Descripció general i informació rellevant |
Els paisatges culturals són introduïts i examinats com resultat d'un procés complex de vivències, pràctiques, representacions i expressions creatives per part de les comunitats locals al llarg de la història i en la contemporaneïtat. En aquest marc, se suggereix que també actors no locals intervenen en la seva re-producció, com és típic de la societat global. Els turistes - i la indústria del turisme que sosté i promou l'atracció i mobilitat de turistes - són un d'aquests. Les seves intervencions no són neutrals amb respecte a llocs i comunitats, ja que negocien (i afirmen nous) valors, imatges, usos dels components culturals del territori, produint paisatges turístics que són també el resultat de processos de dominació, ocupació d'espai, poder polític i ideologia, capacitat cognitiva, connectivitat, que es manifesten en múltiples escales geogràfiques. L'assignatura utilitza una barreja de teoria bàsica sobre la construcció social del paisatge, el poder transformador de turisme, i les posicions i exclusions que poden tenir lloc en la comunitat local; i exemples, exercicis, intervencions d'experts, activitats d'estudiant, centrades en casos específics representatius dels temes d'estudi. L'assignatura està organitzada en tres blocs, des d'una dimensió descriptiva (1) a una aproximació més analítica, centrada en les transformacions (2), i finalment (3) integrant la dimensió política de la ‘turismificació’ dels paisatges culturals. Cada bloc inclou 2-3 classes teòriques, i 4 sessions pràctiques, incloent exercitacions en classe, dues visites de camp amb les preparacions relatives, i seminaris d'experts convidats. L'idioma vehicular de l'assignatura serà l'anglès. |