DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) AVALUACIÓ I DIAGNÒSTIC PSICOLÒGIC II Codi 11204114
Ensenyament
Grau en Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Tercer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Psicologia
Coordinador/a
HERNANDEZ MARTINEZ, CARMEN
Adreça electrònica carmen.hernandez@urv.cat
susana.vargas@urv.cat
Professors/es
HERNANDEZ MARTINEZ, CARMEN
VARGAS PÉREZ, SUSANA
Web
Descripció general i informació rellevant

En aquesta part de la matèria, l'alumne ha d'adquirir coneixement sobre els diferents àmbits d'aplicació de l'avaluació psicològica així com de proves específiques dels mateixos.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A7 Conèixer, seleccionar i administrar les tècniques d'avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en els seus possibles àmbits d'aplicació.
 A11 Conèixer el marc legal que regula la pràctica professional i ajustar-se als principis ètics i al codi deontològic de la Psicologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Adquirir l'interès i la curiositat necessària per desenvolupar "la sensibilitat diagnòstica" que precisa aquest tasca, així com l'estímul i motivació per sostenir una formació permament en l'àrea.
Conèixer els instruments necessaris (cada un d’ells vinculats al marc teòric corresponent) per a poder realitzar una recopilació sistemàtica de dades sobre l’individu, així com la utilització que ha de fer d’ells tenint en compte el codi deontològic.
 A7 Conèixer els instruments necessaris ( cada un d'ells vincultats al marc teòric corresponent) per a què pugui realitzar una recopilació sistemàtica de dades sobre un individu, així con la utilització que s'ha de fer d'ells tenint en compte el codi deontològic.
Conèixer el concepte d’avaluació i psicodiagnòstic, com una activitat integradora dels diferents aspectes i disciplines que conflueixen en el comportament humà.
 A11 Conèixer el concepte d'avaluació i psicodiagnòstic, com una activitat integradora dels diversos aspectes i disciplines que conflueixen en el comportament humà.
Conèixer els instruments necessaris ( cada un d'ells vincultats al marc teòric corresponent) per a què pugui realitzar una recopilació sistemàtica de dades sobre un individu, així con la utilització que s'ha de fer d'ells tenint en compte el codi deontològic.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
BLOC C. APLICACIONS C1. Avaluació de la intel.ligència i de les aptituds.
C2. Avaluació del desenvolupament.
C3. Detecció o cribratge en psicopatologia.
C4. Avaluació de programes d'intervenció.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A6
A7
A11
14 24 38
Seminaris
A6
A7
A11
B4
C3
10 8 18
Pràctiques a laboratoris
A6
A7
A11
B4
C3
6 8 14
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A6
A7
A11
B4
C3
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió magistral on s'introduïra l'assignatura i l'avaluació de la mateixa.
Sessió Magistral Exposició a classe dels aspectes teòrics de l'assignatura.
Seminaris Sessions pràctiques on s'aplicaran, corregiran i interpretaran diferents proves d'avaluació psicològica. També es treballarà sobre casos a través de visualització de videos i diversos materials.
Pràctiques a laboratoris Sessions en petits grups on s'aplicaran, corregiran i interpretaran diferents proves d'avaluació psicològica.
Atenció personalitzada El professor estarà al despatx en l'horari convingut a disposició de l'alumne per tal de resoldre dubtes relacionats amb els aspectes teòrics i pràctics de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
En l'horari convingut amb l'alumne, es realitzarà una tutoria personalitzada per resoldre dubtes sobre els treballs pràctics de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A6
A7
A11
B4
C3
Treball 24%
Pràctiques a laboratoris
A6
A7
A11
B4
C3
Treball 16%
Proves objectives de tipus test
A6
A7
A11
B4
C3
Proves objectives tipus test 50%
Altres  

Presencialitat i participació.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació del grau d'adquisició de coneixements i de la qualitat en l'execució dels coneixements i habilitats, pròpies de l'assignatura, es farà a través de les següents activitats.

En aquest sentit, la nota final de l'assignatura inclourà una part teòrica, una part pràctica, i presencialitat. Tot queda detallat a continuació:

PART TEÒRICA:
  • Aquesta part s'avaluarà mitjançant una prova objectiva tipus test.
  • El pes a la notafinal d'aquesta part de l'assignatura és d'un 50%.
  • Mitjançantaquesta prova s'avaluaran els continguts treballats a les sessions magistrals,sessions de seminari i sessions de laboratori.
  • Hi haurà una segona convocatòria que consistirà en una prova de característiques similars ala prova de la primera convocatòria.
  • Es consideraràque aquesta part de l'assignatura està superada quan la nota de l'examen sigui igual o superior a 5,00 sobre 10.
  • No es guardarà la nota d'aquesta part de l'assignatura per a cursos posteriors.
PART PRÀCTICA:
  • Aquesta part s'avaluaràmitjançat la presentació de treballs i informes de les sessions de seminari ilaboratori.
  • El pes a la nota final d'aquesta part de l'assignatura és d'un 40%.
  • Hi haurà una segona convocatòria que consistirà en la presentació dels treballs que no s'hagin presentat a la primera convocatòria i/o que no hagin estat superats.
  • Es considerarà que aquesta part de l'assignatura està superada quan s'hagin presentat tots elstreballs proposats (ja sigui en primera o segona convocatòria) i la nota mitjana dels treballs sigui igual o superior a un 5,00 sobre 10.
  • No es guardarà la nota d'aquesta part de l'assignatura per a cursos posteriors.
PRESENCIALITAT:
  • Aquesta part de l'assignatura s'avaluarà mitjançant l'assistència i la participació a les sessions de seminari i laboratori.
  • El pes a la nota final d'aquesta part de l'assignatura és d'un 10%.
  • No hi haurà una segona convocatòria d'aquesta part.
  • Per obtenir isumar la nota de presencialitat serà necessari haver assistit a un mínim d'un 80% de les sessions de seminari i laboratori.

NOTA FINAL: La nota final del'assignatura serà la mitjana ponderada de la part teòrica (50%), part pràctica(40%) i presencialitat (10%). Per a poder computarla nota final, serà imprescindible tenir superades tant la part teòrica com lapart pràctica. En cas que algunade les parts (teoria o pràctica) no estigui superada i la mitjana ponderada total sigui igual o superior a 5,00 la nota final que constarà a l'acta serà d'un 4,00.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.


Fonts d'informació

Bàsica Moreno-Rosset, C., EVALUACIÓN PSICOLÓGICA PROCESO, TÉCNICAS Y APLICACIONES EN ÁREAS Y CONTEXTOS, Sanz y Torres, 2019
Barrio, V, Evaluación psicológica aplicada a diferentes contextos, UNED, 2003
Fernández-Ballesteros, R, Introducció a la evaluación psicològica I y II, Pirámide, 2005
Buela-Casal, G; Sierra, JC, Manual de evaluación psicológica, Siglo XXI, 1997
Cohen, RJ; Swerdlik, ME, Pruebas y evaluación psicológicas, McGraw-Hill, 2023
Forns i Santacana, M., Avaluació Psicològica, Fundació per la Universitat Oberta de Catalunya., 2004
Nugent, L et al., Manual del Sistema de observación de la conducta del recién nacido (NBO), TEA Ediciones, 2010

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
AVALUACIÓ CLÍNICA/11204271


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
AVALUACIÓ I DIAGNÒSTIC PSICOLÒGIC I/11204113
 
Altres comentaris
ES RECOMANA HAVER CURSAT PRÈVIAMENT L'ASSIGNATURA AVALUACIÓ I DIAGNÒSTIC PSICOLÒGIC I
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent