DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) PAISATGE CULTURAL I PRÀCTIQUES TURÍSTIQUES Codi 21224210
Ensenyament
Grau en Gestió de Turisme i Hoteleria (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4 Optativa 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Geografia
Coordinador/a
RUSSO , ANTONIO
Adreça electrònica antonio.russo@urv.cat
isabel.paulino@urv.cat
Professors/es
RUSSO , ANTONIO
PAULINO VALLDEPÉREZ, ISABEL
Web http://https://www.urv.cat/html/docencia-per-centre/general-I69650.php
Descripció general i informació rellevant

Els paisatges culturals són introduïts i examinats com resultat d'un procés complex de vivències, pràctiques, representacions i expressions creatives per part de les comunitats locals al llarg de la història i en la contemporaneïtat. En aquest marc, se suggereix que també actors no locals intervenen en la seva re-producció, com és típic de la societat global. Els turistes - i la indústria del turisme que sosté i promou l'atracció i mobilitat de turistes - són un d'aquests.

Les seves intervencions no són neutrals amb respecte a llocs i comunitats, ja que negocien (i afirmen nous) valors, imatges, usos dels components culturals del territori, produint paisatges turístics que són també el resultat de processos de dominació, ocupació d'espai, poder polític i ideologia, capacitat cognitiva, connectivitat, que es manifesten en múltiples escales geogràfiques.

L'assignatura utilitza una barreja de teoria bàsica sobre la construcció social del paisatge, el poder transformador de turisme, i les posicions i exclusions que poden tenir lloc en la comunitat local; i exemples, exercicis, intervencions d'experts, activitats d'estudiant, centrades en casos específics representatius dels temes d'estudi.

L'assignatura està organitzada en tres blocs, des d'una dimensió descriptiva (1) a una aproximació més analítica, centrada en les transformacions (2), i finalment (3) integrant la dimensió política de la ‘turismificació’ dels paisatges culturals. Cada bloc inclou 2-3 classes teòriques, i 4 sessions pràctiques, incloent exercitacions en classe, dues visites de camp amb les preparacions relatives, i seminaris d'experts convidats.

L'idioma vehicular de l'assignatura serà l'anglès.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A13 Identificar i gestionar espais i destinacions turístiques i avaluar els seus potencials turístics analitzant les possibilitats del seu ús sostenible
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A13 Comprèn la importància de la societat, de la seva cultura i de l'espai com a elements vertebradors de l'experiència dels turistes
Reconeix la necessitat de dur a terme una bona gestió dels recursos i dels paisatges culturals per augmentar la competitivitat de les destinacions i dels territoris que condueixi a la sostenibilitat del sistema
Entén que l'activitat turística incideix en la cultura local i també que la cultura local té influència en les pràctiques i les percepcions dels turistes
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1 - PAISATGES CULTURALS COM LLOCS TURÍSTICS 1.1 Paisatges culturals i el seu atractiu turístic
1.2 Pràctiques turístiques en paisatges culturals
Bloc 2 - LA DINÀMICA DE PAISATGES CULTURALS 2.1 Turisme que canvia paisatges culturals
2.2 Canvis culturals que transformen el turisme
Bloc 3 - REPTES CLAUS PER PAISATGES CULTURALS 3.1 El repte de conservació
3.2 El repte d'inclusió
3.3 El repte d'adaptació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A13
14 14 28
Seminaris
A13
10 15 25
Pràctiques de camp/sortides
A13
10 15 25
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A13
2 16 18
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció breu sobre els continguts i abast del tema, l'organització de les activitats d'ensenyament, els mètodes de treball, i els procediments d'avaluació
Sessió Magistral 7 classes frontals de 2 hores cadascuna. S’impartiran conceptes clau, exemples i aplicacions dels temes de cada unitat d’estudi.
Seminaris Tallers pràctics per aprofundir els temes tractats en classes frontals: debats grupals sobre textos i materials audiovisuals, pràctica de mètodes d'investigació (entrevistes, diari de camp, mapatge, observació participant), discussió crítica de casos d'estudi; també, seminaris per experts i professionals convidats
Pràctiques de camp/sortides 2 visites de camp de mig dia en llocs que il·lustren les qüestions i els assumptes van presentar dins classe i a seminaris, complementades amb treballs en grups introduïts abans de la visita i presentat després.
Atenció personalitzada Reunions setmanals amb estudiants o grups de feina, va arranjar a petició, en dies de setmana i temps específics

Atenció personalitzada
Descripció

Reunions de consulta (acordades amb petició prèvia) els dijous (dies de classes) de 12 a 14.

Altres reunions en horaris diferents i en línia podran ser acordades sota demanda.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A13
El docent avaluarà el grau de participació dels alumnes durant els seminaris
20%
Pràctiques de camp/sortides
A13
Avaluades en assaigs escrits breus i presentacions orals
30%
Proves objectives de preguntes curtes
A13
test de resposta múltiple basat en els materials d'estudi i altres activtats de seminari 50%
Altres  

La professora avaluarà opcionalment la participació dels alumnes en les reunions de seguiment setmanals

 
Altres comentaris i segona convocatòria

El examen de segona convocatòria avaluará el contingut sencer del curs a través d'un assaig estès de cada bloc, o substituint les parts de la avaluació que es van suspendre.


Fonts d'informació

Bàsica Greg Bailey, Francesco Defilippis, Azra Korjenic and Amir ?auševi?, Cities and Cultural Landscapes: Recognition, Celebration, Preservation and Experience, 1, 2020

Cada Unitat d'estudi (2 pel Bloc 1, 2 pel Bloc 2, 3 per al Bloc 3) va acompanyada d'una lectura obligatòria inclosa en els materials d'estudi, i altres lectures opcionals. El material estarà disponible com enllaços a Moodle a la base de dades CRAI.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
NOVES TENDÈNCIES EN TURISME/21224117

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESPAIS I SOCIETATS EN UN MÓN GLOBAL/21224001
TERRITORI I CULTURA/21224007
CONCEPTES BÀSICS DEL TURISME/21224101
ESPAIS I RECURSOS TURÍSTICS/21224008
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent