Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari). |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbit tècnic concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia de l'Educació.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
| | B6 |
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
TEMA1. Introducció a les dificultats d'aprenentatge |
Conceptualització sobre què és aprendre.
Fracàs escolar.
Factors que intervenen en el rendiment escolar.
Conceptualització de dificultats d'aprenentatge.
Identificació i diagnòstic de les dificultats d'aprenentatge.
Classificació de dificultats d’aprenentatge.
Intervenció en les dificultats d’aprenentatge.
La col·laboració com a marc de les relacions professionals. |
TEMA 2. Dificultats i trastorns de la comunicació, el llenguatge i la parla |
Llenguatge oral: concepte i funcions.
Dimensions del llenguatge oral: fonologia, semàntica, morfosintaxi i pragmàtica.
Dificultats en l'adquisició del llenguatge oral:
concepte i classificació.
Avaluació de les diferents dimensions del llenguatge.
Propostes d'avaluació i intervenció.
Orientació als mestres i les famílies
|
TEMA 3. Dificultats en l'aprenentatge del llenguatge escrit: lectura i escriptura |
Lectura:
Definició i processos cognitius que hi intervenen.
Vies d’adquisició de la lectura.
Comprensió lectora.
Dificultats específiques d’aprenentatge: definició, símptomes, classificació, senyals d’alerta, avaluació i intervenció.
Escriptura:
Definició i processos cognitius que hi intervenen.
Vies i procés d’adquisició de l’escriptura.
Dificultats específiques d’aprenentatge: definició, símptomes, classificació, senyals d’alerta, avaluació i intervenció.
|
TEMA 4. Dificultats en l'aprenentatge de les Matemàtiques :Discàlculia |
Definició i processos cognitius que hi intervenen.
Habilitats matemàtiques bàsiques; numeració, compteig, càlcul i resolució de problemes.
Dificultats específiques d’aprenentatge: definició, símptomes, classificació, senyals d’alerta, avaluació i intervenció.
|
TEMA 5. Trastorn per dèficit d'atenció amb o sense hiperactivitat (TDAH) |
Concepte: símptomes principals.
Evolució del trastorn, epidemiologia, causes i senyals d’alerta.
Classificació.
Implicacions, dificultats associades.
Propostes d’avaluació i intervenció. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Estudis previs |
|
5 |
6 |
11 |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
20 |
30 |
50 |
Seminaris |
|
20 |
30 |
50 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
24 |
28 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Estudis previs |
Treball d'estudi i aprofundiment de les lectures recomanades per a cada mòdul. |
Activitats Introductòries |
En la primera sessió de classe es presentarà la guia docent, el funcionament de l'assignatura i, el sistema i instruments d'avaluació.
|
Sessió Magistral |
Explicació de continguts amb suport digital. Aprofundiment en temari de manera participativa amb l’alumnat. |
Seminaris |
Estudi i resolució de situacions pràctiques presentades pel professor o pels alumnes que hauran de resoldre amb els continguts tractats en cada mòdul teòric.
Simulació de resposta psicològica relacionada amb els trastorns de l'aprenentatge .
Petites presentacions virtuals i/o presencials per part dels alumnes
|
Atenció personalitzada |
El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge.
Es faran tutories en línia o l’horari en què es pot contactar directament amb el docent,previament caldrà demanar hora per correu .
