Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A6 |
Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari). |
| A7 |
Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació. |
| A11 |
Conèixer el marc legal que regula la pràctica professional i ajustar-se als principis ètics i al codi deontològic de la Psicologia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer les nocions bàsiques actuals sobre avaluació, els seus àmbits d'aplicació i els diferents enfocaments teòrics, així com la seva vinculació a les diferents alternatives terapèutiques.
Conèixer el concepte d'avaluació i psicodiagnòstic, com una activitat integradora dels diversos aspectes i disciplines que conflueixen en el comportament humà.
| | A6 |
Conèixer les nocions bàsiques actuals sobre avaluació, els seus àmbits d'aplicació i els diferents enfocaments teòrics, així com la seva vinculació a les diferents alternatives terapèutiques.
Conèixer el concepte d'avaluació i psicodiagnòstic, com una activitat integradora dels diversos aspectes i disciplines que conflueixen en el comportament humà.
Adquirir l'interès i la curiositat necessària per desenvolupar "la sensibilitat diagnòstica" que precisa aquest tasca, així com l'estímul i motivació per sostenir una formació permament en l'àrea.
| | A7 |
Conèixer els instruments necessaris ( cada un d'ells vincultats al marc teòric corresponent) per a què pugui realitzar una recopilació sistemàtica de dades sobre un individu, així con la utilització que s'ha de fer d'ells tenint en compte el codi deontològic.
| | A11 |
Conèixer el concepte d'avaluació i psicodiagnòstic, com una activitat integradora dels diversos aspectes i disciplines que conflueixen en el comportament humà.
Conèixer els instruments necessaris ( cada un d'ells vincultats al marc teòric corresponent) per a què pugui realitzar una recopilació sistemàtica de dades sobre un individu, així con la utilització que s'ha de fer d'ells tenint en compte el codi deontològic.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
|
Tema |
Subtema |
BLOC A. Fonaments, bases conceptuals i metodològiques de l’avaluació psicològica
|
A.1. Avaluació Psicològica: Història i conceptes bàsics
A.2. Models i marcs teòrics predominants en l’Avaluació Psicològica
A.4. L'Avaluació Psicològica entesa com a procés
A.5. Aspectes ètics de l’Àvaluació Psicològica |
BLOC B. Tècniques de recollida d'informació en avaluació psicològica
|
B.1. Tècniques d’observació
B.2. Tècniques d’autoinforme
B.3. L'entrevista psicològica
B.4. Tècniques subjectives
B.5. Tècniques projectives
B.6. La devolució de resultats: l’informe psicològic |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
27 |
59 |
86 |
Seminaris |
|
20 |
20 |
40 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
10 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció general de l'assignatura: Objectius, metodologies, programació temporal, avaluació, etc. |
Sessió Magistral |
Exposició dels aspectes teòrics de l'assignatura, ja sigui mitjançant sessions magistrals o mitjançant vídeos i lectures de materials diversos. |
Seminaris |
Sessions on es tractaran de manera més pràctica aspectes relacionats amb l'assignatura tant de manera individual com grupal. |
Pràctiques a laboratoris |
Sessions en petits grups on tractaran de manera més pràctica aspectes relacionats amb l'assignatura de manera més individualitzada. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes de manera individualitzada al despatx del professor/a dins l'horari d'atenció a alumnes o havent concertat cita prèviament. |
Descripció |
Es portarà una supervisió del treball de l'alumne així com resolució de dubtes que puguin sorgir a classe. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Informes de pràctiques. Treballs relacionats amb el material donat a classe.
|
25% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Informes de pràctiques.
Treballs relacionats amb el material donat a classe.
|
15% |
Proves objectives de tipus test |
|
Proves objectives tipus test |
50% |
Altres |
|
Presencialitat. Assitència a un 80% de les sessions de seminari/laboratori. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
PART TEÒRICA: - Aquesta part s'avaluaràmitjançant una prova objectiva tipus test.
- El pes a la nota final d'aquesta part de l'assignatura és d'un 50%.
- Mitjançant aquesta prova s'avaluaran els continguts treballats a les sessions magistrals,sessions de seminari i sessions de laboratori.
- Hi haurà una segona convocatòria que consistirà en una prova de característiques similars a la prova de la primera convocatòria.
