Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A3 |
Conèixer els processos i etapes principals del desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital en els seus aspectes de normalitat i anormalitat. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la motivació i l'emoció, del desenvolupament socioafectiu i de la personalitat.
| | A3 |
Demostrar el coneixement dels processos i etapes del desenvolupament socioafectiu.
| | A10 |
Analitzar i interpretar les dades procedents d'estudis vinculats al desenvolupament socioafectiu.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B1 |
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Planificar, gestionar i avaluar el seu propi procés d'aprenentatge per resoldre estratègicament les dificultats trobades.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
BLOC 1. Continguts i perspectives de la psicologia del desenvolupament al segle XXI
|
- Concepte i objecte d'estudi de la Psicologia del Desenvolupament
- El desenvolupament psicològic i els seus determinants al llarg del cicle vital
- Teories i models en l'explicació del desenvolupament
- Mètodes i dissenys per a la recerca evolutiva
- Els dominis del desenvolupament
|
BLOC 2. Introducció a l'estudi del desenvolupament socioemocial
|
- Objecte i àmbit d'estudi. Processos i contextos
- Desenvolupament de la competència emocional
- Aferrament i resiliència: Naixement i evolució dels vincles afectius
|
BlOC 3. El desenvolupament socioemocional en la infància i l'adolescència
|
- Desenvolupament emocional en el context familiar
- La construcció de la identitat des de una perspectiva evolutiva
- L'adolescència com a transició a l'edat adulta
- El desenvolupament moral en la infància i adolescència. |
BLOC 4. El desenvolupament socioemocional en l'edat adulta i la vellesa
|
- El desenvolupament de la personalitat adulta i de la vellesa: maduració, adaptació i qualitat de vida des de la perspectiva del cicle vital
- Context familiar, laboral i comunitari durant l'edat adulta i la vellesa
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
23 |
37 |
60 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
23 |
37 |
60 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
16 |
20 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives) i vers el treball autònom i en equip
Presentació del programa, explicació de les metodologies de treball i del sistema d’avaluació (procés de e/a i avaluació continua)
Activació de coneixements previs al inici de cada bloc o mòdul
|
Sessió Magistral |
Explicació de continguts amb suport digital. Qüestions per a la reflexió. Presentació de documents de treball i aprofundiment. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidencies significatives del procés d’aprenentatge de l’alumne. Format per a l’avaluació continua i la autoregulació del procés d’aprenentatge |
Atenció personalitzada |
Seguiment i supervisió del treball de l’alumnat |
descripción |
Tutories personalitzades o en petit grup per al seguiment del treball de l'alumne.
|
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Ajust a les demandes realitzades.
Actitud responsable en el treball individual i grupal. Implicació en el treball en equip.
Iniciativa en la cerca d’informació.
Aproximació crítica i creativa en el plantejament i resolució de tasques.
Utilitza les tecnologies de la informació.
Correcció en la presentació de treball orals i escrits.
|
60% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Cada parcial de l'assignatura s'ha d'aprovar/superar amb una nota mínima de 5,00. |
40% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'avaluació te caràcter continu i formatiu. A nivell global, l'assignatura es divideix en dos parts: Part teòrica (magistral): S'avaluarà mitjançant dues proves objectives tipus test (2 exàmens parcials) i es correspon amb un 40% de la nota final (20% cada prova/cada parcial). Part pràctica (seminaris): S'avaluarà mitjançant la realització de treballs individuals i/o grupals (elaboració d'una carpeta d'aprenentatge/ portafoli) i es correspon amb un 60% de la nota final. L'assistència a seminaris és obligatòria (cal assistir a un 80% dels seminaris). IMPORTANT: 1) Es necessita tenir aprovades les diferents parts per aprovar l'assignatura (nota mínima de 5,00 en cadascuna de les parts: magistral i seminaris). Pel que fa a la part teòrica, especificar que cal obtenir una nota mínima de 5,00 en cada parcial de l'assignatura. 2) No es guardarà cap nota ni d'examen ni de treballs per als cursos posteriors. Pel que fa a la 2a convocatòria: Part teòrica (magistral): Es preveu una recuperació de cada parcial en aquells casos en què s'hagi obtingut una nota inferior a 5,00 a la primera convocatòria o bé es compti amb un no presentat a la primera convocatòria. Part pràctica (seminaris): Si no es realitzen i entreguen les tasques de seminari en el termini corresponent i/o no s'arriba a obtenir un aprovat (nota mínima de 5,00) en aquest apartat i/o bé si no es compta amb l'assistència mínima obligatòria, es realitzarà una segona convocatòria que implicarà la realització d'un treball amb exposició oral dins del termini establert pel professorat. |
Bàsica |
Feldman, R.S., Desarrollo psicológico a través de la vida., , México: Pearson
Shaffer, D. y Kipp, K., Psicología del desarrollo, 2007, Mexico: Thompson
Delval, J. , El desarrollo humano, 2008, Madrid: Siglo XXI
Papalia, D.; Olds, S. y Feldman, R., Desarrollo humano, 2010, Mexico: McGraw Hill
López, F., Etxebarria, M. J. y Ortiz, M.J., Desarrollo afectivo y social, 2008, Madrid: Pirámide
Arranz, E., Familia y desarrollo psicológico, 2004, Madrid: Pearson Educación
Lafuente, M.J. y Cantero, M.J., Vinculaciones afectivas, 2010, Madrid: Pirámide
Triadó, C. y Villar, F. (coords.) , Psicología de la vejez, , Madrid: Alianza
Santrock, W., Psicología del desarrollo. El ciclo vital., 2010, Madrid: McGraw Hill
, Child Development, ,
, Infancia y Aprendizaje, ,
|
|
Complementària |
Fernandez de Haro, E., Justicia, F. y Pichardo, C., Enciclopedia de psicología evolutiva y de la educación., , Málaga: Aljibe
Miranda Casas, A., Jarque Fernandez, S., Amado Luz, L. , Teorías actuales sobre el desarrollo., , Málaga: Aljibe
Bowlby, J. , El vínculo afectivo, , Paidos: Buenos Aires
Cyrulnik, B., Los patitos feos., , Barcelona: Gedisa
Cyrulnik, B. , El amor que nos cura, , Barcelona: Gedisa
Gonzalez Cuenca, A., Fuentes, M.J. De La morena, M.L. y Barajas, C., Psicología del desarrollo: teoría y prácticas. , , Málaga: Aljibe
Arranz, E. y Oliva, A. (Coords.), Desarrollo psicológico en las nuevas estructuras familiares, , Madrid: Pirámide
López, F., Necesidades en la infancia y la adolescencia, , Madrid: Pirámide
Palacios, J. y Rodrigo M. J., Familia y desarrollo humano, , Madrid: Alianza
Trianes, M.V.; Muñoz, A.; Jiménez, M. , Las relaciones sociales en la infancia y en la adolescencia y sus problemas., , Madrid: Pirámide
Muñoz, J., Psicología del envejecimiento., , Madrid: Pirámide
Triadó, C. y Villar, F. , Envejecer en positivo, , Gerona: Aresta
Pinazo, S. y Sánchez, M. (directores), Gerontología : actualización, innovación y propuestas , , Madrid: Pearson
, Attachment, ,
, Journal of Adult Development, ,
, Journal of Family Issues, ,
, Journal of Youth and Adolescence, ,
, The International Journal of Aging and Human Development, ,
Bisquerra, R., Educación emocional, , Bilbao: Desclée
Barudy, J. y Dantagnan, M., Los buenos tratos a la infancia, , Barcelona: Gedisa
Muñoz Tinoco, V. y cols., Manual de Psicología del desarrollo aplicado a la educación, , Madrid: Piramide
Geddes, H., El apego en el aula, , Barcelona: Graó
Bernal, A; Rivas, S. y Urpi, C., Educación familiar: Infancia y adolescencia, , Madrid: Pirámide
Bisquerra, R., Prevención del acoso escolar con educación emocional., , Bilbao: Desclée
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|