Tot i això durant les hores de seminari presencial es poden resoldre dubtes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura
|
Descripció |
El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es faran tutories en línia o presencials en què es podrà contactar
directament amb el docent, però prèviament caldrà demanar cita prèvia per correu. Tot i això, durant les hores de seminari presencial es poden resoldre dubtes i
altres qüestions. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Elaboració de treballs vinculats amb el temari de l’assignatura i presentació dels mateixos. Es valorarà l’aprofundiment en el contingut exposat així com l’actitud de treball i la capacitat de treball en equip. |
50% |
Proves objectives de tipus test |
|
Proves d'aprenentatge referides a continguts treballats a classe i refernciats en documents i materials de treball. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord amb els objectius, els continguts i el funcionament proposat, l'avaluació de l'assignatura serà contínua i exigirà la implicació personal i permanent de l'estudiant en les activitats programades i en el control i la regulació de l'aprenentatge individual i col·lectiu. L'assistència regular a les sessions presencials, tant les teòriques com les de seminari, serà pràcticament imprescindible per poder dur a terme el correcte seguiment de l'assignatura, tenint en compte que moltes de les activitats es duran a terme dins l'aula. L'assignatura es divideix en dues parts; teòrica i pràctica. La nota final de l'assignatura s'obtindrà de la suma de les puntuacions obtingudes en els dos instruments d'avaluació, d'acord amb el percentatge assignat, sempre que tinguin cadascun d'ells una qualificació mínima de 5,00 punts. Podran optar a una segona convocatòria els alumnes que no hagin superat l'assignatura (no arribar a la qualificació mínima de 5 punts en la part teòrica o en la pràctica). IMPORTANT: No es guardarà cap nota ni d'examen ni de treballs per als cursos posteriors. |
Bàsica |
CASTEJÓN, J.L. ; NAVAS L. (eds.), Dificultades y trastornos de aprendizaje y del desarrollo en infantil y primaria, Editorial Club Universitario, 2017
MARTÍN, E. i SOLÉ, I. (Coords.). , Orientación educativa: Atención a la diversidad y educación inclusiva, Barcelona: Graó, 2011
SÁNCHEZ, E, RUEDA,MI , La intervención educativa en alumnos con dificultades de aprendizaje. , Barcelona:UOC, 2002
ANDREU, Ll (Coord.), L'adquisició de la lectura i les seves dificultats., Barcelona:UOC, 2013
GISPERT, D.; RIBAS, L., Alumnado con dificultades en el aprendizaje de la lectura., Barcelona:Graó, 2010
CUETOS,F., Psicologia de la escritura. Diagnóstico y tratamiento de los trastornos de escritura, Madrid: Wolters -Kluwer. , 2008
ANDREU, Ll (Coord.), Les dificultats de l'aprenentatge de l'escriptura i de les maemàtiques., Barcelona:UOC, 2013
ORJALES, I., Déficit de atención con hiperactividad : manual para padres y educadores, CEPE, 1999
American Psychiatric Association, DSM-5. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Panamericana, 2014
|
|
Complementària |
BLOOM, H. , Com llegir i per què, 2000, Barcelona: Empúries-Anagrama
PÉREZ, P., ZAYAS, F, Competencia en comunicación lingüística, Madrid: Alianza, 2007
PENNAC, D. , Com una novel·la, 1993, Barcelona: Empúries
CERVERA, M; TORO, J., T.A.L.E.C. : test d'anàlisi de lectura i escriptura en català, Madrid : Visor, 1991
CUETOS, F.; RAMOS, J.L. Y RUANO, E, PROESC. Evaluación de los Procesos de Escritura., Madrid: TEA, 2002
CUETOS, F., RODRÍGUEZ, B,., RUANO, E. y RIVAS, D, Batería de Evaluación de los procesos lectores (revisada) PROLEC-R., Madrid: TEA, 2005
CASSANY, D., Reparar l’escriptura. Didàctica de la correcció de l’escrit, Barcelona: ICE UB i Graó., 1993
DEPARTAMENT D'EDUCACIÓ, Orientacions per a la millora de la comprensió lectora i l'expressió escrita., Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació., 2010
DEPARTAMENT D'EDUCACIÓ, Competències bàsiques de l’àmbit lingüístic. Llengua i literatura (catalana i castellana). Identificació i desplegament a l’educació primària., Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació., 2013
CASSANY, D., Rere les línies: sobre la lectura contemporània, Barcelona: Empúries, 2006
MIRAS, M; SOLÉ. I; CASTELLS, N. i alt., La representació de les tasques de lectura i escriptura per aprendre. El punt de vista dels alumnes. A A. Camps i M. Millán (coord.). Mirades i veus : recerca sobre l'educació lingüística i literària, Barcelona: Graó, 2008
SÁNCHEZ, E., Comprensió i redacció de textos : dificultats i ajudes, Barcelona: Edebé, 2000
SANCHEZ-CANO, M., BONALS, J. (Coords.), Manual de asesoramiento psicopedagógico., Barcelona: Graó, 2007
SANCHEZ-CANO, M., BONALS, J. (Coords.), La evaluación psicopedagógica, Barcelona: Graó, 2005
MENA, B., PALOU,N., SALAT, L., TORT, P. y ROMERO,B., El alumno con TDAH, Ediciones MAYO, 2006
|
Monogràfics de revistes Llegir. Articles de didàctica de la Llengua i la literatura. Núm.41. Gener
2007. Las competencias lectoras. Aula de Innovación Educativa núm. 162 .juny 2007. Aprender a
escribir, escribir para aprender. Aula de
Innovación Educativa núm. 175 octubre 2008. Aprendre a
llegir i a escriure al cicle inicial, moment clau de l’escolaritat obligatòria.
Guix. Elements d'acció educativa.Núm.363. Març 2010. Leer para
aprender. Nuevas alfabetizaciones. Aula de Innovación Educativa Núm.200.
Març 2011 |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
PSICOLOGIA DE L'EDUCACIÓ II/11204118 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|