DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) PSICOPATOLOGIA II Código 11204107
Titulación
Grau en Psicologia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
CANALS SANS, JOSEFA
Correo-e josefa.canals@urv.cat
joana.roige@urv.cat
Profesores/as
CANALS SANS, JOSEFA
ROIGÉ CASTELLVÍ, JOANA
Web
Descripción general e información relevante

Objectius assignatura: Donar els coneixements per a poder orientar els diagnòstics de trastorns del neurodesenvolupament. Primer s'exposaran aspectes generals i conceptuals dels trastorns en psicopatologia infantil i juvenil. Un segon bloc abordarà  les manifestacions clíniques dels trastorns del neurodesenvolupament, la seva comorbiditat, els factors de risc, la neurobiologia, l'avaluació psicològica, i els objectius terapèutics.

La docència es durà a terme de manera presencial en l'horari marcat per la Facultat.

 

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A3 Conèixer els processos i etapes principals del desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital en els seus aspectes de normalitat i anormalitat.
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A3 Conèixer els diferents models teòrics d'explicació de la conducta anormal.
Comprendre la psicopatologia des del punt de vista del desenvolupament.
 A6 Conèixer els transtorns psicopatològics pel que fa a la seva fenomenologia, classificació, etiopatogènia, diagnòstic, curs i evolució.
Conèixer i saber utilitzar els sistemes de classificació en psicopatologia.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Bloc I. Aspectes introductoris i generals


1. Concepte d'anormalitat en la conducta dels nens
2. Les classificacions i el diagnòstic en els trastorns psicològics de nens/adolescents
3. L'avaluació psicopatològica en nens/adolescents
Bloc II. Trastorns del neurodesenvolupament

1. Trastorn per dèficit d'atenció - hiperactivitat
2. Trastorns de l'espectre autista
3. Discapacitat intel.lectual
4. Trastorns de la parla i el llenguatge
5. Trastorns de l'aprenentatge
6. Trastorns de l'eliminació
En cada tema de trastorns es tractarà:
- Definició i classificació
- Manifestacions clíniques evolutives
- Criteris de diagnòstic
- Diagnòstic diferencial
- Factors de risc/causals
- Avaluació
- Intervenció

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A6
B2
35 52 87
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
B2
22 38 60
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Descriure objectius de l'assignatura, explicar sistema d'avaluació i pla de treball
Sessió Magistral Descriure els coneixements bàsics dels diferents temes
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Aportar casos simulats i fer role-playing a classe, fent que l'alumne tingui una aproximació del coneixements teòrics a la pràctica clínica
Atenció personalitzada Atendre i guiar a l'alumne en l'elaboració dels treballs i dubtes que li surtin del seu estudi

Atenció personalitzada
descripción

Atendre i guiar a l'alumne en l'elaboració dels treballs i dubtes que li surtin del seu estudi. 
Aquesta atenció es farà primordialment amb tutories online


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sessió Magistral
A3
A6
B2
S'avaluarà per:

1- Examens tipus test en tots els examens.
2. Cas clínic en l'examen final de 1ªconvocatòria i de 2ª convocatòria


Two continuous assessment exams that will be worth 15% and 65% of the grade.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
B2
S'avaluarà per:

1- Un treball fet per parelles (o individual, sinò és possible)
2- Preguntes a l'examen test amb supòsits de casos pràctics
The practical case work will be worth 15%
Otros  

Descripció de l'aprofitament de les classes pràctiques

0,5
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'assignatura pot superar-se per avaluació continuada (1ª convocatòria) o per examen final oficial (2ª convocatòria).

L'avaluació continuada inclou: entrega obligatòria d'un treball de cas pràctic (CP), un examen parcial tipus test, no alliberatori (EP), assistència classes pràctiques (AP) i un examen al acabar l'assignatura (EF) (preguntes test + cas). La nota final de l'avaluació continuada (AC) resulta de:

AC = max(1.5 CP + 1.5 EP + 0.5 AP + 6.5 EF; 1.5 CP + 0.5 AP + 8.0 EF)

Els alumnes que no hagin superat l'avaluació continuada es presentaran a l'examen de 2ª convocatòria en la data posada per la facultat. Aquest examen inclourà preguntes tipus test i cas clínic i valdrà el 100% de la nota. L'alumne que vulgui millorar la nota AC, es podrà presentar a la 2ª convocatòria renunciant a la nota prèvia.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fonts d'informació

Bàsica Ezpeleta L., Toro J, Psicopatología del desarrollo, Pirámide, 2014
Izquierdo A., Cuéllar, I., Padilla D, Manual de Psicología Clínica de la Infancia y la AdolescenciaA Y, McGraw Hill, 2021

American Psychiatric Association (2002). DSM-IV-TR (Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales). Wasghinton: American Psychiatric Press.

American Psychiatric Association (2013). DSM-5. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders.  Wasghinton: American Psychiatric Press.

American Psychiatric Association (2014). Guía de consulta de los criterios diagnóstiocs del DSM-5. Madrid: Panamericana.

Barkley R.A. (2013). Tomar el control del TDAH en la edad adulta. Barcelona: Octaedro.

Caballo V.E., Simón M.A. (2002). Manual de Psicología clínica infantil y del adolescente. Madrid: Pirámide.

Cercerols R. (2011). Descubrir el Asperger (llibre online).

Ezpeleta L., Toro J. (2014). Psicopatología del desarrollo. Madrid: Pirámide.

Izquierdo A., Cuéllar. I, Padilla D. (2021). Manual de Psicología Clínica de la Infancia y la Adolescencia. Madrid: McGraw Hill

MARTINEZ MARTÍN A;  CUESTA GOMEZ JL. (2012). Todo sobre el autismo. Madrid: Altaria.

Organización Mundial de la Salud (2019).  Clasificación Internacional de Enfermedades para Estadísticas de Mortalidad y Morbilidad Undécima revisión CIE-11. 

Paula I. (2015). La ansiedad en el autismo: Comprenderla y tratarla. Madrid: Alianza.

Servera M, Bernard MM. (2017). Psicopatologia infantil. Madrid: Síntesis.

Teruel J., Latorre A. (2014). Dificultades de aprendizaje. Madrid: Pirámide

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.