DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) PROJECTE 1 Codi 21234103
Ensenyament
Grau en Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4 Obligatòria Primer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Geografia
Coordinador/a
BLAY BOQUÉ, JORDI
SIGRÓ RODRÍGUEZ, FRANCISCO JAVIER
Adreça electrònica jordi.blay@urv.cat
javier.sigro@urv.cat
Professors/es
BLAY BOQUÉ, JORDI
SIGRÓ RODRÍGUEZ, FRANCISCO JAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant

L'assignatura Projecte 1 planteja un treball de curs que consisteix en l'elaboració d'un informe a adjuntar a un dossier que hipotèticament presentaria un territori català per optar a la figura de Paisatge Cultural Patrimoni de la Humanitat de la UNESCO. En concret, es treballaria l'anàlisi comparativa de paisatges culturals que requereix aquest dossier. Aquesta anàlisi comparativa de territoris aporta a l'alumne el coneixement sobre bases de dades estadístiques i espacials disponibles a nivell català, espanyol i europeu, a través de la recerca i elaboració de dades i cartografia sobre espais concrets.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Dissenyar, realitzar i avaluar propostes i projectes de planificació i gestió territorial a diferents escales que contribueixin a la sostenibilitat ambiental i a la millora de qualitat de vida de la població
 A4 Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial
 A5 Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals
 A6 Obtenir i produir cartografia que contribueixi a l’anàlisi i la diagnosis territorial
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en l’àmbit de la geografia, l’anàlisi territorial i la sostenibilitat
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Realitza projectes d’ordenació en les seves diferents fases: anàlisi i diagnòstic territorial, programació, projecció i planificació
 A4 Domina i coneix les fonts d’informació geogràfica
 A5 Coneix i aplica correctament les tècniques pròpies de l’anàlisi estadística (descriptiva i probabilística) sobre bases de dades geogràfiques
Realitza inventaris i recopila observacions directes del territori a partir de treball de camp
 A6 Dissenya productes gràfics i cartogràfics per a l’anàlisi territorial i ambiental, així com per a les propostes d’ordenació territorial
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identifica la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i té la motivació per afrontar-lo.
Segueix un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identifica les causes i aplica els coneixements propis de la disciplina
 CT4 Identifica el propi rol dins del grup i coneix els objectius i tasques del grup.
Comunica i actua dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Es compromet amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·labora dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Gestiona i organitza el treball i el temps d’acord amb la planificació donada
Proposa millores a les orientacions relatives de com organitzar el treball amb qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.Introducció 1.1.El paisatge cultural com a expressió del sistema territorial
1.2.Paisatges culturals patrimoni de la humanitat: criteris, selecció i dossiers de candidatura. L'anàlisi comparativa com a element clau
2.Anàlisi del paisatge d'un territori 2.1.Reconeixement dels trets principals i determinació de trets singulars
2.2.Determinació d'informacions a comparar
3.Anàlisi comparativa de territoris 3.1.Selecció de territoris
3.2.Recull de dades estadístiques i d'informació gràfica i cartogràfica
3.3.Elaboració d'indicadors i de gràfics i cartografia temàtics
3.4.Elaboració d'informes comparatius
4.Elaboració d'informe final 4.1.Taula-resum
4.2.Informe global raonat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
CT3
5 5 10
Presentacions / exposicions
CT3
3 13 16
Projectes
A3
A6
CT3
CT4
10 25 35
Pràctiques de camp
A3
8 5 13
Debats
A3
CT3
CT4
2 2 4
Pràctiques a través de TIC
A3
A4
A5
A6
CT4
5 0 5
Treballs
A3
A4
A5
A6
CT3
CT4
5 10 15
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció al projecte i les seves fases
Sessió Magistral Presentació dels principals conceptes i explicació dels treballs pràctics a fer
Presentacions / exposicions Exposició oral per part de l'alumne dels resultats de l'informe territorial individual
Projectes Elaboració d'informes: informe territorial individual i informe global individual.
Pràctiques de camp Sortida de reconeixement d'un territori que serà objecte de comparació.
Debats Sessions de debat a classe sobre la determinació d'indicadors comparatius i sobre l'elaboració de l'informe final.
Pràctiques a través de TIC Sessions d'elaboració d'indicadors i cartografia per a l'informe comparatiu.
Treballs Realització d'informes previs sobre altres paisatges culturals.
Atenció personalitzada Suport individual o en grup a l'elaboració del projecte, dins o fora d'hores de classe

Atenció personalitzada
Descripció
Suport en la recerca o elaboració d'informació, individual o en grup. Se'n planteja almenys una d'obligatòria abans de la presentació del treball.

L'horari d'atenció general fora de classe s’indicarà a l’inici del curs a l’espai moodle de l’assignatura. 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
CT3
Presentació de l'informe en grup 15%
Projectes
A3
A6
CT3
CT4
Elaboració informe en grup i individual 60%
Pràctiques de camp
A3
Sortida de reconeixement d'un territori i elaboració de l'informe corresponent 5%
Debats
A3
CT3
CT4
Participació i assistència a classe 10%
Treballs
A3
A4
A5
A6
CT3
CT4
Realització d'informes previs sobre altres paisatges culturals. 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal lliurar totes les activitats avaluables i que la seva nota sigui superior a 4 i, per a aprovar, que la mitjana de totes les activitats avaluatives sigui superior a 5.
En cas de suspendre alguna d'aquestes activitats, en segona convocatòria s'ha de presentar novament l'activitat suspesa.


Fonts d'informació

Bàsica

http://whc.unesco.org/en/list/    (UNESCO-Llista del Patrimoni Mundial)
UNESCO (2011) Preparing World Heritage Nominations. Paris: UNESCO / ICCROM / ICOMOS / UICN.
VARIOS AUTORES (2015) 100 Paisajes culturales de España. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
VARIOS AUTORES (2013-2014) Atlas de los paisajes agrarios de España. Madrid: Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente Tomo I-Tomo II

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent