IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) PSICOLOGIA EXPERIMENTAL Code 11204111
Study programme
Grau en Psicologia (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Obligatòria Segon 2Q
Modality and teaching language
Department Psicologia
Coordinator
DOMÈNECH AUQUÉ, MONTSERRAT
E-mail andreu.vigil@urv.cat
montserrat.domenech@urv.cat
ivettemargarita.espinoza@urv.cat
Lecturers
VIGIL COLET, ANDRÉS
DOMÈNECH AUQUÉ, MONTSERRAT
ESPINOZA DÍAZ, IVETTE MARGARITA
Web http://psico.fcep.urv.cat/docencia/virtual/
General description and relevant information

Es pretén abordar la Psicologia Experimental com l'estudi de la metodologia científica en general i dels mètodes d'experimentació en particular, així com la seva aplicació en els diferents àmbits d'investigació en Psicologia. A més a més l'assignatura pretén que el alumne assoleixi els coneixements necessaris per l'anàlisi de dades provinents d'experiments.


Competències
Type A Code Competences Specific
 A5 Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals.
 A9 Conèixer els diferents dissenys d'investigació i els procediments de formulació i contrast d'hipòtesis.
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Type B Code Competences Transversal
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A5 Apendre el disseny bàsic d'una investigació i aprendre a formular i contrastar hipòtesis.
 A9 Conèixer les tècniques estadístiques inferencials bàsiques més habituals en la investigació i la pràctica psicològica.
Apendre a interpretar de forma crítica els resultats d'un investigació.
 A10 Potenciar la capacitat de raonament abstracte.
Conèixer les tècniques estadístiques inferencials bàsiques més habituals en l'investigació i en la pràctica psicològica.
Type B Code Learning outcomes
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Troba la solució adequada
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
1.El mètode experimental
2. El control experimental.
2.1.Tècniques per maximitzar la variància primària.
2.2.Tècniques per controlar la variància secondària.
2.3.Tècniques per minimitzar l'error.
3.El problema de la validesa en els dissenys experimentals
3.1.Validesa de conslusió estadística.
3.2.Validesa Interna.
3.3.Validesa externa.
3.4.Validesa de constructe
4.Dissenys pre-experimentals.
5.Dissenys qusiexperimentals.
5.1.Dissenys de N=1
5.2.Dissenys de cohorts.
5.3.Disseny de grup control no equivalent
6.Dissenys experimentals
7.Dissenys fonamentats en l'aleatorització I: el disseny multigrup.
8.Dissenys fonamentats en l'aleatorització II: dissenys factorials.
9.Dissenys de mesures repetides

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A5
A9
A10
B2
32 60 92
Pràctiques a laboratoris
A5
A10
B2
B5
24 10 34
Treballs
B2
B5
2 15 17
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A9
A10
B2
2 0 2
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A5
A9
A10
B2
1 0 1
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposicions teòriques presencials sobre el temari recolzades d'exercicis numèrics.
Pràctiques a laboratoris Desenvolupament d'un experiment i anàlisi de les dades generades pel mateix. Relització d'un informe en grup simulant un article científic seguint la normativa A.P.A. analitzant les dades recollides en l'experiment.
Treballs Treballs puntuals analitzant i interpretant els resultats d'experiments.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització d'exercicis objectius tipus test
Atenció personalitzada Respondre dubtes estudiants

Atenció personalitzada
Description
Consultar els dubtes sobre el temari

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Pràctiques a laboratoris
A5
A10
B2
B5
Realització de l'experiment durant l'hores de pràctiques, assistint a la franja assignada. Serà obligatori fer els dos experiments per poder presentar el treball de pràctiques Obligatori per poder presentar el treball de pràctiques
Treballs
B2
B5
Elaboració d'un informe en grup (màxim tres persones) analitzant les dades dels experiments que es desenvolupen en les pràctiques.

Aquesta activitat es avaluació única i no es pot recuperar.
20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A9
A10
B2
Resolució dels exercicis a l'aula 0%
Proves objectives de preguntes curtes
A5
A9
A10
B2
Prova objectiva tipus test dels continguts de l'assignatura. Aquesta activitat tindrà una segona convocatòria de recuperació 70%
Others  

Resolució d'un cas teòrico-pràctic Aquesta activitat es avaluació única i no es pot recuperar.

10%
 
Other comments and second exam session

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Balluerka, N., y Vergara, A.I. , Diseños de investigación experimental en Psicología. , (2002) , Madrid. Prentice Hall.
Vallejo, G., i Ato,M. , Diseños experimentales en Psicología. , (2007), Madrid. Piràmide.
Pascual, J; Frías, D; y Garcia, F. , El diseño y la investigación experimental en Psicología. , (1995) , Valencia. Cristobal Serrano
, Guia SPSS: http://psico.fcep.urv.cat/spss/, ,

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.