DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) INTERVENCIÓ PSICOEDUCATIVA EN L'ÀMBIT DE LES EMOCIONS Codi 11204210
Ensenyament
Grau en Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Optativa 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Psicologia
Coordinador/a
VINYES JIMENEZ, JOAN ORIOL
Adreça electrònica joanoriol.vinyes@urv.cat
Professors/es
VINYES JIMENEZ, JOAN ORIOL
Web
Descripció general i informació rellevant

Matèria que pretén aportar eines per desenvolupar competències emocionals, tant des d'un punt de vista teòric (àmbit conceptual i de fonamentació) com també pràctic.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A8 Identificar les característiques rellevants del comportament dels individus i grups, descriure i analitzar els seus problemes i necessitats per planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficàcia de les pròpies actuacions.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia Clínica.
 A8 Planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l’eficàcia de les pròpies actuacions, en l’àmbit de la Psicologia de l'Educació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
MÒDUL 1. L'educació emocional contribueix al desenvolupament integral 1. Intervenció psicoeducativa.
2. Concepte d’educació emocional
3. Marc conceptual
4. Competències emocionals
MÒDUL 2: Aportacions de la neurociència 1. Mecanismes neuronals de les emocions
2. Neurociència de les emocions bàsiques
MÒDUL 3. Àmbits d’intervenció 1. Educació emocional i família
2. Educació emocional i educació
3. Emoció i benestar
4. Senyals d'alarma
5. Programes i eines per assolir competències
emocionals


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
Sessió Magistral
A8
8 5 13
Seminaris
A6
A8
C3
16 32 48
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A6
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats d'activació de coneixements previs.
Sessió Magistral Explicació dels continguts dels mòduls amb suport de materials
Seminaris Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives de l'adquisició dels coneixements adquirits i de la capacitat d'aplicació dels nous aprenentatges. Forma part de l'avaluació continua.
Atenció personalitzada Atenció individual o en grups de treball.

Atenció personalitzada
Descripció

Les tutories es un espai per facilitar l’orientació, el consell, el suport i l’ajuda a l’alumne. Es corresponen amb la necessitat d’individualitzar el procés d’aprenentatge per tal de resoldre de manera més ràpida i directa les necessitats educatives de l’alumnat. L’horari d’atenció es pot consultar a la pàgina web del Departament de Psicologia. Es demana a l’alumnat que contacti per correu electrònic quan tingui la necessitat de rebre atenció personalitzada.

En cas que l’alumnat presenti alguna necessitat educativa es recomana contactar amb el professorat a l’inici del curs per poder adoptar les mesures necessàries.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A6
A8
C3
Implicació i actitud responsable en el treball personal i d’equip.
Iniciativa en la cerca d’informació.
Pertinència i rellevància del treball elaborat.
Aproximació crítica i creativa en el plantejament i resolució de tasques.
Correcció en la presentació de treballs orals i escrits.
Pensament crític i aplicació dels continguts apresos.
50
Proves objectives de tipus test
A6
Prova objectiva amb preguntes curtes. 50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura es farà mitjançant:

(1) Informes i activitats realitzades a les sessions de seminari (50% de la nota final):

Es proposa un model d'adquisició de coneixement a partir de la realització d'una sèrie d'activitats al llarg del curs durant les sessions de seminari. A través de la resolució d'aquestes activitats l'estudiantat demostra el grau d'adquisició de coneixements i el nivell assolit en la seva aplicació.

L'alumnat haurà de realitzar els informes i activitats de les pràctiques que es plantegin durant el curs. Es donaran les indicacions pertinents sobre com s'han de realitzar aquests treballs (format, via de lliurament, data màxima, extensió permesa, etc.). No s'acceptarà cap treball lliurat fora de termini o mitjançant una via que no sigui l'especificada pel professor responsable de l'activitat.

El plagi dels treballs comportarà la qualificació de suspens.

Per tal de superar la part dels informes i activitats realitzades a les sessions de seminaris, la mitjana de les pràctiques haurà de ser, com a mínim, de 5 punts sobre 10. Si es decideix no entregar una pràctica, o es fa fora de termini, aquesta comptabilitzarà com un 0.

(2) Prova objectiva tipus test (50% de la nota final):

Es realitzarà un examen objectiu tipus test sobre els continguts tractats a l'assignatura. Per tal de superar l'examen, l'alumnat ha d'obtenir una puntuació de 5 o superior.

Segona convocatòria:

L'alumnat que no superi l'assignatura en primera convocatòria es podrà presentar a les proves d'avaluació de segona convocatòria que tindran unes característiques anàlogues a les de la primera convocatòria.

Per aprovar l'assignatura, tant en la primera com en la segona convocatòria, l'alumnat haurà de treure una puntuació igual o superior a 5 sobre 10 tant als informes i activitats de seminari com a la prova objectiva tipus test. És a dir, és necessari aprovar tant la part pràctica com l'examen per separat per tal que es pugui calcular la nota final. Aquesta nota final de l'assignatura s'obtindrà de la suma ponderada de les puntuacions de les activitats de seminaris (50%) i la prova objectiva (50%).


Fonts d'informació

Bàsica Bisquerra, R., Educación emocional y bienestar, 2008, Wolters Kluwer
Bisquerra, R., Inteligencia emocional en educación, 2015, Editorial Síntesis
Bisquerra, R., 10 Ideas clave educación emocional, 2016, Editorial Graó
Bisquerra, R., Psicopedagogia de las emociones, 2009, Editorial Síntesis
Bisquerra, R. (coord), Educación emocional. Propuesta para educadores y familias, 2011, Desclée
Ibarrola, B., Aprendizaje emocionanate, 2013, Biblioteca innovación Educativa

Complementària Darder, P (i altres), Aprendre i ensenyar amb benestar i empatia, Gener 2013, Octaedro

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura s'imparteix en català
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent