DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) TRANSPORTS, MOBILITAT I XARXES Codi 21234216
Ensenyament
Grau en Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Optativa Quart 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Geografia
Coordinador/a
DELCLÒS ALIÓ, XAVIER
Adreça electrònica xavier.delclos@urv.cat
Professors/es
DELCLÒS ALIÓ, XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant

Aquesta assignatura té com a objectiu proveir a l’alumnat dels conceptes i eines clau relacionats amb el sector del transport i de les mobilitats a diferents escales: internacional, regional i local. En primer lloc, es parlarà d’aspectes generals del sistema transport, de la seva relació amb el territori i dels efectes socials i espacials de les xarxes de transport. En segon lloc, s’explicarà què entenem per mobilitats a diferents escales, i les relacions entre mobilitats, processos socials i la matriu territorial i urbana. Es dibuixaran també a grans trets els reptes i horitzons als que el sistema de mobilitat s’enfronta en l’actualitat. Finalment, es presentaran les fonts d’informació principals i els principis i instruments per a la planificació del transport i de la mobilitat, per tal de que l’alumnat les conegui per al seu futur desenvolupament professional i/o acadèmic. L’assignatura comptarà amb sessions teòriques a l’aula, sessions de debat en format de seminari, sessions pràctiques i una sortida de camp.

L’avaluació es realitzarà en base a una sèrie de breus treballs individuals (60%) i un examen global de l’assignatura (40%).


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos
 A3 Dissenyar, realitzar i avaluar propostes i projectes de planificació i gestió territorial a diferents escales que contribueixin a la sostenibilitat ambiental i a la millora de qualitat de vida de la població
 A4 Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial
 A7 Gestionar i analitzar informació diversa de forma adequada per a descriure, analitzar, diagnosticar i interpretar un territori
 A9 Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Comprèn la relació entre transport i processos territorials
 A3 Coneix els fonaments de la planificació territorial sostenible i els sap aplicar en diferents contextos
 A4 Coneix les principals fonts per a l’estudi de la mobilitat i sap utilitzar-les
 A7 Comprèn la incidència dels canvis socials i territorials sobre la mobilitat
 A9 Identifica els principis de la mobilitat sostenible
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Transport, territori i xarxes 1.1. El sistema transport a diferents escales
1.2. La relació recíproca entre transport i territori
1.3. Els efectes socials i espacials de les xarxes de transport
2. Mobilitats i territori 2.1. Mobilitats: definicions i aproximacions
2.2. Societat i mobilitats
2.3. Territori i mobilitats
2.4. Reptes i horitzons per a les mobilitats
3. Fonts d’informació per a l’anàlisi del transport i de la mobilitat 3.1. Fonts tradicionals per a l’anàlisi del transport i de les mobilitats
3.2. Noves fonts per a l’anàlisi del transport i de les mobilitats
4. Principis i instruments per a la planificació del transport i de la mobilitat 4.1. Principis i antecedents en la planificació del transport i de les mobilitats
4.2. Eines per a la planificació del transport i de la mobilitat en el nostre context

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A3
A4
A7
A9
10 22 32
Debats
A2
A3
A4
A7
A9
4 12 16
Treballs
A3
A4
A7
4 15 19
Pràctiques de camp/sortides
A2
A9
4 0 4
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A2
A3
A4
A7
A9
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Durant la primera sessió de l'assignatura s'exposaran les qüestions clau del desenvolupament del curs: objectius, metodologies, logística d'entrega de les pràctiques, dates clau, criteris d'avaluació i qualificació, etc.
Sessió Magistral Es proveirà a l’alumnat dels conceptes i eines clau relacionats amb els transports i les mobilitats a diferents escales, així com de les fonts d’informació i eines per a la planificació del transport i la mobilitat.
Debats Sessions de debat a classe sobre articles relacionats amb els continguts de l’assignatura, normalment en base a lectures indicades pel professorat.
Treballs Elaboració de pràctiques individuals relacionats amb cadascun dels blocs temàtics de l’assignatura.
Pràctiques de camp/sortides Sortida per a reconèixer elements i institucions clau per a la gestió dels sistemes de transport i mobilitat.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes i consultes.

Atenció personalitzada
Descripció

L'horari d'atenció general fora de classe s’indicarà a l’inici del curs a l’espai Moodle de l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a través de Teams per als alumnes que no hagin assistit presencialment a les classes setmanals corresponents i sempre amb cita prèvia; aquesta tutoria només és per a dubtes i en cap cas substitueix la classe.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A3
A4
A7
Elaboració de pràctiques individuals relacionades amb els diferents blocs de l’assignatura. 60%
Proves mixtes
A2
A3
A4
A7
A9
Examen global de l’assignatura que pot combinar preguntes obertes i de tipus test sobre els temes clau apresos durant el curs, tant en les sessions magistrals, els debats a classe, els treballs i la sortida de camp. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal lliurar totes les activitats avaluables i que la seva nota sigui superior a 4 i, per a aprovar, que la mitjana de totes les activitats avaluatives sigui superior a 5. En cas de suspendre alguna d'aquestes activitats, en segona convocatòria s'ha de presentar novament l'activitat suspesa.


Fonts d'informació

Bàsica

Banister, D. (2008) ‘The sustainable mobility paradigm’, Transport Policy, 15(2), pp. 73–80. doi: 10.1016/j.tranpol.2007.10.005.

Banister, D. (2011) ‘The trilogy of distance, speed and time’, Journal of Transport Geography. Elsevier Ltd, 19(4), pp. 950–959. doi: 10.1016/j.jtrangeo.2010.12.004.

Pereira, R. H. M., Schwanen, T. and Banister, D. (2016) ‘Distributive justice and equity in transportation’, Transport Reviews.

Ewing, R. and Cervero, R. (2010) ‘Travel and the Built environment: a Meta-analysis’, Journal of the American Planning Association, 76(3), pp. 265–294. doi: 10.3141/1780-10.

Boeing, G. (2018) ‘A multi-scale analysis of 27,000 urban street networks: Every US city, town, urbanized area, and Zillow neighborhood’, Environment and Planning B: Urban Analytics and City Science. doi: 10.1177/2399808318784595.

Cervero, R. and Kockelman, K. (1997) ‘Travel demand and the 3Ds: Density, Diversity and Design’, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 2(3), pp. 199–219.

Nieuwenhuijsen, M. J. et al. (2016) ‘Transport And Health: A Marriage Of Convenience Or An Absolute Necessity’, Environment International. Elsevier Ltd, 88, pp. 150–152. doi: 10.1016/j.envint.2015.12.030.

Miralles-Guasch, C. (2002).Ciudad y Transporte. El binomico imperfecto. Ariel editorial. Barcelona.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent