IDENTIFYING DATA 2022_23
Subject (*) INSTRUMENTS DE PLANEJAMENT. Code 22204213
Study programme
Grau en Arquitectura (2010)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
4 Optativa 1Q
Modality and teaching language
Department Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinator
RODENAS GARCÍA, JUAN FERNANDO
E-mail guillermo.zuaznabar@urv.cat
juanfernando.rodenas@urv.cat
Lecturers
ZUAZNABAR UZCUDUN, GUILLERMO
RODENAS GARCÍA, JUAN FERNANDO
Web http://http://cait.urv.cat
General description and relevant information


L'objectiu de l'assignatura és desenvolupar noves cartografies del territori que facin possible l'estudi i catalogació del patrimoni històric, arquitectònic i paisatgistic.


Competències
Type A Code Competences Specific
 A53 Aptitud per catalogar el patrimoni edificat i urbà i planificar la seva protecció.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A53 Analitzar els elements de la realitat física del territori
Representar amb metodologies diverses els elements que caracteritzen un territori
Intervenir en la conservació del patrimoni per mitjà dels catàlegs del patrimoni cultural en les figures del planejament urbanístic.
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
1. Els catàlegs 1.1. Algunes reflexions sobre la conservació i restauració del patrimoni modern
1.2. Situació del patrimoni arquitectònic modern a Tarragona
1.3. Presentació i definició del CAIT (Centre d’anàlisi del territori a Tarragona)
1.4. Presentació de treballs del CAIT en curs
2. Registrar el territori 2.1 Sistemes de represntació GIS
2.2 Sistemes de representació dinámica
3. Registres del territori 3.1 Ponts i fluids del territori
3.2 Geografia
3.3 Teixits urbans
3.4 Areas de creixement
3.2 Arquitectura moderna i contemporània

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
5 5 10
Presentacions / exposicions
A53
5 5 10
Sessió Magistral
A53
5 5 10
Treballs
A53
10 30 40
Atenció personalitzada
15 15 30
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
En un context virtual o semipresencial:
Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, mitjançant l'ús de fòrums de presentació, sessions presencials mitjançant webconferència (Adobe Connect), presentacions gravades en vídeo pel professor i / o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants.
Sessió Magistral Els Plans directors territorials: Camp de Tarragona i Terres de l’Ebre
La idea del Paisaje.
Sistemas de representación del paisaje.
L’exploració visual del paisatge.
patrimonio arquitectónico contemporáneo
Treballs Taller: Treballs pràctics:
-3 escales /4 àmbits: Municipal (població petita), Reus -Tarragona-Salou, Comarcal,
Provincial.
-Grups de màxim 3; però preferiblement individuals.
-Fins al 19 de novembre es treballarà en paper sulfuritzat, format DIN A2 i a mà. (Llapis de
carbó, negre, blau, verd, vermell i groc).
-A partir del 19 de novembre, (Diagnosi) es pot treballar en format DIN A3/A2 en paper
imprès.
Passos a donar:
-representar el marc de actuació. marc geogràfic; límits administratius, la geografia; les
construccionsi/o nuclis de població.
-representar les infraestructures.
-representar el patrimoni.
-representar els usos.
-identificar el vuits.
-realitzar una diagnosi.
-proposar una actuació.
Atenció personalitzada El Taller consta d’una part teòrica i una de pràctica. Els projectes pràctics es desenvolupen a l’aula en sessions presencials i requereixen una dedicació complementària dels estudiants al desenvolupament dels projectes sense tutela.
Té un caràcter progressiu i permet l’adquisició competencial acumulativa.
(*) Aquesta metodologia és referència en el Grau d’ Arquitecte segons la ORDEN ECI 3856/2007, de 27 de desembre.

Atenció personalitzada
Description
El curs combina les classes teòriques, les visistes al territori i els treballs pràctics, que es poden organitzar individualment o en grup. Aquests treballs pràctics es desenvolupen per part dels estudiants de manera autònoma i es comenten a l’aula en sessions presencials, tant amb correccions individualitzades com col·lectives. El seguiment de la feina de taller de tots i cadascun dels estudiants es combina amb les diferents classes teòriques i les visites.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Presentacions / exposicions
A53
Els alumnes tenen exposicions públiques de la seva feina durant el curs, tant del material gràfic com de les feines de recerca.

El curs contempla una última presentació col·lectiva de tota la feina feta, que pot incloure el muntatge d'una exposició.
30%
Treballs
A53
Els alumnes han de lliurar els treballs i supòsits pràctics en format paper i en format digital seguint els criteris de presentació que s'establiran per a cada tema d'estudi. 70%
Others  
 
Other comments and second exam session

Els alumnes que no aprovin l'assignatura amb l'avaluació continua han de lliurar de nou la feina pràctica a la segona convocatòria

Aquest segon lliurament ha d'incorporar algun registre o tipus d'anàlisi que hagi estat objecte d'estudi durant el curs i tractat en alguna de les sessions teòriques.


Fonts d'informació

Bàsica Stephen Nijhuis, Ron van Lamieren & Frank van der Hoeven, Exploring the visual landscape. Advances in physiognomic landscape research in the Netherlands, Delft University Press, 2011
Clemens Steenbergen, Composing landscapes. Analysis, Typology and Experiments for Design, Birkhauser, 2008
Edward Tufte, Visual Display of Quantitative Information, Graphics Press, Cheschire, Connecticut , 1983
Edward Tufte, Visual explanations: images and quantities, evidence and narrative, , Graphics Press, Cheschire, Connecticut , 1997
Bernard Rudofsky, Lessons From Bernard Rudofsky. Life As A Voyage, , Birkhäuser, , 2007
Josep Maria Sostres, Paisaje y diseño, Cuadernos de Arquitectura, n.64, 1966
Keneth Frampton, Prospects for a Critical Regionalism, Perspecta, Vol. 20, pp. 147-162 , 1983

Complementària

Recomanacions


Subjects that it is recommended to have taken before
DIBUIX ARQUITECTÒNIC I/22204001
ART I ARQUITECTURA/22204006
DIBUIX ARQUITECTÒNIC II/22204002
URBANISME I PROJECTES I/22204103
TÈCNIQUES DE REPRESENTACIÓ/22204005
URBANISME I PROJECTES II/22204104
HISTÒRIA DE L'ARQUITECTURA I/22204126
URBANISME I PROJECTES IV/22204106
URBANISME I PROJECTES III/22204105
HISTÒRIA DE L'ARQUITECTURA II/22204128
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.