- Es consideraràque aquesta part de l'assignatura està superada quan la nota de l'examen sigui igual o superior a 5,00 sobre 10.
- No es guardarà lanota d'aquesta part de l'assignatura per a cursos posteriors.
PART PRÀCTICA: - Aquesta part s'avaluarà mitjançat la presentació de treballs i informes de les sessions de seminari ilaboratori.
- El pes a la notafinal d'aquesta part de l'assignatura és d'un 40%.
- Hi haurà unasegona convocatòria que consistirà en la presentació dels treballs que no s'hagin presentat a la primera convocatòria i/o que no hagin estat superats.
- Es consideraràque aquesta part de l'assignatura està superada quan s'hagin presentat tots elstreballs proposats (ja sigui en primera o segona convocatòria) i la nota mitjana dels treballs sigui igual o superior a un 5,00 sobre 10.
- No es guardarà la nota d'aquesta part de l'assignatura per a cursos posteriors.
PRESENCIALITAT: - Aquesta part de l'assignaturas'avaluarà mitjançant l'assistència i la participació a les sessions de seminari i laboratori.
- El pes a la nota final d'aquesta part de l'assignatura és d'un 10%.
- No hi haurà una segona convocatòria d'aquesta part.
- Per obtenir i sumar la nota de presencialitat serà necessari haver assistit a un mínim d'un 80% de les sessions de seminari i laboratori.
NOTA FINAL: - La nota final de l'assignatura serà la mitjana ponderada de la part teòrica (50%), part pràctica(40%) i presencialitat (10%).
- Per a poder computar la nota final, serà imprescindible tenir superades tant la part teòrica com lapart pràctica. En cas que alguna de les parts (teòrica o pràctica) no estigui superada i la mitjana ponderada total sigui igual o superior a 5,00 la nota final que constarà a l'acta serà d'un 4,00.
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. |
Bàsica |
Fernández-Ballesteros, R, Evaluación Psicológica. Conceptos, métodos y estudio de casos, Ed. Pirámide. Madrid, 2013
Forns i Santacana, M, Avaluació Psicològica. , Fundació per la Universitat Oberta de Catalunya, 2004
Fernández-Ballesteros, R, Introducción a la Evaluación Psicológica I y II, Ed. Pirámide. Madrid, 2005
Buela-Casal, G; Sierra, JC, Manual de evaluación psicológica, Siglo XXI, 1997
Moreno-Rosset, C., EVALUACIÓN PSICOLÓGICA PROCESO, TÉCNICAS Y APLICACIONES EN ÁREAS Y CONTEXTOS, Sanz y torres, 2019
Cohen, R. J; Schneider, W. J.; Tobin, R. M., Evaluación y pruebas psicológicas. Una introducción a las pruebas y la medición, McGrawHill, 2023
|
|
Complementària |
Barrio, V, Evaluación psicològica aplicada a diferentes contextos, UNED. Madrid, 2003
Buela-Casal, G; Sierra JC, Manual de evaluación psicológica, Ed. Siglo XXI, 1997
Aiken, L.W. , Tests psicológicos y evaluación, Prentice Hall, 2003
Alonso Tapia, J. , Evaluación Psicológica. Coordenadas, procesos y garantías. , Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid, 2004
Caballo, V. , Manual de evaluación en Psicología Clínica, Siglo XXI, 1996
Cohern, R.J. i Swerdlik, M.E. , Pruebas y evaluación psicológicas, McGraw Hill, 2000
Costas i Moragas, C. , Avaluació psicològica del desenvolupament infantil. Des del naixement fins als sis anys, Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de publicacions, 2004
Fernández Liria, A. i Rodríguez Vega, B. , Habilidades de entrevista para psicoterapeutas, Desclée De Brower, 2002
Gregory, R.J. , Evaluación psicológica: historia, principios y aplicaciones, El Manual Moderno., 2001
Hammer, E.F. , Test proyectivos gráficos, Paidós, 2004
Neimeyer, G.J. , Evaluación Constructivista, Paidós, 1996
Ownby, R.L. , Psychological reports: A guide to report writing in professional psychology., Wiley, 2007
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
AVALUACIÓ I DIAGNÒSTIC PSICOLÒGIC II/11204114 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|