salut laboral per tal de poder elaborar estratègies de prevenció. La Ergonomia és una disciplina amb l'objectiu de la prevenció de malalties professionals. És per això, que l'Ergonomia té com a objectiu identificar els possibles riscos ergonòmics que puguin presentar-se en el treball. La psicosociologia és una disciplina amb l'objectiu de la prevenció de malalties professionals produïdes per factors psicosocials del treball i els seus efectes sobre la salut dels treballadors. És per això, que l'Ergonomia té com a objectiu identificar els possibles riscos i les estratègies i mètodes d'intervenció. </div>


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Disposar dels coneixements tècnics suficients per identificar i avaluar els riscos laborals existents en una empresa i proposar les mesures necessàries per al control i reducció dels riscos detectats tenint en compte la legislació i normativa vigent en cada un dels temes relacionats.
 A2 Identificar necessitats de formació, desenvolupar plans formatius i planificar, dissenyar i impartir les accions formatives necessàries per a la prevenció dels riscos laborals per part dels treballadors, la gestió de la prevenció a l'empresa i l'actuació davant d'una emergència.
 A3 Desenvolupar la planificació de l'acció preventiva a l'empresa i implantar i mantenir sistemes per a la gestió i la promoció de la prevenció a l'empresa.
 A4 Fomentar conductes, hàbits, consums, estils de vida saludables i la participació activa dels treballadors com a protagonistes de la seva salut, així com la cultura preventiva a l'empresa i la creació d'entorns saludables.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Identifica els factors de naturalesa psicosocial, els avalua, coneix les seves conseqüències, i les formes d'intervenció.
 A2 Defineix els conceptes bàsics de la medicina del treball i els seus camps d'aplicació a la prevenció de riscos laborals.
 A3 Planifica i realitza actuacions de promoció i vigilància de la salut en l'empresa.
 A4 Identifica els factors de naturalesa ergonòmica, els avalua, coneix els seus conseqüències, i les formes de intervenció.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir)
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió)
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi)
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat)
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació)
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació)
 CT7 Incorpora la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant. (Igualtat)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Medicina en el treball 1. Socorrisme i primers auxilis
2. Conceptes bàsics, objectius i funcions
3. Promoció de la salut a l´empresa
4. Protocols de vigilància mèdica
5. Patologies d´origen laboral
6. Vigilància de la salut
7. Planificació i informació sanitària
Ergonomia 8. Ergonomia: conceptes i objectius
9. Condicions ambientals d´ergonomia
10. Càrrega física del treball
11. Concepció i disseny del lloc de treball
12. Càrrega mental del treball
Psicosociologia aplicada 13. Factors de naturalesa psicosocial: una perspectiva de gènere
14. Estrès i altres problemes psicosocials: burnout, mobbing i conflicte treball-família
15. Estructura de l´organització
16. Conseqüencies dels factor psicosocials nocius i la seva avaluació. Intervenció psicosocial

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
A2
A3
A4
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
A3
A4
41 67 108
Pràctiques a través de TIC
A1
A2
A3
A4
1 6 7
Resolució de problemes, exercicis
A1
A2
A3
A4
1 0 1
Atenció personalitzada
A1
A2
A3
A4
5 25 30
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, alguna de les eines d'avaluació informatitzades. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Resolució de problemes, exercicis Proposta de realització d'exercicis a traves del Moodle que es resoldran a classe. Posteriorment es penjaran les resolucions.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura.

Atenció personalitzada
descripción
<p>El professor/a de l'assignatura podrà fer tutories amb els estudiants per analitzar l'evolució de l'aprenentatge de cadascun i atendre i resoldre dubtes en relació a un tema en concret. Aquestes tutories se podran realitzar de forma virtual o presencial en horari de tutories, havent concertat una cita prèvia per correu electrònic amb el professor/a. A més, es realitzarà la resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura. </p>

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a través de TIC
A1
A2
A3
A4
Qüestionaris autocorregibles 20%
Resolució de problemes, exercicis
A1
A2
A3
A4
Exercicis a entregar 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La no superació o no presentació de qualsevol de les proves d'avaluació (tests autocorregibles, examen final i exercicis pràctics) implicarà la no superació de la assignatura. El alumno haurà de realitzar una prova final amb tot el contingut de la assignatura en segona convocatòria per la seva recuperació.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Les fonts d'informació serà el material proposat pels professors a les fitxes de cada tema

Complementària
  • Llaneza F. J. (2009). Ergonomía y psicosociología aplicada. Manual para la formación del especialista. Valladolid: Lex Nova.
  • CONDE COLMENERO, P.: Acoso laboral en el empleo público, Comares, 2008.
  • Cruz J. A. (2011). Ergonomía Aplicada . Madrid: Starbook Editorial.
  • Lillo J. (2000). Ergonomía: Evaluación y diseño del entorno visual. Barcelona: Alianza Editorial.
  • Llorca J. L.; Llorca L.; Llorca M. (2015). Manual de ergonomía aplicada a la prevención de riesgos laborales. Madrid: Pirámide.
  • Mondelo P. R.; Gregori E.; Barrau P. (2000). Ergonomía 1: Fundamentos. Barcelona: Edicions UPC.
  • Mondelo P.R.; Gregori E.; Comas S.; Castejon E.; Bartolomé E. (2000). Ergonomía 2: Confort y estrés térmico. Barcelona: Edicions UPC.
  • Mondelo P.R.; Gregori E.; Barrau P.; Blasco J. (2000). Ergonomía 3 : Diseño de un puesto de trabajo. Barcelona : Edicions UPC.
  • Mondelo P.R.; Gregori E.; De Pedro O.; Gomez M.A. (2013). Ergonomía 4: El trabajo en oficinas . Barcelona: Edicions UPC.
  • García A. L. (2017). Ergonomía y psicosociología aplicada a la prevención de riesgos laborales. Oviedo: Ediciones Universidad Oviedo.
  • D., G. (2007). Ergonomia y psicosociologia aplicada. Madrid: Confemetal.
  • Gutiérrez J.L.; Moreno B.; Garrosa E.; (2005). Carga mental y fatiga laboral. Madrid: Pirámide.
  • Meseguer M.; Soler M. I. (2010). Psicología del trabajo. Murcia: Ed. Diego Marín.
  • RIVAS VALLEJO, P.: La prevención de los riesgos laborales de carácter psicosocial, Comares, 2008.
  • Nogareda M. (2003). Psicosociología del trabajo. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
  • Salanova M. (2009). Psicología de la salud ocupacional. Madrid: Síntesis.
  • NTP 232: Pantallas de visualización de datos (P.V.D.): fatiga postural
  • NTP 387: Evaluación de las condiciones de trabajo: método del análisis ergonómico del puesto de trabajo
  • NTP 602: El diseño ergonómico del puesto de trabajo con pantallas de visualización:
  • el equipo de trabajo
  • NORMAS de la OIT en materia de ergonomía y psicosociología aplicada.
Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.